Alles over de vluchtinformatie op een rij

Vluchtinformatie

We merken dat er onder reizigers veel vragen leven die allemaal betrekking hebben op de gebruikte luchtvaartmaatschappijen. Daarom hebben we hieronder, middels het beantwoorden van de meest voorkomende vragen, ons beleid rondom vluchten uiteengezet. Wij zullen er, in samenwerking met luchtvaartmaatschappijen, al het nodige aan doen om ook jullie vliegreis zo goed mogelijk te organiseren. We weten hoe belangrijk dit is voor onze reizigers.

Met welke luchtvaartmaatschappij vlieg ik?

Wij werken samen met een beperkt aantal betrouwbare luchtvaartmaatschappijen. Hierbij streven we ernaar dat er maximaal 1 overstap gemaakt wordt op de internationale vlucht en kijken we sterk naar de prijs-kwaliteit verhouding. Indien je zelf een keuze maakt voor een andere vlucht, dan kan het zijn dat je hebt gekozen voor een vlucht met bijvoorbeeld een lange overstap of soms wel twee keer overstappen. De keuze is dus geheel aan jou.

Voor de veel van onze reizen die we aanbieden reserveren we al een jaar voor je vertrek vliegtuigstoelen bij de luchtvaartmaatschappij (een ‘allotment’). Tegen een vooraf afgesproken prijs ontvangen we dan bijvoorbeeld 18 stoelen voor een bepaalde reisdatum. Deze vlucht wordt dan als eerste standaard vlucht aangeboden. 

Ben je op onze website of in je vertrektijdenbrief codes m.b.t. tot je vlucht tegenkomen die je niet helemaal snapt? In dit overzicht vind je de luchtvaartmaatschappijen waar wij mee samenwerken met hun afkortingen.

Kan ik zelf mijn eigen vlucht kiezen?

Bij een groot deel van onze reizen bestaat momenteel de mogelijkheid om zelf je vlucht te kiezen. Je kunt daarbij kiezen uit een aantal verschillende luchtvaartmaatschappijen en ziet direct wat de meer- of minderkosten zijn. Dit geeft je enorm veel flexibiliteit! Vlieg je met de voorgestelde vlucht of kies je (meestal tegen een meerprijs) voor een non-stop KLM-vlucht? Jij bepaalt dit zelf!

Om je keuze helemaal makkelijk te maken, vermelden we van iedere vlucht de vliegtijden, de duur van de vlucht en het aantal overstappen. Vanzelfsprekend word je bij aankomst op de luchthaven afgehaald en naar je hotel gebracht. Hiervoor worden bij ons geen extra kosten in rekening gebracht. Shoestring geeft je dus een enorme flexibiliteit bij het kiezen van je internationale vlucht.

Belangrijk:
1. Sommige vliegtickets moeten direct uitgegeven worden. Dit kan tot gevolg hebben dat je aanbetaling hoger uitvalt, eerder voldaan moet worden en dat de annuleringsvoorwaarden ook afwijken. Na boeking wordt dit met je gecommuniceerd.
2. Bij de door jou gekozen vlucht moet nog altijd door ons een voorbehoud gemaakt worden. Soms kunnen de voorwaarden die verbonden zijn aan een ticket niet gerealiseerd worden (bijvoorbeeld minimaal 10 deelnemers met dezelfde vlucht) of de zogehete ‘klasse’ waarin jouw stoel wordt geboekt is opeens opgeheven door de luchtvaartmaatschappij. Wij zullen dan altijd kijken naar een passend alternatief. Dit doen wij in overleg met jou en hiervoor doen wij jou per e-mail een voorstel. Houd er rekening mee dat hier in sommige gevallen meerkosten aan zitten, deze zullen wij altijd eerst met jou communiceren, alvorens wij de boeking definitief bevestigen.

Vlieg ik dan met dezelfde luchtvaartmaatschappij als de overige deelnemers?

