Alles over de vluchtinformatie op een rij

Vluchtinformatie

Met welke luchtvaartmaatschappij vlieg ik?

Wij werken samen met een beperkt aantal betrouwbare luchtvaartmaatschappijen. Hierbij streven we dat er maximaal 1 overstap gemaakt wordt op de internationale vlucht en kijken we sterk naar de prijs-kwaliteit verhouding. Indien je zelf een keuze maakt voor een andere vlucht, dan kan het zijn dat je hebt gekozen voor een vlucht met bijvoorbeeld een lange overstap of soms wel twee keer overstappen. De keuze is dus geheel aan jou. De door jouw gekozen vlucht bij boeking vind je uiteindelijk terug bij ‘Vluchtplan’ op jouw Mijn Koning Aap pagina. Deze kan afwijken van de vlucht die je wellicht later onder ‘reisdata en prijzen’ ziet van jouw reis.

Voor een groot aantal reizen die we aanbieden reserveren we namelijk al een jaar voor je vertrek vliegtuigstoelen bij de luchtvaartmaatschappij (een ‘allotment’). Tegen een vooraf afgesproken prijs ontvangen we dan bijvoorbeeld 18 stoelen voor een bepaalde reisdatum. Deze vlucht wordt dan als eerste standaard vlucht aangeboden. Het is echter de afgelopen jaren steeds moeilijker geworden om deze ‘allotments’ af te nemen bij de verschillende luchtvaartmaatschappijen, dit omdat de vraag naar vliegtickets heel hoog is en het aanbod/de beschikbaar in vele gevallen beperkt. Reisorganisaties zoals wij krijgen hierdoor minder stoelen dan we uit het verleden gewend zijn. Uiteraard hopen we dat ook dit tij weer gaat keren in de komende jaren.

Let op: Het kan in sommige gevallen voorkomen dat jouw vlucht wordt uitgevoerd door een andere luchtvaartmaatschappij dan in jouw vluchtplan staat, omdat sommige luchtvaartmaatschappijen gebruik maken van zogeheten code-sharing. Codesharing betekent dat verschillende luchtvaartmaatschappijen tezamen één vlucht uitvoeren en dan beslissen zij onderling welke luchtvaartmaatschappij de vlucht effectief uitvoert. Het type vliegtuigtoestel en het al dan niet krijgen van (gratis) maaltijd is hier mee van afhankelijk

Waar vind ik mijn vluchtplan?

Als jouw boeking is bevestigd met de door jou gekozen vlucht, dan vind je deze terug onder het ‘Vluchtplan’ op jouw Mijn Shoestring pagina. Dit vluchtschema en de luchtvaartmaatschappij zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen zijn. Vanaf 10 dagen voor vertrek vind je je definitieve vluchtschema en e-ticketnummer in de vertrektijdenbrief op Mijn Shoestring.

De door jou gekozen vlucht kan dus afwijken van de vlucht die je wellicht na jouw boeking op onze website ziet staan bij de reis. Onze vluchten worden real-time geüpdatet op basis van beschikbaarheid en prijs. Het kan dus zijn dat voor nieuwe reizigers de door jouw gekozen vlucht niet meer beschikbaar is of dat er weer andere vluchten beschikbaar zijn gekomen vanwege annuleringen bij de luchtvaartmaatschappij. Hierdoor komen er weer stoelen vrij.

Vanaf 10 dagen voor vertrek vind je je definitieve vluchtschema en e-ticketnummer in de vertrektijdenbrief op Mijn Shoestring.

Ben je op onze website of in je vertrektijdenbrief codes m.b.t. tot je vlucht tegenkomen die je niet helemaal snapt? In dit overzicht vind je de luchtvaartmaatschappijen waar wij mee samenwerken met hun afkortingen.

Kan ik zelf mijn eigen vlucht kiezen?

Sinds het najaar 2022 kan je voor de meeste reizen als reiziger ZELF je vluchten kiezen, via onze zogeheten vluchtmodule. Shoestring geeft onder ‘reisdata en prijzen’ voor elke reis een vlucht aan (waarop de prijs is gebaseerd), maar ook alternatieve vluchten en de eventuele meerprijs. Je start je boeking dus met het kiezen van je vlucht op deze groepsreis. Indien je een van de alternatieve vluchten kiest, zorgt Shoestring ook voor de transfers bij aankomst/vertrek op de luchthaven van bestemming.

