Alles over de vluchtinformatie op een rij

We merken dat er onder reizigers veel vragen leven die allemaal betrekking hebben op de gebruikte luchtvaartmaatschappijen. Daarom hebben we hieronder de meest voorkomende vragen beantwoord.Wij zullen er al het nodige aan doen om ook jullie vliegreis zo goed mogelijk te organiseren. We weten hoe belangrijk dit is voor onze reizigers.
 

Met welke luchtvaartmaatschappij vlieg ik?

Wij werken samen met een beperkt aantal betrouwbare luchtvaartmaatschappijen. Hierbij streven we ernaar dat er maximaal 1 overstap gemaakt wordt op de internationale vlucht en kijken we sterk naar de prijs-kwaliteit verhouding.

Voor de meeste reizen die we aanbieden reserveren we al een jaar voor je vertrek vliegtuigstoelen bij de luchtvaartmaatschappij (een ‘allotment’). Tegen een vooraf afgesproken prijs ontvangen we dan bijvoorbeeld 18 stoelen voor een bepaalde reisdatum.

Het bijbehorende vluchtschema vermelden we vervolgens op onze website bij de betreffende reis. Dit vluchtschema en de luchtvaartmaatschappij zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen zijn. Vanaf 10 dagen voor vertrek vind je je definitieve vluchtschema en e-ticketnummer in de vertrektijdenbrief op Mijn Shoestring.

Kan ik nog kort voor vertrek boeken?

Deze gereserveerde stoelen mogen we tot (meestal) 6 tot 4 weken voor vertrek aanhouden. Gaat een reis niet door dan kunnen we deze stoelen (vaak) teruggeven aan de luchtvaartmaatschappij. Gaat de reis wel door dan geven we de eventueel nog niet bevestigde stoelen weer terug en geven we de de afgenomen vliegtickets van de deelnemers, uit.

Daarom zijn onze reizen binnen 4 weken voor vertrek ook altijd ‘op aanvraag’. We hebben geen gereserveerde stoelen meer beschikbaar en gaan daarom op zoek naar de beste vlucht voor je.

Dus ja, het is mogelijk nog een paar dagen voor vertrek te boeken.

Vlieg ik dan met dezelfde luchtvaartmaatschappij als de overige deelnemers?

Dit kan tot gevolg hebben dat je met een andere luchtvaartmaatschappij vliegt dan de overige deelnemers. Natuurlijk proberen we deze situatie tot een minimum te beperken en overleggen we altijd vooraf met je als dit niet zo is.

Soms pakt dit echter ook beter uit. Dan vlieg je bijvoorbeeld (met een kleine toeslag) non-stop met een andere luchtvaartmaatschappij terwijl de overige – al eerder geboekte - deelnemers met een overstap vliegen. We begrijpen dat dit oneerlijk lijkt, maar vroeg boeken loont toch in 99% van de gevallen; door het jaar heen stijgen immers onze prijzen.

Wanneer er sprake is van meerdere groepsvluchten, wordt je boeking wel bevestigd zonder overleg.

Kan ik voor vertrek een specifieke stoel reserveren?

Natuurlijk wil je als gezin, als koppel of als groep naast elkaar zitten in het vliegtuig. Ook wij vinden dit een ‘must’. Zo begin je samen aan de reis!

Helaas maken luchtvaartmaastchappijen ons dit erg lastig. Zij hebben immers ingevoerd dat je als klant vaak alleen tegen betaling vooraf vaste stoelen kunt reserveren. Dit bedrag kan oplopen tot € 100 per retourvlucht (voor een standaard stoel). Vanaf 24 uur voor vertrek kun je dit soms ook kosteloos doen.

Het is echter zo dat wij voor onze groepen meestal geen specifieke stoelen kunnen reserveren, hoe graag we dat ook willen. Dit heeft doorgaans te maken met de groepsreserveringen (‘allotments’) die wij gebruiken of de toeslagen die luchtvaartmaatschappijen vragen voor het selecteren van je gewenste stoel. Dit leidt incidenteel tot situaties waarbij de luchtvaartmaatschappij je als gezin, koppel of groep niet bij elkaar plaatst. Wij vinden dit, net als jij, zeer vervelend, maar hebben hierop helaas amper invloed.
Wat wij in deze situaties doen, is dat wij vooraf een mail naar de luchtvaartmaatschappijen sturen met de namenlijst en het verzoek deze reizigers bij elkaar te plaatsen. Vervolgens is het aan de luchtvaartmaatschappij om dit op te pakken. De meeste luchtvaartmaatschappijen honoreren onze verzoeken gelukkig, maar met name in het hoogseizoen kan dit soms vergeten worden of niet meer mogelijk zijn, met alle gevolgen van dien.

