Menu
Alternate Text

Groepsreis Transsiberië Express

Van Moskou tot Beijing

BOEK v.a. € 2.994,-
GROEPSGROOTTE: 6-18 | 19 DAGEN

Groepsreis Transsiberië Express

  1. Heb ik een visum nodig voor China?
  2. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
  3. Ik heb mijn visum via Shoestring aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor het visum?
  4. Heb ik inentingen nodig voor China?
  5. Wat is de beste reistijd voor China?
  6. Wanneer moet ik in China met extra drukte rekening houden?
  7. Hoe overnachten we in China?
  8. Hoe reizen we in China?
  9. Hoe is de nachttrein in China?
  10. Is er Wifi in China?
  11. Heb ik een wereldstekker nodig?
  12. Hoeveel uur tijdsverschil is er in China?
  13. Kan ik pinnen in China?
  14. Welke valuta kan ik het beste meenemen naar China?
  15. Kan er vegetarisch gegeten worden in China?
  16. Wat is handig om mee te nemen naar China?
  17. Moet ik een koffer of backpack meenemen op reis?
  18. Zijn er richtlijnen voor een bezoek aan tribale volkeren?
  19. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
  20. De feiten op een rij

1. Heb ik een visum nodig voor China?

Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is een visum benodigd voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Op de website van onze partner Visumloket vind je alle informatie over de benodigde reisdocumenten en visumprocedure.

Kies je ervoor om je visum via onze partner Visumloket te regelen, dan brengen wij naast de visumkosten, ook de bemiddelingskosten en de kosten voor het aangetekend retour zenden in rekening. Deze kosten zijn verwerkt in de totale visumkosten zoals gepubliceerd op onze website. Je kunt deze totale visumkosten terugvinden onder het kopje ‘data & prijzen’ en in het boekingsformulier.

Kijk op de website van Visumloket voor meer informatie over de visumprocedure, vereiste geldigheid van je internationaal reispaspoort en eventuele aanvullende benodigde documenten:
- Nederlandse reizigers bezoeken shoestring.visumloket.nl
- Belgische reizigers bezoeken shoestring.visumloket.be

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

2. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derden moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

3. Ik heb mijn visum via Shoestring aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor het visum?

Je hebt aangegeven dat je het visum voor China via onze partner het Visumloket wilt regelen. Dit betekent echter wel dat je zelf ook nog het één en ander dient te doen. meer informatie over je benodigde reisdocumenten (zoals paspoort), je visum en de te volgen visumprocedure vind je op de website van onze partner het Visumloket.

Wij raden je aan zes weken voor vertrek van je groepsreis je visum aan te vragen.

Je dient zelf de formulieren in te vullen en dit samen met je paspoort en de benodigde reisdocumenten aangetekend naar het Visumloket/CIBT te versturen. Zij gaan dan naar de ambassade en sturen je paspoort inclusief visum weer aangetekend terug.

4. Heb ik inentingen nodig voor China?

Bij veel reizen die we aanbieden, zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding, maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Shoestring heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0900-10 110. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

5. Wat is de beste reistijd voor China?

Van april tot oktober is het goed reizen in China. Over het algemeen kun je in de periode van mei tot en met september in geheel China rekenen op warm tot zeer warm weer. In de wintermaanden kan het flink koud worden.

Het westelijke deel van China, Xinjiang en Tibet is het hele jaar door zeer droog en in de winter zeer koud. In het zuidoosten zijn de winters kort en nat. Houd er rekening mee dat het in hoger gelegen gebieden ook in de zomer koud kan zijn. Vooral na zonsondergang kunnen de temperaturen sterk dalen. We raden reizigers in het voor- en najaar aan ook wat warme kleding mee te nemen voor koele dagen en avonden.

