Alternate Text

Groepsreis Indonesië: Sumatra, Java & Bali

Land van Tempo Doeloe - Reis voor singles

Boek v.a.   € 1 899,-
GROEPSGROOTTE: 4-24 | 22 DAGEN

Groepsreis Indonesië: Sumatra, Java & Bali

Een schitterende groepsreis door de afwisselende archipel Indonesië. Gedurende drie weken maak je kennis met de enorme diversiteit aan landschappen en kleurrijke culturen. Je smult van de meest verrukkelijke gerechten, bezoekt traditionele dansvoorstellingen en gaat op zoek naar orang-oetans. Je geniet van prachtige kusten, oerwouden, werkende vulkanen en rijstterrassen en met wat geluk zie je de grootste bloem van de wereld, de rafflessia, in bloei. Deze meest complete rondreis door Indonesië zal je je leven lang bij blijven!

Reisdocumenten

Internationaal paspoort:

Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:

Op de website van onze partner Visumloket vind je alle informatie over de benodigde reisdocumenten, zoals paspoort en eventuele visa. Tevens vind je hier informatie over de visumprocedure en benodigde formulieren. Dien je aanvraag minimaal 4 tot 6 weken voor vertrek van je reis in bij Visumloket.

Kies je ervoor om je visum via ons Visumloket te regelen, dan brengen wij, naast de visumkosten, € 35,- bemiddelingskosten per persoon per visum in rekening voor Nederlandse reizigers. Voor Belgische reizigers zijn de bemiddelingskosten €40,- per persoon.

Kijk op de website van Visumloket wat je voor vertrek moet opsturen:

- Nederlandse reizigers bezoeken shoestring.visumloket.nl

- Belgische reizigers bezoeken shoestring.visumloket.be

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.


Vluchtinformatie

Vertrekdatum:

De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen.
Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op mijn.shoestring.nl je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.



Landarrangement

Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma. Zo heb je een optimale vrijheid om zelf je reis samen te stellen en de vlucht te kiezen die bij je reisplannen past.

Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Shoestring op individuele basis voor je regelen.

Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.

Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen. Voor sommige periodes kan de prijs van het landarrangement afwijken van de rest van het jaar, denk hierbij aan festivalreizen. Wanneer de prijs van het landarrangement aangepast is, wordt dit vermeld onder het 'laatste nieuws'.

Bijkomende kosten en zakgeld

Zakgeld: Het door ons geadviseerde zakgeld is een minimum bedrag voor je maaltijden, drankjes, optionele excursies, entreegelden, ter plaatse te betalen luchthavenbelastingen en fooien. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft hangt natuurlijk sterk af van je eigen uitgavenpatroon, souvenirs zijn mede daarom niet inbegrepen.

Accommodatie en transport

Vervoer
Gedurende deze reis hebben we de beschikking over een eigen bus. De transfers van/naar de luchthavens zijn bij de reissom inbegrepen. De trajecten tussen de eilanden worden afgelegd met een binnenlandse vlucht (Sumatra naar Java) of boot (Java naar Bali). Op de binnenlandse vlucht van Padang via Jakarta naar Yogjakarta mag je maximaal 15kg bagage meenemen (voor elke kilo extra dien je ter plekke een bedrag bij te betalen). 

Reisafstanden
Medan naar Bohorok: 97 km / 7 uur (inclusief stops en lunchtijd)
Bohorok naar Berastagi: 163 km / 8 uur (inclusief stops en lunchtijd)
Berastagi naar Toba-meer: 188 km / 8 uur (inclusief stops, lunch- en vaartijd)
Toba-meer naar Sipirok: 198 km / 10 uur (inclusief stops en lunchtijd)
Sipirok naar Bukittinggi: 384 km / 13 uur (inclusief stops en lunchtijd)
Bukittinggi naar Yogyakarta: 9 uur (inclusief vlucht- en wachttijden)
Yogyakarta via Prambanan en Solo naar Tawangmangu: 95 km / 10 uur (inclusief bezoektijd Prambanan en Solo)
Tawangmangu naar Malang: 233 km / 9 uur (inclusief stops en lunchtijd)
Malang naar Bromo: 198 km / 6 uur
Bromo naar Kalibaru: 188 km / 7 uur (inclusief lunchtijd)
Kalibaru Ubud: 186 km / 9 uur (inclusief ferryduur)
Ubud naar Sanur: 46 km / 1½ uur
Sanur naar Denpasar luchthaven: 20 km / 1 uur
NB: De genoemde reisduur per dag is sterk afhankelijk van duur van ‘stops’, de verkeersdrukte, wegconditie, eventuele vluchtvertragingen en het weer. De tijd is dan ook uiteraard bij benadering

Accommodatie
Tijdens de rondreis overnacht je in hotels in tweepersoonskamers met eigen badkamer. De meeste hotels hebben een eigen restaurant, soms met een heerlijke tuin of patio.

