Toerisme heeft, hoe je het wendt of keert, een impact op onze leefomgeving. Daarom hechten we veel belang aan het verminderen van de druk die toerisme uitoefent op de aarde. En daarom streven we voor elke reis naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving.
Wij proberen onze reizen zo duurzaam mogelijk te organiseren. Dit is makkelijker op te schrijven dan ook daadwerkelijk uit te voeren. Ter voorkoming van misverstanden beschrijven wij hierbij daarom de randvoorwaarden waarbinnen wij onze reizen organiseren.
We blijven een reisorganisatie die reizen organiseert naar bestemmingen binnen en buiten Europa. Dat betekent dat wij – ook in de toekomst – gebruik blijven maken van internationale vluchten. Wel proberen we negatieve effecten hiervan zo veel mogelijk te beperken door non-stop vluchten te stimuleren, bestemmingen in Europa aan te bieden die per internationale trein bereikbaar zijn en ook in de bestemming zelf minder te vliegen.
Ook blijft ons streven om een gezonde winst te maken. Zonder winst hebben wij geen bestaansrecht. Dit betekent dat we regelmatig afwegingen moeten maken tussen aan de ene kant maatregelen om duurzamer te reizen en aan de andere kant commerciële overwegingen. Zo kan het uit duurzaamheidsoogpunt beter zijn om met de openbare bus van Cuzco naar Lima te reizen (Peru) i.p.v. een binnenlandse vlucht te gebruiken. De 17 uur durende nachtbus langs diepe ravijnen zal echter voor veel reizigers een stap te ver zijn. Vandaar dat wij hier de klantgerichte en dus ook commerciële afweging maken om toch een binnenlandse vlucht te gebruiken. Dit soort afwegingen moeten wij dagelijks maken waarbij een goede balans tussen duurzaamheid en commercie gevonden moet worden. Deze afwegingen willen wij transparant met jullie delen.
Wij willen de meest duurzame reisorganisatie worden van Europa (of de wereld). Vanzelfsprekend moet er geen misverstand over bestaan dat wij dit zeker nog niet zijn en nog een (lange) weg te gaan hebben. Op veel onderwerpen kunnen wij nog sterk verbeteren. Wel willen wij op korte termijn veel ingrijpende maatregelen nemen om dit doel te bereiken. Voor sommigen van jullie zullen deze stappen niet ver genoeg gaan en ook te langzaam worden doorgevoerd. Dat is niet te vermijden. Maar binnen het kader waarin wij werken en in vergelijking met andere reisorganisaties, zullen dit grote stappen zijn. Graag krijgen we ook jullie reacties om ons verder te verbeteren.
Nieuwsupdate: 27 januari 2022
Travelife is een keurmerk voor maatschappelijk en duurzaam ondernemen voor touroperators en reisorganisaties. Het certificeringsprogramma kent 3 fasen: 1) Travelife Engaged, 2) Travelife Partner en 3) Travelife Certified. In 2013 hadden wij de primeur, toen Shoestring als een van de eerste reisorganisaties ter wereld de hoogste status van deze certificering behaalde: Travelife Certified.
Travelife is als certificeringsinstantie geaccrediteerd door de Global Sustainable Tourism Council (GSTC), de hoogste wereldwijde instantie voor duurzaamheid in toerisme, ondersteund door de Verenigde Naties. Iedere 2 jaar wordt getoetst of wij nog steeds voldoen aan de strenge criteria van Travelife. Vandaag ontvingen wij het bericht dat wij wederom de status 'Travelife Certified' hebben behaald. Mooi nieuws waar we uiteraard erg trots op zijn!
Met het behalen van de status 'Travelife Certified' wordt erkend dat wij uitblinken op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid. We voldoen aan meer dan 260 criteria op het gebied van duurzaamheidsmanagement, kantooractiviteiten, samenwerking met leveranciers en klantcommunicatie.
De wereld is magisch mooi. Laten we er samen voor zorgen dat dit zo blijft!