Vlieg je mee met de door ons aangeraden groepsvlucht of kies je voor een gemakkelijke en duurzame non-stop vlucht? Jij bepaalt dit zelf! Om je keuze helemaal makkelijk te maken, vermelden we van iedere vlucht de vliegtijden, de duur van de vlucht en het aantal overstappen. Shoestring geeft je dus een enorme flexibiliteit bij het kiezen van je internationale vlucht.

Belangrijk:

1. Sommige vliegtickets moeten direct ‘geprint’ worden, zoals dat zo mooi heet in luchtvaarttermen. Dit kan tot gevolg hebben dat je aanbetaling/voorschot hoger uitvalt, eerder voldaan moet worden en dat de annuleringsvoorwaarden ook afwijken. Na het bevestigen van je boeking wordt dit met je gecommuniceerd.
2. Bij de door jou gekozen vlucht moet nog altijd door ons een voorbehoud gemaakt worden. Soms kunnen de voorwaarden die verbonden zijn aan een ticket niet gerealiseerd worden (bijvoorbeeld minimaal 10 deelnemers met dezelfde vlucht) of de zogeheten ‘klasse’ waarin jouw stoel wordt geboekt is opeens opgeheven door de luchtvaartmaatschappij of niet meer beschikbaar bij het bevestigen van jouw boeking. Wij zullen dan altijd kijken naar een passend alternatief. Dit doen wij in overleg met jou en hiervoor doen wij jou per e-mail een voorstel. Houd er rekening mee dat hier in sommige gevallen meerkosten aan zitten, deze zullen wij altijd eerst met jou communiceren, alvorens wij de boeking definitief bevestigen.

Vlieg ik dan met dezelfde luchtvaartmaatschappij als de overige deelnemers?

Met onze vluchtmodule kunnen reizigers zelf hun vluchten kiezen. Reis je liever non-stop of businessclass, dan krijg je die alternatieven vaak aangeboden in de vluchtmodule. Dit betekent dat reizigers op verschillende vluchten aan kunnen komen op de bestemming. Je vliegt dus niet vanzelfsprekend altijd met al je groepsgenoten.

Wanneer er een zogeheten groepsvlucht (allotment) is, dan zal dit wel altijd de vlucht zijn die als eerste getoond wordt op onze website. Dit is een vlucht die voldoet aan al onze randvoorwaarden en meestal ook het voordeligst is. Veel reizigers zullen dan ook voor deze vlucht kiezen. Het kan natuurlijk voorkomen dat alle stoelen die wij op de groepsvlucht hebben afgenomen vol geboekt zijn, de vluchtmodule zal dan alternatieven tonen waar je uit kunt kiezen.

Kan ik mijn vlucht nog wijzigen?

Indien je meegaat op één van onze reizen, maar een afwijkende vluchtwens hebt, kun je deze in de tweede stap van het boekingsformulier aangeven. Onder een afwijkende vluchtwens verstaan wij o.a. de voorkeur om op een andere datum heen- of terug te vliegen, van een andere luchthaven te vertrekken, een rechtstreekse vlucht te kunnen gebruiken of een stoel in een hogere klasse te willen boeken (bijvoorbeeld comfort class, premium economy of business class).

Voor het wijzigen van je vlucht brengen wij € 50,- wijzigingskosten in rekening (administratiekosten) en de eventuele meerkosten voor jouw aangepaste vlucht. Ook hierbij ontvang je altijd éérst een vluchtvoorstel en bevestigen wij je nieuwe vlucht pas na jouw akkoord.

Is jouw boeking al bevestigd, en bedenk je later dat je nog een andere wens hebt? Neem in dit geval contact met ons op, dan gaan we voor je na of hiertoe nog mogelijkheden zijn.

! Belangrijk

1. Kijk altijd goed naar de reissom die jij hebt betaald voor de reis. Want ook als er een andere (wellicht gunstigere) vlucht beschikbaar is gekomen, kan het zijn dat de vluchtprijzen in de tussentijd flink gestegen zijn, en daarmee dus ook de reissom.