De meeste deelnemers zullen vliegen met de vlucht die op het moment van het maken van de boeking als eerste getoond wordt op onze website. Dit is een vlucht die voldoet aan al onze randvoorwaarden en ook het voordeligst is. Maar met onze vluchtmodule kun je nu zelf de vlucht van je eigen keuze boeken. Je hebt dus zelf invloed op welke reis je kiest. Wil je non-stop vliegen dan is dit vaak mogelijk tegen een toeslag.

Wanneer je aankomt op de luchthaven op je bestemming word je afgehaald en naar het eerste hotel gebracht. Hier ontmoet je de andere deelnemers en je reisbegeleider.

Kan ik nog kort voor vertrek boeken?

Ja, bij de meeste reizen is het mogelijk tot een paar dagen voor vertrek te boeken. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op deze regel:

1. Op (sommige) bestemmingen moet onze lokale partner ter plaatse navragen of een extra kamer in de gebruikte hotels beschikbaar is

2. Het kan zijn dat een visumprocedure de nodige tijd in beslag neemt, waardoor een last-minute boeking niet mogelijk is

3. Ondanks dat je nu, tijdens het maken van jouw boeking, realtime zelf je vluchten kunt kiezen, kan het soms zijn dat de vluchtbeschikbaarheid beperkt is en in het geval van een last-minute boeking uitgeweken moet worden naar een andere vlucht/luchtvaarmaatschappij.

Houd er rekening mee dat boekingen binnen een maand voor vertrek op aanvraag zijn en eventuele meerkosten met zich mee kunnen brengen. Daarom blijft ruim op tijd boeken altijd de beste manier om verzekerd te zijn van de reis van jouw keuze.

Waar vind ik mijn vluchtplan?

Indien jouw boeking is bevestigd met de door jou gekozen vlucht, dan vind je deze terug onder het ‘Vluchtplan’ op jouw Mijn Shoestring pagina. Dit vluchtschema en de luchtvaartmaatschappij zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen zijn. 

Vanaf 10 dagen voor vertrek vind je je definitieve vluchtschema en e-ticketnummer in de vertrektijdenbrief op Mijn Shoestring.

Ben je op onze website of in je vertrektijdenbrief codes m.b.t. tot je vlucht tegenkomen die je niet helemaal snapt? In dit overzicht vind je de luchtvaartmaatschappijen waar wij mee samenwerken met hun afkortingen.

Ik heb een verkeerde naam doorgegeven bij het boeken van mijn reis. Maakt dit uit?

Vliegtickets worden gereserveerd op basis van de eerste officiële voornaam en je officiële achternaam, zoals je deze bij boeking opgeeft. De naam op je ticket moet overeenkomen met je eerste voornaam en je achternaam, zoals deze in je internationale reispaspoort staan. Is dit niet het geval, dan kun je op de vlucht worden geweigerd. Reizigers die de naam van hun partner/echtgeno(o)t(e) hebben aangenomen, dienen er rekening mee te houden dat de officiële achternaam in een Nederlands of Belgisch internationaal reispaspoort altijd de geboortenaam (meisjesnaam) blijft. 

Mocht je zien dat er toch een fout is gemaakt bij het invullen van de namen, geef dit dan zo spoedig mogelijk aan ons door. We proberen dan de naam op je ticket te (laten) aanpassen. In sommige gevallen is het nog mogelijk de naam kosteloos aan te passen, maar het kan ook zijn dat er door de luchtvaartmaatschappij wijzigingskosten of een boete in rekening worden gebracht om je naam aan te passen. In het ergste geval kunnen we de naam op je ticket niet meer aanpassen en moet er een geheel nieuw vliegticket gekocht worden. 

Krijg ik € 100,- p.p. korting bij de keuze voor een minder vervuilende non-stop vlucht?

Inmiddels is het bij de meeste reizigers bekend dat een internationale vlucht flink vervuilend is. Met name de internationale vluchten met onderweg een overstap hebben een grote negatieve invloed op het milieu. Wij willen daarom groepsreizigers die kiezen voor een non-stop retourvlucht belonen met een korting van € 100,- per persoon.