6. Wanneer moet ik in China met extra drukte rekening houden?

Anders dan in Nederland en België, waar vakantiespreiding plaatsvindt en de nationale feestdagen vaak beperkt zijn tot enkele losse dagen, heeft China een aantal nationale vakanties waarin geheel China tegelijkertijd vrij heeft. Deze Chinese vakantieperiodes resulteren daardoor vaak in een enorm reiscircus waarin iedereen tegelijk op pad gaat. Houd je niet van extra drukte en lange wachtrijen, dan is het wellicht beter deze periodes te mijden. De Chinese vakanties vallen gewoonlijk rond Chinees Nieuwjaar, 5-7 april, 1-3 mei, 7-9 juni, 13-15 september en de eerste week van oktober. Daarnaast zijn er feestdagen die plaatselijk gevierd worden en feestdagen die alleen door een specifiek deel van de bevolking gevierd worden.

7. Hoe overnachten we in China?

Tijdens de rondreis overnachten we in eenvoudige, maar goede, middenklasse hotels in tweepersoonskamers met eigen badkamer. Er kan een éénpersoonskamer worden geboekt. Je betaalt hiervoor een éénpersoonskamertoeslag. Tijdens het nachttreintraject is er geen éénpersoonskamer beschikbaar. Een driepersoonskamer is niet mogelijk voor deze reis.

Meer informatie en foto’s van de hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) vind je onder het tabblad ‘Accommodaties’.

8. Hoe reizen we in China?

Voor de bustrajecten zetten we een privé (mini)bus in, waardoor we ook kunnen stoppen op mooie plekjes in de natuur. Voor de optionele excursies huren we ter plaatse eigen vervoer of sluiten we ons in overleg met de deelnemers van de groep aan bij een excursie die ter plaatse wordt aangeboden. Enkele trajecten worden afgelegd per hogesnelheidstrein, tijdbesparend én comfortabel, of per nachttrein.

Tijdens de China 'on a Shoestring' reis wordt het traject van Chengdu naar Lijiang per binnenlandse vlucht uitgevoerd. Het traject van Guilin naar Sanya tijdens de China: Cultuur & Strand reis wordt eveneens per binnenlandse vlucht uitgevoerd. In onze ogen zijn de vluchten (bijna) niet te vermijden, omdat er geen goede opties over land en/of zee zijn.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in China vind je onder het tabblad ‘Praktisch’.

9. Hoe is de nachttrein in China?

Tijdens de nachttreinritten maken we gebruik van de hardsleepertreinen. Deze zijn redelijk comfortabel, met een matras. Dekens en linnengoed worden verstrekt, heel af en toe ook een handdoek. Je slaapt in een tweedeklascompartiment voor zes personen met drie bedden boven elkaar. Er zijn (niet al te schone) toiletten en wastafeltjes, en ook is er soms een wasbakje met spiegel waar je 's morgens je tanden kunt poetsen en je je enigszins kunt opfrissen.

Iedere wagon heeft een opzichter die de kaartjes controleert, af en toe schoonmaakt, de muziek verzorgt, mededelingen doet, en verantwoordelijk is voor de gang van zaken in het rijtuig. Een restauratiewagen is niet altijd aanwezig, maar er is wél altijd een restauratiekarretje dat langskomt met noodles, vers fruit en andere snacks. Ook is er aan het begin van elke coupé een kraantje waar (alleen) heet water uitkomt. Die kan gebruikt worden om de noodlesoepjes te maken of thee te zetten. Denk daarom ook aan een eigen beker of thermosfles, die je meeneemt voor in de trein.

10. Is er Wifi in China?

Tegenwoordig is er op veel plaatsen Wifi aanwezig; vrijwel in alle hotels (soms wel alleen in de lobby) en zelfs op veel treinstations en in restaurants kun je veelal Wifi vinden. Houd er wel rekening mee dat sommige websites in China (zoals Google, Facebook en YouTube) door de overheid geblokkeerd worden, en dat je hiertoe geen toegang hebt.

