Corona: veelgestelde vragen

Deze pagina heeft als doel onze reizigers zo goed mogelijk voor te lichten met informatie rondom het coronavirus en de vragen die hierdoor leven onder onze vakantiegangers. Heb je vragen die niet in een van onderstaande FAQ’s beantwoord wordt, neem dan contact op met een van onze reisspecialisten.
 


"Het reizen zit in ons bloed, de wil om de wereld te ontdekken in onze genen. Corona raakt ons dan ook diep in ons (reis)hart."

De impact van de uitbraak van het coronavirus op Nederland en op de wereld is enorm. Allereerst treft het virus de mensen die ermee besmet raken en hun naasten. Daarnaast worden jullie als reiziger ook geraakt. Lees hier het hele bericht van onze CEO Jan Middelhoek.

 

Vragen m.b.t. de afgelaste reizen

 

Gaat mijn reis door?

We verkeren momenteel in een zeer uitzonderlijke en nog niet eerder voorgekomen situatie. Landen sluiten hun grenzen, luchtvaartmaatschappijen stoppen met vliegen of op de plaats van bestemming gaan bezienswaardigheden dicht en staat het gewone leven zo goed als stil. Door deze buitengewone omstandigheden zijn onze reizen niet meer uitvoerbaar en daarom hebben we met pijn in ons hart besloten om voorlopig alle reizen met vertrek tot en met 31 augustus* niet door te laten gaan. Alle getroffen reizigers zijn inmiddels geïnformeerd.

* Met uitzondering van enkele Europa reizen en onze nieuwe reizen (mini-breaks) door Nederland en België.

Wat als mijn reis wordt afgelast?

Ter compensatie voor de afgelaste reizen ontvang je van ons een voucher ter waarde van de door jou reeds betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan worden gebruikt voor alle reizen uit het Shoestring reisaanbod. Je hebt dus een jaar de tijd om jouw nieuwe reis bij ons te boeken.

Wanneer ontvang ik mijn Corona-voucher?

Alle andere getroffen reizigers hebben de voucher reeds in hun bezit.


Lees hieronder de veel gestelde vragen met betrekking tot deze speciale Corona-voucher.

Dekt het Calamiteitenfonds de financiële gevolgen van het coronavirus voor mijn reis?

Nee. Het Calamiteitenfonds dekt alleen gevolgen van natuurrampen en nu gaat het om ziekte. Voor meer informatie over het standpunt van het calamiteitenfonds, zie: https://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking

 

Vragen m.b.t. het Corona-voucher

 

Kan Shoestring gebruik maken van een voucher in plaats van restitutie van de reeds betaalde reissom in geld?

Ja dat kan. De Corona-voucher is niet bedacht vanuit een luxepositie. Het coronavirus heeft een enorme impact op de reiswereld. Uit dat oogpunt is het initiatief ontstaan om in plaats van de normale wettelijke teruggave vouchers uit te geven t.w.v. de reeds betaalde reissom. De ANVR en SGR komen hiermee de reisbedrijven tegemoet die in één klap heel veel geld verliezen en mogelijk failliet zouden kunnen gaan. Het initiatief voor het uitgeven van deze Corona-voucher wordt door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ondersteund. Daarnaast heeft de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) meegekeken bij de voorwaarden die aan de Corona-voucher zijn verbonden. Tenslotte biedt de SGR op basis van haar bestuursbesluit dekking voor de vanaf 16 maart jl. uitgegeven Corona-voucher.

Ik heb toch wettelijk recht op terugbetaling?

In een normale situatie is het inderdaad het geval dat de reiziger, bij een reis die geannuleerd moet worden om redenen die niet aan de reiziger zijn toe te rekenen, wordt terugbetaald door de reisorganisatie. De huidige situatie voor de reisbranche is echter zo exceptioneel dat bijzondere maatregelen moeten worden getroffen, de Corona-voucher is hier een voorbeeld van.

Als de reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher zijn wij als reisorganisatie verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.

Wanneer ontvang ik een voucher? Hoe gaat dit in zijn werk?

Heb jij een reis reis geboekt via Shoestring met vertrek tussen 13 maart 2020 en 31 augustus 2020 of ben je vanwege Corona vervroegd teruggekeerd? Dan kom jij in aanmerking voor de Corona-voucher. Wij nemen hierover voor 1 juni -op volgorde van vertrek- contact met je op. Je ontvangt van ons per e-mail jouw persoonlijke Corona-voucher, welke je kunt inzetten bij het boeken van een nieuwe reis.

Hoe lang is de Corona-voucher geldig?

De voucher kan tot één jaar na uitgifte worden verzilverd. Welke datum dit precies is, vind je terug op de per e-mail verstuurde Corona-voucher. Je hebt een jaar de tijd om met de voucher jouw nieuwe boeking te maken. Dit betekent dat je bijvoorbeeld ook voor het najaar 2021 een reis bij ons kunt boeken, als dit maar gebeurt voor de vervaldatum van de voucher.

Wat zijn de voordelen van de Corona-voucher voor mij als reiziger?

Wij zorgen ervoor dat óók jij als reiziger profiteert van de Corona-voucher. Met de voucher gaat jouw reis niet verloren, maar wordt deze slechts uitgesteld. Je hebt een jaar de tijd om een nieuwe reis bij ons te boeken. Deze mag in heel 2021 plaatsvinden.

• De voucher geeft jou de mogelijkheid om de geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw te boeken en alsnog op reis te gaan;
• De voucher geeft jou als reiziger de zekerheid dat je reissom is veiliggesteld;
• De voucher heeft de waarde van de door jouw reeds betaalde reissom met een maximale voucherwaarde van € 5.000,- per boeking.
• Bij de boeking gemaakt met de Corona-voucher ontvang je € 100,- korting per persoon en doneren we € 25,- per boeking in jouw naam aan één van onze duurzame projecten naar keuze.

Wie ontvangt de Corona-voucher? En is deze voucher persoonsgebonden of mag deze ook overgedragen worden?

De Corona-voucher wordt verstrekt aan de hoofdboeker in naam en rekening van zichzelf en diens medereizigers. De waarde van de Corona-voucher stemt overeen met de door jou betaalde reissom van de oorspronkelijke boeking. De voucher is persoonsgebonden en te gebruiken door dezelfde hoofdboeker als op de originele boeking. Het is tevens mogelijk om de (restant)voucher over te dragen aan een (andere) deelnemer van de oorspronkelijke boeking, mits dit vooraf kenbaar wordt gemaakt via [email protected]. Het is belangrijk hierbij het volgende te vermelden:

• Op welke naam staat de Corona-voucher?
• Wat is het klantnummer dat vermeld staat op de voucher?
• Wat is de naam van de persoon waaraan je de restant voucher gaat overdragen?

Wat is de waarde van de Corona-voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?

De waarde van de Corona-voucher is volledig gelijk aan de door jou reeds (aan)betaalde reissom. Is de reissom van jouw nieuwe reis duurder? Dan betaal je zelf het verschil bij. Is jouw nieuwe reissom lager, dan blijft het restbedrag op jouw voucher staan. Dit is in lijn met de SGR-voorschriften.

Kan ik mijn Corona-voucher ook gebruiken om meerdere reizen te boeken? Dus het bedrag te spreiden over meerdere reizen?

Ja, dit is mogelijk. Als je na de eerste boeking nog voldoende saldo op de voucher overhoudt, dan kun je dit restantbedrag inzetten voor een volgende reis.

Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een nieuwe boeking?

Bij het verzilveren van de voucher dien je bij boeking van je nieuwe reis in het opmerkingenveld (in de laatste stap van het boekingsformulier) te vermelden dat je de Corona-voucher inzet met het daarbij behorende klantnummer van je afgelaste reis. De voucherwaarde zal achteraf verrekend worden op je factuur.

Kan ik een Corona-voucher combineren met een andere kortingen en/of acties?

Wat de extra coronakorting betreft, gelden de volgende voorwaarden:

• De € 100,- coronakorting is geldig in combinatie met de vaste klantenkorting t.w.v. € 50,- per persoon.
• De € 100,- coronakorting is niet geldig in combinatie met andere kortingsacties.

Ik heb een Corona-voucher ontvangen met een waarde € 5.000,-, echter is mijn betaalde reissom hoger. Wanneer kan ik het restant terugverwachten?

De voucher vertegenwoordigt de totale waarde van het reeds door de reiziger betaalde bedrag, tot maximaal € 5.000,- per boeking. Het resterende bedrag is voor 1 juli 2020 aan je terugbetaald.

 

Reizen na 31augustus

 

Hoe gaat Shoestring om met de reizen die na 31 augustus vertrekken?

Wij kunnen niet voorspellen hoe de wereld er in de aankomende maanden uit zal zien, hoe graag we dat ook zouden willen. Op dit moment is het daarom nog niet mogelijk om uitsluitsel te geven over het wel of niet doorgaan van jouw reis met vertrek ná 31 augustus. Deze beslissing hangt onder andere af van het reisadvies van de ANVR en de Rijksoverheid. Of de Corona-vouchers met SGR-garantie ook worden uitgegeven voor de reizen met vertrek na 31 augustus hangt tevens af van het reisadvies van ANVR. Wij vragen je nog even geduld te hebben, zodra wij meer nieuws hebben over jouw reis, nemen wij contact met je op.