Deze korting is alleen geldig wanneer deze non-stop retourvlucht uit ons aanbod van alternatieve vluchten komt (zie groen gemarkeerd, onder 'kies andere vlucht' bij de reis), de korting wordt dan na boeking verwerkt op jouw factuur. Bij de reizen die al standaard gebruik maken van een non-stop retourvlucht, is deze korting al verwerkt in de reissom.

Is jullie aanbod van internationale vluchten wel duurzaam genoeg?

Inmiddels is het bij dus ons mogelijk om je eigen vlucht te kiezen voor je groeps- of familiereis. Zo kun je zelf bepalen met welke luchtvaartmaatschappij je vliegt.

Dit aanbod zijn we nog steeds aan het verbeteren. Duurzaamheid speelt hierbij een belangrijke rol. Zo willen we in de toekomst vluchten tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Brussel of Brussel en Parijs vervangen door treinreizen. Op dit moment tonen we bijvoorbeeld nog (ongewenste) vluchten waarbij een Belgische reiziger eerst naar Amsterdam reist en vervolgens vliegt naar Parijs om verder te reizen naar het uiteindelijke reisdoel. Hierbij zijn we echter helaas zeer afhankelijk van onder andere luchtvaartmaatschappijen als KLM & Air France die deze treinen moeten laden in hun systemen.

Ook willen we ons aanbod van non-stop vluchten verder uitbreiden. We stimuleren deze vluchten al door een korting te geven van € 100,- per persoon. Door reizen aan te passen en nieuwe afspraken te maken met de betrokken luchtvaartmaatschappijen, hopen we het mogelijk te maken dat steeds meer van onze reizigers non-stop vliegen.

Hoe berekenen jullie de CO2 uitstoot van de vluchten?

Voor de berekening van de CO2-uitstoot op onze vluchten gebruiken we de gegevens van de United Nations. De ICAO (International Civil Aviation Organization) publiceert de CO2 uitstootgegevens van vluchten waarbij rekening gehouden wordt met de afstand van de desbetreffende vlucht, het vliegtuigtype, het kerosinegebruik, de bezettingsgraad van het vliegtuig en de verhouding tussen vracht- en personenvervoer. Wil je meer weten, kijk dan op de website van ICAO.

De gegevens van de ICAO zijn niet onomstreden. Zolang echter geen betere gegevens beschikbaar en te verwerken zijn, zullen wij de cijfers en berekening van de United Nations gebruiken.

Kan ik een stoel voorkeur doorgeven?

Natuurlijk wil je als groep of als koppel naast elkaar zitten in het vliegtuig. Ook wij vinden dit een ‘must’. Zo begin je samen aan de reis!
Helaas maken luchtvaartmaatschappijen ons dit erg lastig. Zij berekenen tegenwoordig vaak een bedrag voor het reserveren voor stoelen, dit bedrag kan oplopen tot € 100,- per retourvlucht (voor een standaard stoel). Dit betekent dat wij geen stoelen voor je kunnen reserveren.  Vanaf 24 uur voor vertrek kun je dit soms ook kosteloos doen.

Tevens is het zo dat wij voor onze groepen meestal geen specifieke stoelen kunnen reserveren. Dit heeft doorgaans te maken met de groepsreserveringen (‘allotments’) die wij gebruiken of de toeslagen die luchtvaartmaatschappijen vragen voor het selecteren van je gewenste stoel. Dit leidt incidenteel tot situaties waarbij de luchtvaartmaatschappij je als koppel of groep niet bij elkaar plaatst. Wij vinden dit, net als jij, zeer vervelend, maar hebben hierop helaas amper invloed.

Wat wij in deze situaties doen, is dat wij vooraf een mail naar de luchtvaartmaatschappijen sturen met de namenlijst en het verzoek deze reizigers bij elkaar te plaatsen. Vervolgens is het aan de luchtvaartmaatschappij om dit op te pakken. De meeste luchtvaartmaatschappijen honoreren onze verzoeken gelukkig, maar met name in het hoogseizoen kan dit soms vergeten worden of niet meer mogelijk zijn, met alle gevolgen van dien.