Wij doen er dus al het mogelijke aan, maar zijn wel afhankelijk van de medewerking van de luchtvaartmaatschappijen.

Hoe zit het met mijn privacy?

In onze vertrektijdenbrief, die 10 dagen voor vertrek beschikbaar komt op je Mijn Shoestring pagina, ontvang je je e-ticketnummer waarmee je eventueel zelf kunt inchecken en een stoel – al dan niet tegen kosten - kunt reserveren.

In het verleden kwam het wel eens voor dat je de (beperkte) gegevens van andere reizigers zag tijdens het online incheckproces. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is dit nog steeds zo. Deze luchtvaartmaatschappijen zijn dan helaas nog steeds niet up-to-date met de vernieuwde privacy wetgeving.  In onze overleggen met luchtvaartmaatschappijen benadrukken we steeds dat zij dit op orde moeten brengen.

Kan ik een stoelvoorkeur doorgeven?

Je kunt bij het maken van je boeking als opmerking aangeven dat je een voorkeur hebt voor bijvoorbeeld een stoel aan het raam. Wij zullen dan, waar mogelijk, jouw voorkeur doorgeven aan de luchtvaartmaatschappij.

Zitplaatsen bij de nooduitgang kunnen wij niet reserveren. Vaak wil de luchtvaartmaatschappij reizigers die deze plaatsen gaan gebruiken, aan de incheckbalie zien om te kunnen beoordelen of zij in staat zijn de nooduitgang te kunnen openen.

Kan ik specifieke maaltijd aanvragen?

Wij kunnen maaltijdvoorkeuren doorgeven aan de luchtvaartmaatschappijen. Per persoon kan slechts één soort maaltijd worden aangevraagd. De meest aangevraagde maaltijden zijn een vegetarische maaltijd, glutenvrije maaltijd, lactosevrije maaltijd, veganistische maaltijd, diabetesmaaltijd of een zoutarme maaltijd.

Het is dus bijvoorbeeld niet mogelijk om zowel een glutenvrije als lactosevrije maaltijd aan te vragen. Mag je beide soorten voedsel niet eten, neem dan zelf iets te eten mee voor tijdens de vlucht.

Kan ik mijn vlucht nog wijzigen?

Indien je mee gaat op één van onze reizen, maar een afwijkende vluchtwens hebt, kun je deze in het boekingsformulier aangeven. Onder een afwijkende vluchtwens verstaan wij o.a. de voorkeur om op een andere datum heen- of terug te vliegen, van een andere luchthaven te vertrekken, een rechtstreekse vlucht te kunnen gebruiken of een stoel in een hogere klasse te willen boeken (bijvoorbeeld comfort class, premium economy of business class).

Voor het wijzigen van je vlucht brengen wij € 50,- wijzigingskosten in rekening (administratiekosten) en de eventuele meerkosten voor jouw aangepaste vlucht.
Ook hierbij ontvang je altijd éérst een vluchtvoorstel en bevestigen wij je nieuw vlucht pas na jouw akkoord.

Is jouw boeking al bevestigd, en bedenk je later dat je nog een andere wens hebt? Neem in dit geval contact met ons op, dan gaan we voor je na of hiertoe nog mogelijkheden zijn.

Hoeveel bagage mag ik meenemen?

Wij adviseren je te reizen met een zachte reistas (dit kan een tas op wieltjes zijn). Harde koffers zijn voor het soort reizen dat wij aanbieden, niet altijd handig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een reis in Afrika waarbij gebruik gemaakt wordt van een truck met zeer beperkte bagageruimte (je tas moet in een locker passen). Ook in de bussen kunnen koffers minder gemakkelijk weg te stapelen zijn, waardoor ruimtegebrek kan ontstaan.

Wij adviseren je het gewicht van je bagage te beperken tot maximaal 20 kg. Tijdens de reis kun je vaak je kleding (laten) wassen, waardoor je niet voor iedere dag een setje kleding mee hoeft te nemen. Je moet ook het gewicht van je eigen bagage zelf kunnen dragen.

Stond jouw vraag er niet tussen? Bekijk één van de andere thema's:

Shoestring en derden gebruiken cookies (en andere technieken) om de website te analyseren, deze gebruiksvriendelijker te maken, social media aan te kunnen bieden en u op en buiten de website relevante aanbiedingen te tonen. Door gebruik te maken van de site, stemt u hiermee in. Meer lezen.