VPN gebruiken in China
Zoals je inmiddels waarschijnlijk wel weet, werkt het internet in China niet altijd zoals je zou willen. Een groot aantal websites wordt geblokkeerd door de 'great firewall'. De belangrijkste websites die momenteel geblokkeerd worden zijn Facebook, YouTube, Twitter en Google+, maar ook verschillende e-mailaccounts zoals bijvoorbeeld Hotmail.com.

Als je tijdens je verblijf in China deze websites toch wilt of moet gebruiken, dan ben je aangewezen op een VPN. Wanneer je in China gebruikmaakt van een Virtual Private Network wordt het IP-adres van je tablet, smartphone of laptop afgeschermd. Hierdoor lijkt het alsof je, de door de Chinese overheid verboden, websites bezoekt vanuit bijvoorbeeld Japan of de Verenigde staten. Op deze manier omzeil je dus de great firewall en kun je gewoon gebruik blijven maken van je favoriete websites.

Welke websites worden geblokkeerd in China?
Weet je nog niet zeker of je een VPN wilt gaan gebruiken? Controleer dan eerst eens of de websites die je wilt gaan gebruiken wel of niet bereikbaar zijn in China. Dit kun je doen via de website van Comparitech. Worden jouw favoriete websites geblokkeerd in China? Dan is het installeren van een VPN echt de moeite waard.

11. Heb ik een wereldstekker nodig?

We verwijzen je graag naar de volgende website waar je kan zien wat je nodig hebt voor China: http://www.wereldstopcontacten.nl.

12. Hoeveel uur tijdsverschil is er in China?

Het is in China 7 uur later dan in Nederland en België tijdens de wintertijd. In de zomertijd is het tijdsverschil 6 uur met China.

13. Kan ik pinnen in China?

In de meeste steden die we bezoeken kun je pinnen. De reisbegeleider kan je adviseren waar je het beste kunt pinnen. Zorg er wel voor dat het betaalprofiel van je bankpas op 'Wereld' staat. Creditcards zijn van zeer beperkt nut.

14. Welke valuta kan ik het beste meenemen naar China?

De munteenheid van China is de Yuan (CNY). Het is het makkelijkst om ter plaatse Yuan te pinnen, aangezien de in- of uitvoer van Chinees geld officieel verboden is. In de meeste steden die we bezoeken is het mogelijk om te pinnen.

Desondanks raden wij aan om voor noodgevallen een gedeelte van het geadviseerde zakgeldbedrag in contante euro's mee te nemen. Je kunt euro's makkelijk wisselen naar lokale valuta bij banken, geldwisselkantoren en hotelrecepties.

15. Kan er vegetarisch gegeten worden in China?

China kent verschillende keukens. Vegetariërs kunnen hier goed terecht! Er zijn veel diverse soorten groente en fruit en vaak kun je gerechten zonder vlees, kip of vis, maar met bijvoorbeeld tofu bestellen.

16. Wat is handig om mee te nemen naar China?

China is een groot land en kent verschillende klimaten. In het voorjaar kan het in het noorden en op grotere hoogtes nog fris zijn en is het in het zuiden tropisch warm. Houd daar met het samenstellen van je bagage rekening mee. Er gelden geen kledingvoorschriften; Chinezen gaan casual gekleed, dus je kunt gerust korte broeken en hemdjes meenemen voor de warmere gebieden. De winters zijn in het noorden en midden van China koud.

In de treinen zijn de hardsleepers voorzien van beddengoed. We adviseren je wel een lakenzak mee te nemen voor in de trein: het aanwezige beddengoed is doorgaans schoon, maar het kan voorkomen dat er niet voldoende schoon beddengoed aanwezig is. In de trein is het meestal ook warm genoeg om slechts onder een laken (in plaats van een dekbed) te slapen. Een eigen beker/thermosfles is zeker aan te raden in de trein, aangezien er de hele rit heet water wordt geschonken en je op deze manier je eigen koffie, thee of noodlesoep kunt maken.

Meer informatie over bagage en kledij vind je bij Landinformatie onder het tabblad ‘Praktisch’.