Enkele van de geplande hotels hebben een zwembad; fijn om de Indonesische warmte van je af te spoelen! Dat geldt voor de accommodaties in Yogyakarta, Kalibaru, Ubud en Sanur. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er andere hotels zonder zwembad gebruikt moeten worden. Als dit zich voordoet zullen we proberen een passend alternatief te vinden.

Het hotel in Sipirok (of Padang Sidempuan) is eenvoudig en onderhoud laat ten wensen over maar er is hier geen beter alternatief. Ook het hotel in Tawangmangu is eenvoudig, en meer op Indonesische dan westerse reizigers ‘ingericht’.

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Veel (niet alle!) hotels beschikken over wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding niet overal optimaal zijn.

Reizigers die, zoals velen, alleen boeken, delen een twee- of soms een driepersoons kamer. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht.  Mocht je een kamer voor je alleen willen dan kan dat in principe, mits je het aangeeft bij je boeking. Hiervoor is dan een eenpersoonskamertoeslag verschuldigd.

NB: Het is mogelijk dat er gedurende de Ramadan op (met name) Java onverwachte wijzigingen in het programma zijn door volle wegen, overboekte treinen of hotels. Het lijkt in die periode wel of geheel Indonesië onderweg is. Als dit zich voordoet zullen we proberen een passend alternatief te vinden.

Reisbegeleiding

Onze reizen worden begeleid door goed opgeleide lokale Engelstalige, reisbegeleiders (in een enkel geval door Nederlandstalige reisbegeleiding). We merken dat onze reizigers dit enorm waarderen, vooral omdat deze reisbegeleiders in tegenstelling tot veel van hun Nederlandse collega’s meer en gedetailleerde kennis hebben van hun land. Hij/zij kent het gebied goed, kan achtergrondinformatie geven en zorgt dat de reis goed verloopt. Hij/zij weet hoe te handelen als er eens iets mis gaat, maar is géén wandelende encyclopedie. Daarvoor zouden we willen verwijzen naar een goed reishandboek.

Je reisbegeleider verwacht aan het einde een fooi, als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Shoestring betaalt de reisbegeleiders een loon dat op gelijke hoogte ligt met dat van de meeste avontuurlijke reisorganisaties. Onze richtlijn voor de fooi is € 1,- tot € 2,- per reiziger per dag.

Moeilijkheidsgraad

Vaak krijgen we de vraag of een reis ‘zwaar’ is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat de beleving van de zwaarte van een reis erg persoonsgebonden is. Om je toch een idee te geven van de zwaarte van een reis hebben we het volgende puntensysteem ontwikkeld:

Categorie A: Lichte reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, reis met een laag tempo.
Categorie B: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels of kampeergelegenheid, soms avontuurlijke overnachting, reis in een gewoon tempo.
Categorie C: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis, zoals langere afstanden of looptochten. Meerdere overnachtingen in eenvoudige accommodatie.
Categorie D: Redelijk zware reis door lange reisafstanden, meestal primitieve accommodatie of tenten en fikse looptochten.

Deze Indonesië reis door Sumatra, Java en Bali valt in de categorie C. De reis is voor ieder enigszins fit persoon te maken. Houd er wel rekening mee dat de reis door een ontwikkelingsland gaat, met een veel lagere levensstandaard dan wat je thuis gewend bent. Hotelkamers kunnen wat minder comfortabel zijn, de elektriciteit kan uitvallen of er kan alleen koud water zijn, terwijl je graag een warme douche zou willen hebben. Sommige reisdagen zijn lang. Verder is het mogelijk dat door het weer of slecht wegonderhoud wegen tijdelijk onbegaanbaar zijn en we moeten afwijken van de route. Een flexibele en positieve instelling is dan ook belangrijker dan lichamelijke fitheid.