Wat is het huidige reisadvies?

Voor reizen die vertrekken na 31 augustus 2020 houden wij het reisadvies dat door het Ministerie van Buitenlandse Zaken (MinBuZa) wordt vastgesteld nauwlettend in de gaten. Dit reisadvies is afhankelijk per land of zelfs per regio en wijzigt op dit moment regelmatig. Wil je voor jouw bestemming het reisadvies checken? Kijk dan op: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Zodra het coronavirus gevolgen heeft voor jouw reis zullen wij jou hierover informeren. Wij benaderen dus jou; geen nieuws is goed nieuws.

Mag ik mijn geboekte reis omboeken of wijzigen?

In verband met het coronavirus en de situatie waarin wij als reisorganisatie, maar ook jij als klant, ons nu in bevinden, hanteren wij een ‘coulance-omboekingsbeleid’. Dit houdt in dat wanneer jij je reis, in verband met het coronavirus, nu al wilt omboeken naar een reis met vertrek ná 1 maart 2021, je deze reis(datum) nog kunt wijzigen/aanpassen tot 1 januari 2021. Wij begrijpen namelijk dat op dit moment voor veel van onze reizigers geldt dat zij nog niet met 100% zekerheid kunnen zeggen of de reisperiode 2021, waar zij nu voor kiezen, ook daadwerkelijk akkoord komt bij bijvoorbeeld de werkgever. Dit maakt dat wij hebben besloten flexibel om te gaan met het wijzigen van de reis en/of vertrekdatum. Houd er rekening mee dat je bij het omboeken van je reis altijd de reissom voor de nieuwe reis betaalt zoals die op dat moment geldt.Daarnaast hebben wij voor onze groepsreizen een minimum aantal deelnemers nodig om de reis van start te kunnen laten gaan. Mocht dit minimum niet (langer) behaald worden, dan behouden we ons het recht voor om de eventuele garantie van vertrek van een reis in te trekken.

Ik wil helemaal niet meer op reis, kan ik mijn reis kosteloos annuleren?

Voor reizen met vertrek na 31 augustus geldt dat de veiligheid en gezondheid van onze reizigers voorop staat bij deze beslissingen. Wij houden daarbij rekening met de reisadviezen (code rood/ oranje) van het Ministerie van Buitenlandse zaken. We begrijpen dat deze onvoorziene omstandigheid jouw reisplezier in de weg staat en hanteren dan ook een versoepeld ‘Corona annuleringsbeleid’:

• Reizigers naar een bestemming met (recent uitgeroepen – corona gerelateerd) ‘code rood’ mogen vanaf 10 dagen voor vertrek de reis kosteloos annuleren, omboeken of uitstellen tot maximaal 1 jaar na dato. De ‘code rood’ moet gelden voor een wezenlijk deel van je reis.

• Reizigers naar een bestemming met (recent uitgeroepen – corona gerelateerd) ‘code oranje’ mogen de reis omboeken of uitstellen tot maximaal 1 jaar na dato. Houd hierbij wel rekening met eventuele reeds gemaakte kosten voor jouw reis. Ons uitgangspunt is dat wij de kosten voor onze reizigers tot het minimum willen beperken en daarmee kunnen afwijken van onze officiële annuleringsvoorwaarden.

Als je je reis omboekt of uitstelt, geldt de nieuwe reissom (dus de op dat moment geldige reissom) exclusief eventuele omboekingskosten. In alle andere gevallen ben je als reiziger uiteraard vrij om de reis zelf te annuleren, tegen de daarvoor geldende annuleringsvoorwaarden.

Ik heb zelf mijn ticket geboekt via een andere website, mag ik dit kosteloos annuleren?

Hiervoor gelden de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Informeer bij je luchtvaartmaatschappij.

Kan Shoestring mijn reis alsnog aflasten?

We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en zullen indien nodig aanvullende maatregelen nemen. Als wij als reisorganisatie de reis niet kunnen uitvoeren vanwege onvermijdbare en buitengewone omstandigheden welke aanzienlijke gevolgen hebben voor jouw reis dan kunnen wij besluiten de reis af te lasten. Wij staan in nauw contact met onze lokale agentschappen over de gehele wereld om de situatie per bestemming te monitoren en volgen de van adviezen van MinBuZa op de voet. Daarnaast stemmen we ons beleid af met onze collega reisorganisaties en met de ANVR. De veiligheid van onze reizigers staat voorop!


Tot slot: voor nog meer antwoorden op veel gestelde vragen van reizigers verwijzen we je naar de website van het ANVR.