17. Moet ik een koffer of backpack meenemen op reis?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Een zachte reistas op wieltjes kan heel handig zijn, omdat je vaak een stuk met je bagage moet lopen op de immens grote treinstations. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de beperkte bagageruimte in de bus.

18. Zijn er richtlijnen voor een bezoek aan tribale volkeren?

Veel stammen leven in afgelegen gebieden, en zijn niet gewend aan contact met westerse reizigers. Ga je zo’n ‘exotische’ regio in, bereid je dan goed voor. Dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor de mensen die je gaat ontmoeten. Hier enkele do’s & don’ts, die je als richtlijn kunt gebruiken:
  • Verdiep je van tevoren in de stam die je gaat bezoeken en lees je in over de tradities en gewoonten. Dan weet je beter wat je tijdens een bezoek te wachten staat. Je reisbegeleider kan je vaak ook informatie verschaffen.
  • Maak eerst contact met de stamleden en sla niet gelijk aan het fotograferen. Je hebt namelijk te maken met mensen, niet met objecten.
  • Vraag eerst toestemming als je een foto van iemand wilt maken. Verplaats je in de persoon die je wilt fotograferen. Hoe zou jij het zelf vinden als een voor jou onbekend persoon ineens foto’s van jou gaat maken? Bij sommige stammen loopt het vragen van toestemming via je reisbegeleider of een lokale gids.
  • Betrek de lokale mensen bij wat je aan het doen bent. Maakt tijd voor een gesprekje (met handen en voeten) en laat de foto zien die je gemaakt hebt. Of neem enkele foto’s mee van thuis! Dan kun je laten zien hoe het er bij jou in Nederland/België aan toe gaat.
  • Deel geen dingen uit als snoep (er zijn vaak weinig/geen tandartsen in de regio), ballons (plastic vervuilt het gebied), geld of westerse attributen. Bovendien kan er door dit soort donaties onenigheid, jaloezie of ruzie ontstaan tussen de verschillende stamleden.
  • Koop geen authentieke, onvervangbare voorwerpen (en neem ze ook niet in ontvangst als je ze cadeau krijgt). Denk daarbij aan sieraden die van de voorouders zijn geweest, werkattributen als een sikkel of hamer, of wapens als een pijl en boog. De stamleden beseffen vaak pas achteraf, als de toeristen weg zijn, dat ze hun onvervangbare object kwijt zijn.
  • 19. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

    Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

    Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

    Bekijk hier de praktische tips

    20. De feiten op een rij

    We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

    Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:
    - Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
    - Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
    - Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
    - Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
    - Hoeveel bagage kan ik meenemen?

    Lees hier de veelgestelde vragen
    1. Heb ik een visum nodig voor Mongolië?
    2. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
    3. Ik heb mijn visum via Shoestring aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor dit visum?
    4. Wat voor inentingen heb ik nodig?
    5. Wat is de beste reistijd voor Mongolië?
    6. Hoe overnachten we in Mongolië?
    7. Is er Wifi in Mongolië?
    8. Hoe wordt er gereisd in Mongolië?
    9. Wat is het tijdsverschil met Mongolië?
    10. Welke valuta kan ik het best meenemen?
    11. Kan er vegetarisch gegeten worden in Mongolië?
    12. Moet ik een slaapzak/lakenzak/slaapmatje meenemen?
    13. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
    14. Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?
    15. De feiten op een rij

    1. Heb ik een visum nodig voor Mongolië?

    Internationaal paspoort:
    Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

    Visum:
    Voor deze bestemming is een visum, elektronisch visum of toeristenkaart benodigd voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

    Op de website van onze partner Visumloket vind je alle informatie over de benodigde reisdocumenten en visumprocedure. 

    Kies je ervoor om je visum via onze partner Visumloket te regelen, dan brengen wij naast de visumkosten, ook de bemiddelingskosten en de kosten voor het aangetekend retour zenden in rekening. Deze kosten zijn verwerkt in de totale visumkosten zoals gepubliceerd op onze website. Je kunt deze totale visumkosten terugvinden onder het kopje ‘data & prijzen’ en in het boekingsformulier.

    Kijk op de website van Visumloket voor meer informatie over de visumprocedure, vereiste geldigheid van je internationaal reispaspoort en eventuele aanvullende benodigde documenten:
    - Nederlandse reizigers bezoeken shoestring.visumloket.nl
    - Belgische reizigers bezoeken shoestring.visumloket.be

    Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

    Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

    2. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

    Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derden moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

    3. Ik heb mijn visum via Shoestring aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor dit visum?

    Je hebt aangegeven dat je het visum voor Mongolië via onze partner, het Visumloket, wilt regelen. Dit betekent echter wel dat je zelf ook nog het een en ander dient te doen. Voor meer informatie over je benodigde reisdocumenten (zoals paspoort), je visum en de te volgen visumprocedure vind je op de website van onze partner Visumloket. 

    Wij raden je aan 3-4 weken voor vertrek van je groepsreis je visum aan te vragen. Je dient zelf de formulieren in te vullen en dit samen met je paspoort en benodigde reisdocumenten aangetekend naar het Visumloket/CIBT te versturen. Zij gaan dan naar de desbetreffende ambassade en sturen je paspoort inclusief visum weer aangetekend terug.

    4. Wat voor inentingen heb ik nodig?

    Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

    Shoestring heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

    De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0900–10.110. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

    5. Wat is de beste reistijd voor Mongolië?

    De beste tijd om naar Mongolië te gaan is tijdens onze zomer. De winters in Mongolië duren lang en zijn erg koud.

    6. Hoe overnachten we in Mongolië?

    In het gerkamp in (Mongolië overnachten we in een zogehete 'ger'; een vilten nomadentent (voor 2 tot 4 personen). Het sanitair is gescheiden ondergebracht en je deelt deze met medereisgenoten. In Ulaan Baatar overnachten we in een middenklasse hotel, in tweepersoonskamers, meestal met eigen douche en toilet.

    Voor foto's van de accommodaties verwijzen we je door naar het tabblad 'Accommodaties' bij de reis.

    7. Is er Wifi in Mongolië?

    De meeste hotels in Ulaan Baatar bieden Wifi aan. Heb je geen bereik in de hotelkamer dan is dat wel het geval in de hotellobby. Internetcafés zijn er volop in Ulaan Baatar. Houd er wel rekening mee dat de verbindingen over het algemeen niet erg snel en stabiel zijn.

    Meer informatie over de beschikbaarheid van Wifi tijdens deze reis vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

    8. Hoe wordt er gereisd in Mongolië?

    Twee weken lang met de beroemde Transsiberië Express door de natuurpracht van Siberië en Mongolië, een afstand van totaal 7865 kilometer!

    9. Wat is het tijdsverschil met Mongolië?

    In West Mongolië is het 6 uur later tijdens onze wintertijd. Het is 5 uur later tijdens onze zomertijd.
    In Centraal en Oost Mongolië is het 7 uur later tijdens onze wintertijd. Het is 6 uur later tijdens onze zomertijd.

    10. Welke valuta kan ik het best meenemen?

    In Ulaan Baatar kun je geld opnemen met je creditcard (Visa en Mastercard), maar niet met je pinpas. Je kunt cash euro's, US dollars en Russische roebels bij de wisselkantoren of bij de banken wisselen.

    11. Kan er vegetarisch gegeten worden in Mongolië?

    Het is te doen als vegetariër in Mongolië, maar het eten tijdens je reis zal geen culinair hoogtepunt worden.

    12. Moet ik een slaapzak/lakenzak/slaapmatje meenemen?

    Nee, een slaapzak en slaapmatje zijn niet nodig. Een lakenzak kan wel handig zijn, zeker ook voor in de trein.

    13. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

    Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

    Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

    Bekijk hier de praktische tips

    14. Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?

    We raden je aan om een zachte reistas mee te nemen. Dat kan een backpack zijn of bijvoorbeeld een zachte reistas op wieltjes. Het liefst geen harde koffer, want daarvoor is niet veel ruimte in de mini-busjes.

    15. De feiten op een rij

    We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

    Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

    - Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
    - Hoe zit het met de betaling van mijn reis
    - Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
    - Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
    - Hoeveel bagage kan ik meenemen?

    Lees hier de veelgestelde vragen
    1. Heb ik een visum nodig voor Rusland?
    2. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
    3. Ik heb mijn visum via Shoestring aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor dit visum?
    4. Heb ik inentingen nodig voor Rusland?
    5. Wat is de ideale periode voor reizen naar Rusland?
    6. Hoe overnachten we tijdens de reis in Rusland?
    7. Is er Wifi aanwezig tijdens de reis?
    8. Hoe reizen we in Rusland?
    9. Heb ik een wereldstekker nodig voor Rusland?
    10. Kan ik pinnen in Rusland?
    11. Kan ik met euro's betalen en pinnen in Rusland?
    12. Kan er vegetarisch gegeten worden in Rusland?
    13. Moet ik speciale kleding meenemen om de kloosters te mogen bezoeken in Rusland?
    14. Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?
    15. Mag je in Rusland overal vrij fotograferen?
    16. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
    17. De feiten op een rij

    1. Heb ik een visum nodig voor Rusland?

    Internationaal paspoort:
    Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

    Visum:
    Voor deze bestemming is een visum benodigd voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

    Op de website van onze partner Visumloket vind je alle informatie over de benodigde reisdocumenten en visumprocedure.

    Kies je ervoor om je visum via onze partner Visumloket te regelen, dan brengen wij naast de visumkosten, ook de bemiddelingskosten en de kosten voor het aangetekend retour zenden in rekening. Deze kosten zijn verwerkt in de totale visumkosten zoals gepubliceerd op onze website. Je kunt deze totale visumkosten terugvinden onder het kopje ‘data & prijzen’ en in het boekingsformulier.

    Kijk op de website van Visumloket voor meer informatie over de visumprocedure, vereiste geldigheid van je internationaal reispaspoort en eventuele aanvullende benodigde documenten:
    - Nederlandse reizigers bezoeken shoestring.visumloket.nl
    - Belgische reizigers bezoeken shoestring.visumloket.be

    Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

    Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

    2. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

    Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derden moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

    3. Ik heb mijn visum via Shoestring aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor dit visum?

    Je hebt aangegeven dat je het visum voor bestemming via onze partner, het visumloket, wilt regelen. Dit betekent echter wel dat je zelf ook nog het een en ander dient te doen. Voor meer informatie over je benodigde reisdocumenten (zoals paspoort), je visum en de te volgen visumprocedure vind je op de website van onze partner Visumloket.
    www.shoestring.visumloket.nl

    Wij raden je aan 4-5 weken voor vertrek van je groepsreis je visum aan te vragen. Je dient zelf de formulieren in te vullen en dit samen met je paspoort en benodigde reisdocumenten aangetekend naar het visumloket/CIBT te versturen. Zij gaan dan naar de desbetreffende ambassade en sturen je paspoort inclusief visum weer aangetekend terug.

    4. Heb ik inentingen nodig voor Rusland?

    Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

    Shoestring heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten. De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0900–10.110. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

    5. Wat is de ideale periode voor reizen naar Rusland?

    Rusland heeft een landklimaat met koude winters, van november tot april, en warme zomers. De tussenseizoenen zijn betrekkelijk kort. De lente gaat gepaard met een zeer snelle dooi en duurt meestal niet langer dan een maand. In de nazomer, enkele weken in september, is het vaak bijzonder mooi weer. In Europees Rusland zijn de maanden juli en augustus warm en zonnig. Door zijn noordelijke ligging heeft Sint-Petersburg een periode van ‘witte nachten’ rond 21 juni, waarin de zon ongeveer tien dagen lang nauwelijks ondergaat.

    6. Hoe overnachten we tijdens de reis in Rusland?

    In Moskou overnacht je in een middenklasse hotel, in tweepersoonskamers met douche en toilet.

