9 handige reistips om je reis nóg leuker en stressvrij te maken

Goed voorbereid op reis met deze 9 tips!

#1 Check, check, dubbelcheck je reisdocumenten!

Stap één: check je reisdocumenten! Zonder een geldig paspoort kom je immers niet zo ver ;) Check tijdig óf en hoelang je paspoort nog geldig is – niets is zo vervelend als op de luchthaven te horen dat je paspoort verlopen is. Bovendien is het voor veel landen vereist dat je paspoort nog minimaal 6 maanden geldig is op het moment van zowel in- als uitreizen. Voor sommige landen zijn ook een visum en bepaalde vaccinaties vereist. Sla belangrijke documenten zoals je paspoort, visum, verzekeringspolis en vluchtinformatie op in je telefoon. Een papieren kopie kan ook handig zijn; als je telefoon uitvalt, heb je tenminste een back-up. Vergeet niet je vaccinatieboekje mee te nemen. Ook belangrijk: laat het ons op tijd weten als je een speciaal dieet volgt of medicatie nodig hebt. Zo komen we niet voor verrassingen te staan als jij je glutenvrije, vegan, suikervrije of lactosevrije snack bestelt.

#2 Ready for take-off?!

Begin je reis ontspannen en zorg dat je op tijd op de luchthaven bent. In de vertrektijdenbrief, die 10 dagen voor vertrek zichtbaar wordt op jouw Mijn Shoestring-pagina, staat jouw e-ticketnummer van jouw vlucht. Hiermee kan je 24-48 uur van tevoren online inchecken indien de luchtvaartmaatschappij dit toelaat. Let op: laat de twee letters voor het e-ticketnummer weg. Lukt inchecken niet met het e-ticketnummer? Bel of mail ons dan voor het speciale reserveringsnummer.

Helaas kunnen vertragingen en annuleringen soms voorkomen. Lees van tevoren bij Veelgestelde vragen op onze website de procedure over wat je moet doen bij problemen met je vlucht of bagage. Zo sta je straks niet met je handen in het haar op het vliegveld!

#3 Avontuurlijk en flexibel zijn

We hebben je reis goed voorbereid, that’s for sure! Maar soms kunnen dingen anders lopen door bijvoorbeeld slecht weer, een wegobstakel of dat last minute je hotelkamer niet meer beschikbaar blijkt te zijn. Dat kan even balen zijn, maar onze ervaren lokale partners en reisbegeleiders lossen dit meestal snel ter plaatse op. Een beetje flexibiliteit van jouw kant is echter altijd fijn en maakt je reis een stuk leuker. Het kan zomaar zijn dat je eindigt met een kampvuur onder de sterrenhemel in plaats van in een saaie hotelkamer. Flexibel zijn is dé sleutel tot avontuur!

 

#4 Reisbegeleiding

Eén van de grootste voordelen van onze reizen is dat de routes vooraf volledig zijn uitgestippeld en dat je in het land van bestemming in goede handen bent van onze ervaren, lokale reisbegeleider. Het scheelt jou ontzettend veel werk in de voorbereiding van jouw reis als je niet zelf hoeft uit te zoeken hoe je van A naar B komt, waar je wilt overnachten en wat er allemaal te doen is. We got you covered: onze reisbegeleider(ster)s staan altijd voor je klaar om je reis soepel te laten verlopen en zijn je eerste aanspreekpunt voor vragen over de reis en optionele excursies. Ze kennen hun eigen land natuurlijk door en door en delen graag hun kennis, maar verwacht ook geen wandelende encyclopedieën. Karaoke zingen vanavond? Jouw reisbegeleid(st)er weet die ene karaoke bar te vinden! Maar het precieze aantal inwoners van een dorp? Dat antwoord moet hij/zij je misschien verschuldigd blijven.

#5 Do's & don'ts op reis

Andere culturen hebben vaak andere normen en waarden. Respecteer lokale gebruiken, je bent ten slotte te gast! Draag bijvoorbeeld gepaste kleding bij religieuze plekken, vraag altijd toestemming voordat je iemand op de foto zet en laat de foto vervolgens ook zien. Duimpje omhoog! Lokale mensen vinden het daarnaast vaak leuk om foto's van jouw familie of woonplaats te zien, deel deze en je ervaart de leukste interactie momentjes.

Oh, en wees op tijd bij afspraken, dat is voor iedereen prettig. Jij wilt toch niet diegene zijn waarbij halverwege de reis altijd die 15min marge klok wordt toepast?

#6 De fooienpot

Op veel van onze reizen wordt een gezamenlijke fooienpot gebruikt voor betalingen aan gidsen, hotels en voor gezamenlijke uitgaven, zoals entreegelden en lunches. Vaak beheert de reisbegeleider de pot, maar soms doet een van de reizigers dit. Een goede administratie is belangrijk dus je mag altijd vragen naar inzicht in de fooienpot, want het blijft immers ook jouw geld.

 

#7 911 Emergency, wat te doen in het geval van een noodsituatie of calamiteit?

We hopen natuurlijk dat het niet nodig is, maar in het geval van een noodsituatie zoals een ongeluk of medische kwestie kunnen we dankzij onze reisbegeleiders en lokale agenten snel handelen en ondersteuning bieden. Houd altijd je verzekeringsgegevens bij de hand. Thuisblijvers kunnen ons bij noodgevallen 24/7 bereiken via onze alarmcentrale.

 

#8 Reizen met maximale positieve impact

We willen graag zo duurzaam mogelijk reizen. Daarom maken we bij het gebruik van het binnenlands vervoer altijd een afweging tussen snelheid, comfort en milieu-impact. Hoe kan jij zelf zo duurzaam mogelijk reizen? Bijvoorbeeld door het kiezen voor een non-stop vlucht en het meenemen van je eigen waterfles. Respecteer lokale culturen en hun omgeving, eet lokaal en koop lokaal. Dit zorgt niet alleen voor de mooiste herinneringen, maar ook dat het geld op de juist plek terecht komt.

 

#9 Opmerkingen of klachten tijdens de reis?

We streven uiteraard naar maximale klanttevredenheid, maar mocht er toch iets misgaan tijdens je reis, meld dit dan direct bij je reisbegeleider. Vaak kan het ter plaatse worden opgelost. Als dat niet lukt, stuur ons dan een e-mail. Wacht hier niet mee tot je thuis bent; soms kunnen wij vanaf ons kantoor nog iets regelen.

En tot slot: via jouw Mijn Shoestring pagina kan je voorafgaand aan de reis alvast contact leggen met je toekomstige reisgenoten. Superleuk om alvast kennis te maken en handig om alvast te weten wie je reistas kan dragen als jij last hebt van een jetlag 😉.