Veelgestelde vragen over Mozambique

  1. Heb ik een visum nodig voor Mozambique?
  2. Wat voor inentingen voor Mozambique heb ik nodig?
  3. Hoe overnachten we in Mozambique?
  4. Is er Wifi tijdens de reis beschikbaar?
  5. Hoe reizen we in Mozambique?
  6. Heb je een wereldstrekker nodig voor Mozambique?
  7. Wat is het tijdsverschil in Mozambique?
  8. Wat is de beste reistijd voor Mozambique?
  9. Moet ik een backpack of reistas meenemen?
  10. Kan ik pinnen in Mozambique?
  11. Heb ik bereik met m'n mobiele telefoon?
  12. Kan ik mijn reis verlengen?
  13. Zijn de excursies inbegrepen?

1. Heb ik een visum nodig voor Mozambique?
Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor Mozambique is een visum benodigd voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Op de website van onze partner Visumloket vind je alle informatie over de benodigde reisdocumenten en visumprocedure.

Kies je ervoor om je visum via onze partner Visumloket te regelen, dan brengen wij naast de visumkosten, ook de bemiddelingskosten en de kosten voor het aangetekend retour zenden in rekening. Deze kosten zijn verwerkt in de totale visumkosten zoals gepubliceerd op onze website. Je kunt deze totale visumkosten terugvinden onder het kopje ‘data & prijzen’ en in het boekingsformulier.

Kijk op de website van Visumloket voor meer informatie over de visumprocedure, vereiste geldigheid van je internationaal reispaspoort en eventuele aanvullende benodigde documenten:
- Nederlandse reizigers bezoeken shoestring.visumloket.nl
- Belgische reizigers bezoeken shoestring.visumloket.be

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

2. Wat voor inentingen voor Mozambique heb ik nodig?
Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Shoestring heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten. De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0900–10.110. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.
3. Hoe overnachten we in Mozambique?
Tijdens de rondreis overnacht je op campings, een paar keer met zwembad, en in sommige plaatsen verblijven we in een hostel of hostel op basis van tweepersoonskamers (met gedeelde badkamer). Meer informatie en foto’s van de hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) vind je onder het tabblad ‘Accommodaties’.
4. Is er Wifi tijdens de reis beschikbaar?
Meer informatie over de Wifi beschikbaarheid per hotel, hostel of campsite vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.
5. Hoe reizen we in Mozambique?
Gedurende de rondreis reis je met een eigen truck. Alle trucks zijn voorzien van krukjes, tenten, matrasjes, een tafel, kook- en eetgerei. Achterin de truck zijn er lockers voor de bagage of er zijn onderin de truck zijn bergplaatsen voor de bagage en het proviand. De aanwezige lockers waar de bagage in opgeborgen wordt (afmetingen circa 35x35x79cm) zijn NIET geschikt voor koffers met een harde buitenkant zoals bijv. een Samsonite koffer. Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Mozambique vind je onder het tabblad ‘Praktisch’.
6. Heb je een wereldstrekker nodig voor Mozambique?
We verwijzen je graag naar de volgende website waar je kan zien wat je nodig hebt voor Mozambique: www.wereldstopcontacten.nl
7. Wat is het tijdsverschil in Mozambique?
Tijdens onze zomertijd is er geen tijdsverschil en tijdens onze wintertijd is het in Mozambique 1 uur later.
8. Wat is de beste reistijd voor Mozambique?
Van april tot september heeft Mozambique een bijzonder aangenaam klimaat: warm en meestal droog, afgekoeld met zwoele zeewinden. Tijdens het regenseizoen, van januari tot maart, is er een hoge luchtvochtigheid met temperaturen van 27 tot 29 graden celcius aan de kust. In het binnenland is het een aantal graden lager en in de hogere gebieden is er meer regen te verwachten.
9. Moet ik een backpack of reistas meenemen?
De aanwezige lockers waar de bagage in opgeborgen wordt (afmetingen circa 35x35x79cm) zijn NIET geschikt voor koffers met een harde buitenkant zoals bijv. een Samsonite koffer. Het is aan te raden om een weekendtas, backpack of koffer met zachte buitenkant mee te nemen die binnen de gevraagde afmetingen past.
10. Kan ik pinnen in Mozambique?
Overal in het land, maar natuurlijk niet in hele kleine dorpjes, kun je bij geldautomaten het lokale geld van je Nederlandse of Belgische rekening opnemen. Let op dat bij de machines dezelfde symbolen staan vermeld als op je pas: ‘Maestro’ bijvoorbeeld. De bank met de meeste en best functionerende geldautomaten is Millennium Bim.
11. Heb ik bereik met m'n mobiele telefoon?
Je zult regelmatig wel bereik hebben, zeker in de stedelijke/bewoonde gebieden. Vraag na bij je telefoonprovider of je toestel geschikt is voor de landen waar je naar toe gaat. Voor meer informatie over Wi-Fi kijk bij het tabblad "accommodaties"
12. Kan ik mijn reis verlengen?
Afhankelijk van de vluchtbeschikbaarheid is het inderdaad mogelijk je reis te verlengen. Voor de wijzing wordt € 50 per boeking in rekening gebracht (en de eventuele meerkosten voor de vlucht). Als je een vluchtverlenging wilt, dien je dit al bij je boeking/op het boekingsformulier door te geven. We zoeken je wensen uit en komen er zsm op terug. Ben je niet akkoord met ons aanbod dan zit je niet aan de boeking vast en zullen we deze kosteloos annuleren. Pas als je akkoord bent met ons voorstel zullen we je boeking bevestigen.
13. Zijn de excursies inbegrepen?
Nee, optionele excursies zijn niet inbegrepen en kunnen via de reisbegeleider ter plaatse geregeld worden.