Wij doen er dus al het mogelijke aan, maar zijn wel afhankelijk van de medewerking van de luchtvaartmaatschappijen.

Kan ik specifieke maaltijd aanvragen?

Wij kunnen maaltijdvoorkeuren doorgeven aan de luchtvaartmaatschappijen. Per persoon kan slechts één soort maaltijd worden aangevraagd. De meest aangevraagde maaltijden zijn een vegetarische maaltijd, glutenvrije maaltijd, lactosevrije maaltijd, veganistische maaltijd, diabetesmaaltijd of een zoutarme maaltijd.

Het is dus bijvoorbeeld niet mogelijk om zowel een glutenvrije als lactosevrije maaltijd aan te vragen. Mag je beide soorten voedsel niet eten, neem dan zelf iets te eten mee voor tijdens de vlucht.

Kan ik mijn vlucht nog wijzigen?

Indien je mee gaat op één van onze reizen, maar een afwijkende vluchtwens hebt, kun je deze in de tweede stap van het boekingsformulier aangeven. Onder een afwijkende vluchtwens verstaan wij o.a. de voorkeur om op een andere datum heen- of terug te vliegen, van een andere luchthaven te vertrekken, een rechtstreekse vlucht te kunnen gebruiken of een stoel in een hogere klasse te willen boeken (bijvoorbeeld comfort class, premium economy of business class).

Voor het wijzigen van je vlucht brengen wij € 50,- wijzigingskosten in rekening (administratiekosten) en de eventuele meerkosten voor jouw aangepaste vlucht. Ook hierbij ontvang je altijd éérst een vluchtvoorstel en bevestigen wij je nieuwe vlucht pas na jouw akkoord.

Is jouw boeking al bevestigd, en bedenk je later dat je nog een andere wens hebt? Neem in dit geval contact met ons op, dan gaan we voor je na of hiertoe nog mogelijkheden zijn.

Hoe zit het met mijn privacy?

In onze vertrektijdenbrief, die 10 dagen voor vertrek beschikbaar komt op je Mijn Shoestring pagina, ontvang je je e-ticketnummer waarmee je eventueel zelf kunt inchecken en een stoel – al dan niet tegen kosten - kunt reserveren. In het verleden kwam het wel eens voor dat je de (beperkte) gegevens van andere reizigers zag tijdens het online-incheckproces.

Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is dit nog steeds zo. Deze luchtvaartmaatschappijen zijn dan helaas nog steeds niet up-to-date met de vernieuwde privacywetgeving. In onze overleggen met luchtvaartmaatschappijen benadrukken we steeds dat zij dit op orde moeten brengen.

Hoeveel bagage mag ik meenemen?

Wij adviseren je te reizen met een zachte reistas (dit kan een tas op wieltjes zijn). Harde koffers zijn voor het soort reizen dat wij aanbieden, niet altijd handig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een reis in Afrika waarbij gebruik gemaakt wordt van een truck met zeer beperkte bagageruimte (je tas moet in een locker passen). Ook in de bussen kunnen koffers minder gemakkelijk weg te stapelen zijn, waardoor ruimtegebrek kan ontstaan.

Wij adviseren je het gewicht van je bagage te beperken tot maximaal 20 kg. Tijdens de reis kun je vaak je kleding (laten) wassen, waardoor je niet voor iedere dag een setje kleding mee hoeft te nemen. Je moet ook het gewicht van je eigen bagage zelf kunnen dragen.

Wat te doen als je bagage beschadigd of niet aangekomen is?

Indien onverhoopt je bagage niet is aangekomen of beschadigd is geraakt tijdens de vlucht, dien je een PIR (Property Irregularity Report) op te laten maken bij de bagage-afhandelaar in de bagagehal van de luchthaven. Hiervoor dien je je instapkaart (boarding pass) en het bagage-ontvangstbewijs (luggage tag) bij de hand te houden. Verlaat de luchthaven nooit zonder een PIR-rapport en bewaar dus altijd goed je bagage-ontvangstbewijs (luggage tag). 

Stond jouw vraag er niet tussen? Bekijk één van de andere thema's: