Update: 1 juli 2019

Quito

De hoofdstad van Ecuador is Quito en hier ga je zeker weten komen tijdens jouw rondreis door dit veelzijdige land. Quito ligt in het Andes-gebergte en het is de hoogstgelegen hoofdstad ter wereld. Het ligt namelijk op 2850 meter hoogte. Quito heeft ontzettend veel mooie bezienswaardigheden en in deze blog vertel ik je mijn favorieten.

1. Rooftop terrace van Secret Garden hostel

Ga rond 18:00 uur naar het Secret Garden hostel. Dan start Happy hour en kun je onder het genot van een cocktail of biertje genieten van een prachtig uitzicht over de stad bij zonsondergang.

2. Walking Tour

Uiteraard raad ik je zoals in iedere stad ook weer aan om een walking tour te doen. Zo kom je langs allerlei mooie koloniale gebouwen. Tijdens de Walking Tour hebben we ook nog een chocoladeproeverij gedaan. Want zoals je misschien weet, is Ecuador een van de grootste chocoladeproducenten ter wereld. Dit omdat hier heel veel cacao groeit. Ze hebben de meest rare smaken zoals chocolade met lemongrass of met chili vlokken.

3. Ciudad Mitad del Mundo

In Quito vind je ook het midden van de evenaar. Dit kun je bezoeken en zo kun je dus tegelijkertijd in het noorden en in het zuiden staan. Ecuador betekent ook letterlijk evenaar. Op de evenaar kun je bijzondere experimenten doen vanwege de zwaartekracht. Zo kun je bijvoorbeeld een ei op een spijker leggen zonder dat deze eraf valt. Dit is nog best lastig, maar het was mij wel gelukt. Wanneer je op de evenaar staat weeg je ook ruim 1kg lichter. Bij Ciudad Mitad del Mundo vind je ook een klein museum over inheemse volken. Zo leer je dus gelijk ook iets van de cultuur.

4. Cotopaxi

Vanaf Quito kun je heel makkelijk de Cotopaxi bezoeken. Dit is een vulkaan in het Nationaal park Cotopaxi, en een van de hoogste actieve vulkanen ter wereld. Daarnaast is het ook de op een na hoogste berg van Ecuador. De vulkaan ligt ongeveer zestig kilometer ten zuiden van Quito. Ik heb hier een dagtrip naar toe gemaakt waarbij we eerst de vulkaan deels gingen beklimmen en daarna gingen we ervan af mountainbiken. Het was alleen niet extreem steil. Maar door de mooie natuur en het uitzicht op de vulkaan vond ik het alsnog heel tof!

5. Beklim Basílica del Voto National

Hoog op de heuvel in het oude gedeelte van de stad ligt de Basilica del Voto Nacional. Deze kerk wordt beschouwd als de mooiste kerk in Zuid-Amerika. Je kunt de kerk beklimmen en genieten van het prachtige uitzicht over de stad.

Je kunt de kerk in. Dit kost je ongeveer $1 per persoon en nog eens 2$ per persoon al je de torens wil beklimmen. De trappetjes die je hiervoor op moet, zijn best gevaarlijk. In Europa zou dit waarschijnlijk nooit kunnen omdat het niet heel verantwoord was. Maar het is evengoed een absolute aanrader om de torens te beklimmen. Je hebt niet alleen een spectaculair uitzicht over de stad, je krijgt ook de kans om op het dak van de kerk te lopen!

Je kunt hier dus makkelijk 5 dagen blijven, zonder je te hoeven vervelen!

Update: 24 juni 2019

De jungle van Ecuador

Voordat ik naar Zuid-Amerika ging, had ik in ieder geval één regel voor mezelf. Namelijk dat je niet naar Zuid-Amerika kunt gaan, zonder de Amazone te bezoeken. Maar vooraf zag ik er wel een beetje tegenop. Mede omdat ik nogal panisch ben voor muggen en ik slecht tegen dat hete en vochtige klimaat kan. Maar ik had uiteindelijk besloten dat voor lief te nemen en gewoon te gaan. Dus ben ik samen met twee jongens die ik in Quito had ontmoet, naar Cuyabeno afgereisd om de jungle in te gaan.

We startten de eerste dag met veel regen, dus de moed zakte me al even in de schoenen. Ik was bang dat het vier dagen lang regen zou worden. Maar na de lunch, toen we met een bootje naar onze lodge gingen, klaarde het gelukkig op. Tijdens de boottocht onder leiding van gids Nelson zagen we al heel veel dieren zoals allerlei soorten aapjes en vogels. Na een tijdje gechilld te hebben in hangmatten bij de lodge, gingen we weer het water op om de zonsondergang te bekijken. Daarna gingen we in het donker door de jungle wandelen om dieren te spotten. We zagen toen allerlei gevaarlijke vogelspinnen, zoals een tarantula en een schorpioenspin. Verder zagen we ook nog allemaal kikkers en een hele grote wandelende tak wat volgens de gids heel bijzonder bleek te zijn. Eenmaal terug bij de lodge was er heerlijk voor ons gekookt. Ik had verwacht best bang te zijn voor alle insecten en slangen tijdens het slapen. Maar ik had met alle junglegeluiden om me heen geslapen als een roosje. Bovendien had ik de dag en nacht doorstaan zonder enige muggenbulten.

De volgende dag zijn we na het ontbijt de jungle ingelopen. Maar voordat de tour eigenlijk startte, zagen we al een grote rode slang! Door dit startschot waren we vol goede moed! Maar uiteindelijk hebben we die ochtend, op heel veel mieren en muggen na, weinig beesten gespot helaas. Na een lekkere lunch, was het weer tijd om te chillen in een hangmat bij de lodge met uitzicht op de jungle. Aan het eind van de middag gingen we met een kano weer het water op. Zonder motor spot je een stuk meer dieren. Zo hebben we een heleboel vogels gezien zoals wilde kalkoenen, macau’s en toucans. Zodra het donker wordt, gaat de jungle nog meer leven. Zo zagen we bijvoorbeeld direct een uil en later spotte de gids zelf een kaaiman voor ons. Hij scheen de hele tijd met een zaklantaarn naar de rivierkant totdat hij ineens een oog zag glinsteren. Dit bleek een kaaiman te zijn! We konden echt wel tot op een meter afstand komen. Maar toen we dichterbij kwamen, dook hij ineens in een snelle beweging weg en zagen we pas hoe groot dat beest eigenlijk was. Heel bijzonder om te zien en ook knap hoe de gids hem wist te spotten. Vervolgens zagen we ook nog een boa in de boom. Al met al dus zeker een geslaagde dag!

Op dag 3 was het tijd om een jungle community te bezoeken. Onderweg op de boot hier naartoe spotte we een groepje van drie roze rivierdolfijnen die steeds weer even boven kwamen. Heel tof om te zien! Toen we bij de community aankwamen, brachten we eerst een bezoek aan de sjamaan. Dit is het medicijnen mannetje die vooral werkt met vreemde drankjes en de juiste energie. Zo liet hij ons de belangrijkste geneesmiddelen proeven, waaronder ayahuasca wat in heel Zuid-Amerika bekendstaat als een eigenaardig goedje waarmee je je hele lichaam reinigt en teruggaat naar je innerlijke zelf. Het is eigenlijk een hallucinerende drugs waarvan je heel bizarre dingen gaat zien. Maar we probeerden maar een heel klein beetje waar je dus niks van voelt. Daarna kregen we nog een heel sterk alcoholisch drankje wat goed scheen te zijn voor je maag. Vervolgens ging hij bij mij kijken of er ergens in mijn lichaam negatieve energie  te vinden was. Maar gelukkig alleen maar positieve energie! Vervolgens gingen we naar een huis van een vrouw die ons uit ging leggen hoe je yuca brood maakt. Yuca is een soort aardappel die eruit ziet als een grote witte wortel. Het was heel interessant om te zien hoe dit gemaakt wordt. ‘s Avonds gingen we nog eens het water op om dieren te spotten en toen hebben we nog eens twee luiaards gespot!

Ik heb in ieder geval een mega toffe ervaring gehad in de jungle. We hebben zoveel mooie dieren gespot! En bovendien heb ik de jungle weer verlaten met maar 3 muggenbulten en ik had verwacht 24/7 te zweten, maar ook dit viel me alles mee. Dus mocht je eens de kans hebben, gewoon doen! Je gaat het geweldig vinden.

Update: 17 juni 2019

Op avontuur in Baños

Baños is een niet te missen plek voor adrenaline junkies! Je kunt hier heel veel verschillende activiteiten doen in de groene bergachtige omgeving. Dit stadje dankt haar naam aan de vele warmwaterbaden in de omgeving. Dus na alle activiteiten, kun je hier heerlijk tot rust komen. Ik heb mij hier heel goed vermaakt en deel dan ook graag mijn tips voor Baños!

Op mijn eerste dag in Baños heb ik met een groepje een canyoning tour geboekt. Ik had dit al eens eerder gedaan in Indonesië. Maar toen was het gewoon een beetje van watervallen afspringen zonder enige equipment. Dit ging er wel even anders aan toe. Het was meer te vergelijken met abseilen van watervallen. Het was echt superleuk om te doen, maar ook wel spannend soms. Gelukkig legt de gids van tevoren goed uit hoe het werkt en terwijl je de waterval afgaat, geeft hij ook genoeg tips. Naast dat dit heel tof is om te doen, zijn de watervallen waar je vanaf gaat ook heel mooi! Uiteindelijk eindigden we met een soort natuurlijke waterglijbaan. Deze activiteit kost je slechts 25 dollar.

De dag erna ben ik met de bus naar Casa de Arbol gegaan. Dit is een boomhuis bovenin de bergen waar schommels aan hangen. Je kunt hier dus schommelen met prachtig uitzicht op de bergen. En uiteraard kun je dat niet doen zonder een fotootje te maken voor “de Gram”. De man die ons duwde op de schommel, maakte er een hele kermisattractie van, want die duwde zo hard dat je helemaal rond ging draaien. Omdat ik het stiekem zo leuk vond, ben ik samen met een ander meisje nog op zoek gegaan naar een mega hoge swing waar je met zijn tweeën in kon en waarbij je uitzicht had over de stad. Het was best eng omdat je echt een soort vrije val maakt met deze swing. Dus ik gilde het uit! Maar het was de zoektocht wel waard gelukkig! Deze swing is niet heel ver van Casa de Arbol vandaan. Dus je kunt hier gemakkelijk heen lopen.

Naast deze activiteiten valt er nog veel meer in Baños te beleven. Alleen had ik helaas geen tijd en geld om alles te doen. Maar je kunt hier bijvoorbeeld ook heel goed raften, paardrijden of mountainbiken langs een route waarbij je langs allemaal mooie watervallen komt. Mocht je na deze activiteiten nog energie over hebben, dan kun je altijd nog even het nachtleven van Baños in duiken. Je hebt hier namelijk een heel leuke bar die de Leprechaun Bar heet. Deze bar bestaat uit verschillende ruimtes waarbij iedere ruimte een andere muzieksoort heeft. Ik vond het echt heel leuk uitgaan hier. Het leuke aan uitgaan in Zuid-Amerika is dat iedereen hier wel danst. In Nederland is het ook wel vaak zo dat de mannen aan de bar blijven hangen. Maar hier staat iedereen gewoon op de dansvloer. Heel gezellig dus!

Update: 10 juni 2019

Isla de la Plata: een budgetvriendelijk alternatief voor de Galapagoseilanden

Passen de Galapagos eilanden niet in jouw budget? Dan heb ik dé oplossing voor je! Langs de kust van Ecuador vind je in het Noorden het rustige vissersplaatsje Puerto Lopez. Je kunt hier relaxen aan het strand, maar het is ook een heel goede uitvalsbasis om naar Isla de la Plata te gaan.

Isla de la Plata wordt ook wel Galapagos voor de armen genoemd omdat het een stuk betaalbaarder is en je er heel veel fregatvogels, blauwvoet jan-van-genten en albatrossen ziet. De mannetjes van de fregatvogels krijgen een rode borst als een ballon als ze indruk willen maken op de vrouwtjes. De blauwvoet jan-van-genten hebben knalblauwe voeten. Er zijn echt mega veel van deze vogels op het eiland, dus het is niet moeilijk ze te spotten. De vogels zijn ook helemaal niet mensenschuw. Als je er in het juiste seizoen bent (van juni t/m september) heb je ook nog eens dikke kans dat je walvissen spot. Zelf was ik er begin juni en dan is het walvissenseizoen net begonnen, maar ik heb er alsnog eentje gespot! Maar als je hier in juli of augustus bent, zul je de walvissen echt in groepen zien.

Vanuit de boot heb ik ook nog een stuk of zes schildpadden gezien. Prachtige beesten! Tijdens de boottocht terug naar het vasteland heb je ook de optie om te gaan snorkelen. Tijdens het snorkelen kun je zeeschildpadden, reuze mantaroggen en allerlei vissen spotten. Doordat er een gids meegaat, kan die precies aanwijzen waar je wat kunt zien. Ik vond het in ieder geval een heel leuke excursie en ik kan het zeker aanraden als je geen budget hebt voor de Galapagos eilanden, maar wel graag bijzondere dieren wil spotten.

Mocht je nog meer van de omgeving van Puerto Lopez willen bekijken, dan is het ook leuk om naar Los Frailes te gaan. Dit strand staat bekend als het mooiste strand van Ecuador. Dus dit wilde ik persoonlijk niet missen! Je kunt hier direct met een bus heen, maar je kunt ook een korte hike doen van 1,5 uur waarbij je langs verschillende mooie strandjes en uitkijkpunten komt. Dit is wat ik gedaan heb en ik vond het heel mooi en leuk omdat je haast geen andere toeristen tegenkomt! De hike eindigde dus bij Los Frailes. Naast dat het een heel mooi strand is, kun je er ook heerlijk zwemmen doordat de stroming hier niet heel sterk is.

3 juni 2019

Cultuur snuiven in het koloniale Cuenca

In Cuenca vind je prachtige koloniale kerken, vier kabbelende rivieren en je ziet er veel Spaanse invloeden. Cuenca wordt gezien als de leukste stad van Ecuador en heeft dan ook genoeg te bieden. Je vindt hier de lekkerste restaurantjes, veel interessante musea en je kunt vanuit hier makkelijk een dagtrip maken naar Caja National Park om te hiken. Ik twijfelde zelf of ik wel of niet vanuit Peru naar deze stad zou gaan. Ik kon er namelijk ook voor kiezen om direct naar de kust te gaan. Maar ik ben heel blij dat ik Cuenca niet over heb geslagen. Het koloniale centrum van Cuenca staat niet voor niets op de monumentenlijst van UNESCO. In deze blog vertel ik je wat hier zoal te beleven valt.

Het koloniale centrum

Als ik in een nieuwe stad ben, vind ik het altijd heel leuk om een walking tour te doen. Vaak zijn deze nog gratis ook! Het is een heel leuke manier om in een korte tijd veel te weten te komen over een stad en je komt vaak ook op plekken waar je zelf nooit gekomen zou zijn. Daarna kun je op je eigen houtje teruggaan naar de plekken die je interessant lijken. Eigenlijk starten alle walking tours op het centrale plein van Cuenca. Dit centrale plein is al onwijs mooi! Je vindt hier een heel grote kathedraal, die van de voorkant wel iets weg heeft van de Notre Dame in Parijs. Deze kathedraal kun je gratis bezoeken en de binnenkant is minstens zo mooi! Je kunt tegen betaling ook naar het terras van de kathedraal vanaf waar je prachtig uitzicht hebt over de stad. Andere interessante plekken waar je langskomt tijdens de tour zijn een oud klooster, waar nog steeds nonnen wonen en een heel grote markt waar je allerlei lokale producten kunt kopen. In het klooster verkopen nonnen brood en wijn vanachter een houten draaideur. Als je dan door de draaideur vertelt wat je wilt hebben en geld neerlegt, dan draait de deur om en krijg je je bestelling. Heel grappig om te zien!

Eten bij de lekkerste restaurantjes

Het fijne aan grote steden vind ik altijd dat je er vaak ook de betere restaurants vindt. Ik kwam per toeval langs het vegetarische restaurant El Funky Sauce wat naast de rivier Tomebamba ligt. Nu ben ik zelf geen vegetariër. Maar stiekem ben ik wel fan van de veganistische hipster restaurantjes, mede omdat ze er altijd heel gezonde maaltijden hebben. In de meeste Zuid-Amerikaanse landen zijn ze groot fan van vlees met rijst, aardappelen en pasta. Het is vaak lastig om een maaltijd met veel groenten te vinden. Dus ik kon het niet laten om hier te gaan lunchen. Ik bestelde pasta pesto met een heel lekkere salade erbij. En het was net zo lekker als dat het er op de foto uitziet. In dit restaurant kwam ik met een Duitse jongen aan de praat die mij een tip gaf om voor avondeten naar het restaurant A Pedir de Boca te gaan. Hier ben ik toen ‘s avonds meteen heen gegaan en ook hier was ik groot fan van! Dit restaurant was van een local die 20 jaar in Nederland gewoond had en dus best goed Nederlands kon. Hier bestelde ik Thaise noodles met stukjes beef. Een dikke aanrader! Foodies kunnen hun hart dus ophalen aan lekker eten in deze stad.

Panama hoeden

Je hebt vast weleens gehoord van Panama hoeden? Anders dan de naam doet vermoeden worden deze gevlochten hoeden niet in Panama maar in Ecuador gemaakt. Dit werd mij verteld door de gids van de walking tour. Maar waarom dan de naam Panama hoeden? De hoeden werden oorspronkelijk vanuit Ecuador naar Panama vervoerd vanuit waar ze verscheept werden naar Europa. Door deze verkooproute en doordat de hoeden heel handig bleken om het hoofd uit de zon te houden tijdens het graven van het Panama Kanaal, kregen de hoeden de naam Panama hoeden. In Cuenca heb je een heel museum over deze hoeden en hier krijg je uitgelegd hoe ze gevlochten worden. Je vindt ze dan ook in alle soorten en maten. Leuk om hier even een bezoekje te brengen!