Bewust op reis

Op reis wil je zo veel mogelijk avonturen beleven. Nieuwe culturen ontdekken, genieten van de natuur en mensen ontmoeten. Om dit ook in de toekomst nog te kunnen, is het belangrijk nú bewust met de wereld om te gaan. Bij Shoestring doen we er alles aan om de negatieve effecten van toerisme te beperken. Dit maakt jouw reis niet minder, maar juist extra bijzonder! Wil je zien wat we doen? Neem dan eens een kijkje op: Feelingresponsible.org.

Groen in Indonesië
Tijdens onze reis door Sumatra is de voederplaats in Bukit Lawang (Bohorok) door de Indonesische regering met onmiddellijke ingang gesloten. De orang-oetans worden dus niet langer meer gevoerd in dit nationale park. Een meer duurzame aanpak van het nationale park en zijn inwoners dus! De kans om orang-oetans daadwerkelijk te zien is daardoor wel wat lager geworden.

Project
In samenwerking met onze lokale agenten steunt Shoestring een aantal projecten met een financiële bijdrage. Shoestring verdeelt samen met zusterorganisaties Koning Aap en YourWay2GO € 12.500 over de volgende projecten: klik hier.

Ibu Harnik weeshuis en Tolong Flores

Waar zetten deze projecten zich voor in?

Het Ibu Harnik weeshuis zorgt voor ongeveer 42 kinderen die opgevangen worden als hun ouders op het land werken. Wij steunen dit project in samenwerking met onze lokale agent.

Ook steunen wij Tolong Flores, een stichting die door een clubje van oud-reizigers is opgericht. Deze stichting zet zich in voor de verbetering van het onderwijs op scholen in Flores. Wij waren vlak na de start de eerste sponsor!

Voor meer informatie klik hier.


Samenwerkingen

Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.

Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.

Verzekeringen

Een reisverzekering inclusief dekking voor reisongevallen, repatriëring en medische kosten is verplicht voor alle deelnemers aan onze reizen. Als je geen reisverzekering hebt afgesloten en er overkomt je iets in het buitenland, dan kan dit uitermate ernstige (ook financiële) consequenties hebben. Om deze reden verplicht Shoestring haar deelnemers dat zij een geldige reisverzekering hebben. Deze reisverzekering kan, maar hoeft niet, via ons afgesloten te worden.

Ook raadt Shoestring je aan om een annuleringsverzekering af te sluiten maar dit is niet verplicht. Je kunt natuurlijk zelf besluiten welk financieel risico je hierbij wilt lopen.

Je kunt deze reis- en/of annuleringsverzekering bij Shoestring afsluiten door dit bij boeking aan te geven. Het factuurnummer van Shoestring is dan tevens je polisnummer van de verzekering. Shoestring biedt verzekeringen aan van Allianz Global Assistance.

Als je de verzekering afsluit bij Shoestring profiteer je van een soepelere afwikkeling van eventuele schaden. Ook ontvang je bij een eventuele annulering van de reis door Shoestring de geheel betaalde premie terug. Sluit je een verzekering af bij een andere tussenpersoon of direct bij Allianz Global Assistance, dan is dit niet het geval.

Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.

Meer informatie over kosten en dekking vind je hier.

Links

Goedkoop, snel en comfortabel parkeren op Schiphol
Wil je gebruik maken van een parkeerservice op Schiphol? Reserveer je parkeerplek bij onze partner Schiphol Smart Parking. Schiphol 'Smart' Parkeren is de meest voordelige manier van parkeren op Schiphol.
Reserveer je parkeerplek >>

Online bij het GWK vreemde valuta bestellen
GWK Travelex is dé specialist in vreemde valuta. Via hun is het mogelijk om vreemde valuta te bestellen. Met 51 locaties, voornamelijk op de grotere NS stations, Schiphol en Rotterdam Airport, kan je zelf kiezen waar het geld opgehaald wordt.
Bestel je vreemde valuta >>

Wat verder nog belangrijk is...

We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.

Voorafgaand aan de reis
Als je na het boeken van je reis nog niet hebt gehoord of de reis definitief doorgaat, kun je er zonder tegenbericht van uitgaan dat dit wel het geval is. Als de reis onverhoopt niet door zou gaan, laten wij dat uiterlijk drie weken voor vertrek aan je weten. Het komt slechts een enkele keer voor dat een reis niet doorgaat, dus bereid je rustig voor. Overigens , zelfs als het minimum aantal deelnemers niet bereikt is, kan Shoestring er voor kiezen om de reis toch door te laten gaan.

Prijsgarantie
Shoestring biedt een unieke prijsgarantie. Maar wat houdt een gegarandeerde prijs eigenlijk in? Het betekent niets anders dan dat je de reissom betaalt, die op het moment van boeken op de site wordt weergegeven. Wij garanderen de op dat moment geldende prijs. Eventuele prijsverhogingen die later worden doorgevoerd worden dus niet aan je doorbelast!

Verkoopprijzen veranderen omdat luchtvaartmaatschappijen hun tarieven verhogen of onverwacht een brandstoftoeslag doorvoeren. Maar ook de prijzen van lokale hotels en/of bussen kunnen stijgen, of de wisselkoers van een lokale valuta kan sterk veranderen. Heb je eenmaal een bevestiging van je boeking ontvangen dan garandeert Shoestring de prijs die op het moment van boeken van toepassing was. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Deze prijsgarantie is niet van toepassing op de bijkomende kosten zoals de kosten voor een visum of voor de bijdrage van het Calamiteitenfonds. Deze kosten worden door derden bepaald zonder dat wij dit kunnen beïnvloeden.

Persoonsgegevens
Zorg dat je bij boeking je persoons-en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult. Deze gegevens zijn nodig voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of je gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of trein.

Tickets en verdere informatie voor de heen- en terugreis
Uiterlijk een week voor vertrek krijg je op je persoonlijke mijn.shoestring-site een brief met de precieze vluchtgegevens. Omdat de internationale vluchtmaatschappijen tegenwoordig e-tickets gebruiken, kun je alleen met je paspoort inchecken op Schiphol. Het e-ticketnummer staat op de vertrektijdenbrief vermeld. Neem de vertrektijdenbrief mee op reis. De reisbegeleider wacht je (meestal) op in het land zelf, op het vliegveld van aankomst.

Voor wie alleen geboekt heeft
Ongeveer een derde van onze reizigers boekt alleen. Dat levert geen meerkosten op, mits je tijdens de reis een kamer wilt delen met één van de reizigers uit je groep. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Wil je graag een kamer voor jezelf, dan kun je dat bijboeken, d.m.v. een eenpersoonskamer toeslag.

Verlenging van de reis
Mocht je zelf langer in het land van bestemming willen blijven, dan kan dat mits er plaats is op de gewenste vlucht. Indien je een afwijkend vliegschema wilt boeken, kun je op een andere luchtvaartmaatschappij dan de groep geboekt worden. Voor het wijzigen van de terugvlucht brengen we € 50,- per boeking in rekening. Tevens kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht, het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Voor meer informatie over de extra kosten verzoeken we je contact op te nemen met ons kantoor. Voor reizigers die lang weg willen, is het mogelijk om verschillende groepsreizen aan elkaar knopen, vraag gerust of een van onze medewerkers je hierbij wilt helpen!

Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mede te delen. Aanmerkingen die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet als klacht in behandeling worden genomen.

Nieuwsbrief
Regelmatig versturen we een digitale nieuwsbrief, onze E-zine. Hierin lees je achtergrondverhalen, tips en laatste nieuwtjes over onze reizen. Ontvang je deze nieuwsbrief nog niet? Geef je dan snel op via deze link.

Adventure Specialists BV
Shoestring maakt deel uit van Adventure Specialists BV, een groep avontuurlijke reisorganisaties die op diverse manieren samenwerken om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij een zusterorganisatie van Shoestring.

Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Problemen rond Schiphol en tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen.

Veel plezier met de voorbereidingen van je reis!

Adres

BEZOEKADRES SHOESTRING
Entrada 223 1114 AA Amsterdam-Duivendrecht

Email
[email protected]

Telefoon
020-6850203 (voor Nederland)
09-2341311 (voor België)

Fax
020-6850205

In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar
Tel: +31 (0)6-53313932

Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m zaterdag: 10.00 - 17.00 uur

Afspraak met een landenspecialist
Mocht je langs willen komen voor specifieke reisinformatie, dan raden wij je aan van tevoren even te bellen of de regiospecialist er wel is.

Landinformatie

Meer informatie over INDONESIË

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over INDONESIË

Foute ingave
Gelieve een correct e-mailadres op te geven aub.
E-mail bestaat reeds
Het ingevoerde e-mail adres bestaat reeds.
Gelieve een ander e-mail adres in te vullen om u in te schrijven op de nieuwsbrief.
Er is iets fout gelopen...

Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen.
De pagina herladen kan misschien helpen.

Succes

U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.

Ja ik meld me aan voor de wekelijkse nieuwsbrief

Aanmelden