    Per reis vind je onder het tabblad 'Praktisch' onder het kopje ‘Accommodatie en transport’ meer informatie over de overnachtingen. 
    Onder het tabblad ‘Accommodaties’ kun je de foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

    7. Is er Wifi aanwezig tijdens de reis?

    Ja, in de meeste hotels is Wifi aanwezig. Daarnaast is het ook in vele restaurants, cafés en winkelcentra al zo dat er Wifi aanwezig is.

    Meer informatie over Wifi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

    8. Hoe reizen we in Rusland?

    Tijdens de reis door Rusland maken we gebruik van de Transsiberië Express.

    Meer informatie over de reisafstanden tijdens de Transsiberië Express vind je onder het tabblad 'Praktisch'. 

    9. Heb ik een wereldstekker nodig voor Rusland?

    Voor het gebruik van een wereldstekker in Rusland verwijzen we je graag naar de volgende website waar je kan zien welke stekkers je nodig hebt : www.wereldstopcontacten.nl

    10. Kan ik pinnen in Rusland?

    In Rusland kan je in de grotere steden gemakkelijk pinnen. Wel raden we aan om je bankpas vooraf aan de reis om te zetten in 'werelddekking'.

    11. Kan ik met euro's betalen en pinnen in Rusland?

    Het is niet mogelijk om met Euro's te betalen in Rusland. Contante euro's kun je omwisselen bij de banken, in de hotels of bij de vele wisselkantoren in de steden. Wel kun je kun overal pinnen in de steden. Ook kun je in de grote steden betalen met je pinpas (in de winkels bijvoorbeeld). Zorg er wel voor dat je pinpas op 'wereld' staat.

    12. Kan er vegetarisch gegeten worden in Rusland?

    Als vegetariër in Rusland is het goed te doen. Naast vleesgrechten worden ook vaak groentengerechten geserveerd en salades kunnen veilig gegeten worden. Op de markten vind je veel fruit en noten. Tegenwoordig kan je in de grotere steden ook vegetarische restaurants vinden.

    13. Moet ik speciale kleding meenemen om de kloosters te mogen bezoeken in Rusland?

    Voor vrouwen zijn een hoofddoek en een rok (geen minirok, en dus ook geen lange broek) verplicht tijdens een kerk- of kloosterbezoek in de steden van de Gouden Ring, anders word je niet toegelaten. Een wikkelrok en hoofddoek zijn vaak ook (gratis) verkrijgbaar bij de ingang.

    In Moskou en St.-Petersburg mag je wel in je gewone nette kleding naar binnen. Voor een bezoek aan de kerken/kloosters zijn een korte broek, korte rok, een topje of mouwloos T-shirt niet toegestaan.

    14. Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?

    Wij raden onze reizigers gaan om te reizen met een zachte reistas. Dat kan een backpack zijn, maar ook een reistas op wieltjes. Wel raden we het af om een harde koffer mee te nemen, omdat een harde koffer veel plaats inneemt en niet ‘voegt’ waardoor het bagageruim snel vol is. Neem bij voorkeur een zachte reistas of backpack mee.

    15. Mag je in Rusland overal vrij fotograferen?

    Fotograferen is over het algemeen geen probleem in Rusland. Alleen bij militaire en strategisch belangrijke objecten worden uitzonderingen gemaakt. Hierbij is het vaak niet toegestaan om te fotograferen of video's te maken. Wel wordt er bij veel bezienswaardigheden naast de normale entree een extra bedrag gerekend voor foto- en videocamera's. In kerken wordt vaak verzocht om niet te fotograferen. In veel musea mag je echter wel fotograferen, maar wel zonder flits.

    16. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

    Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

    Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

    Bekijk hier de praktische tips

    17. De feiten op een rij

    We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

    Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

    - Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
    - Hoe zit het met de betaling van mijn reis
    - Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
    - Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
    - Hoeveel bagage kan ik meenemen?

    Lees hier de veelgestelde vragen