2. Wanneer jouw ticket al ‘geprint’ is, is het niet meer mogelijk je vlucht te wijzigen. Indien je dan je vlucht wilt wijzigen zal je een heel nieuw ticket moeten betalen.

Ik vlieg vanaf Schiphol of een andere luchthaven, hoe laat moet ik aanwezig zijn?

We adviseren om ruim van tevoren aanwezig te zijn. Voor vluchten naar bestemmingen zowel binnen als buiten Europa adviseren we om een marge van 3 uur aan te houden. Tel hier 1 uur bij op wanneer jouw vertrek plaatsvindt in een van de schoolvakanties (mei-, zomer of kerstvakantie). Liever een drankje extra doen en op ontspannen wijze aan je reis beginnen dan in de rij staan en billen knijpen of je je vlucht wel gaat halen, toch?

Wat moet ik doen bij vluchtvertraging of - annulering?

Gelukkig verlopen de meeste vluchten soepel en kom je zonder 'gedoe' aan op jouw bestemming. Toch kan het soms voorkomen dat je vlucht wijzigt, wordt geannuleerd of dat je de vluchtaansluiting niet haalt (bijvoorbeeld door een vluchtvertraging). Wij leggen je graag hieronder kort uit wat je in zo'n situatie moet doen: 

Stap 1
– Neem direct contact op met de luchtvaartmaatschappij. Ben je al op de luchthaven? Ga dan naar de service-/transferbalie van de luchtvaartmaatschappij. Is er geen servicebalie op de luchthaven aanwezig, neem dan telefonisch contact op met de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij heeft namelijk een zogeheten ‘vervoersplicht’, en moet ervoor zorgen dat je op de eindbestemming aankomt met een nieuwe vlucht. Heb je door een vertraging, annulering of een gemiste aansluiting een hotelovernachting nodig, dan kun je hiervoor ook de luchtvaartmaatschappij aanspreken.

Belangrijk; we merken dat luchtvaartmaatschappijen onze reizigers voor het omboeken van hun vlucht regelmatig terugverwijzen naar ons, omdat jouw ticket is geboekt door ons als reisorganisatie. Dit is absoluut niet juist! Maar wellicht wel verwarrend voor jou als reiziger. Als uitgever van het vliegticket is de luchtvaartmaatschappij namelijk de enige partij, die bevoegd is om tickets om te boeken. Daarnaast kunnen zij aan de balie de actuele beschikbaarheid van vluchten zien. Ook een eventuele hotelovernachting en/of maaltijdvergoeding (afhankelijk van de duur van je vertraging) regel je aan de balie. Soms vraagt dit wat extra aandringen en “gepaste assertiviteit”. Dit is niet altijd even prettig, dat begrijpen we, maar ondanks dat je de reis bij ons hebt geboekt, móeten ze aan de balie echt het probleem voor jou oplossen! Boek daarnaast nooit zomaar en zonder overleg met ons zelf een vervangende vlucht of ander vervoer, omdat je deze kosten vrijwel zeker niet terugkrijgt en je terugvlucht daarmee (mogelijk) vervalt.

Stap 2 – Breng ons altijd op de hoogte van jouw vertraagde, geannuleerde of gemiste vlucht en je nieuwe aankomsttijd. Je kunt ons 24/7 bereiken via ons standaard telefoonnummer: 020 685 02 03. Buiten kantoortijden word je doorverbonden met onze alarmcentrale. Op deze manier kunnen we onze lokale partner en de reisbegeleider op de hoogte brengen. Zij zorgen dan dat de transfer klaarstaat op jouw nieuwe aankomsttijd.

Mis je jouw vlucht door eigen toedoen?
Meld je dan alsnog direct bij de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij. Meestal zijn zij welwillend om je alsnog om te boeken. Doe je dit niet dan word je als ‘no show’ (niet komen opdagen) geregistreerd en dan vervalt behalve je heenvlucht ook je terugvlucht!

Als je in geval van vertraging kosten voor onderdak en maaltijden/drankjes maakt, bewaar dan altijd je bonnetjes en/of afschriften om deze later mogelijk te kunnen declareren. Hou eventueel ook een beknopte tijdlijn bij in een logboek. In geval van een mogelijke claim sta je dan achteraf sterker.


Wat als er stakingen plaatsvinden op mijn vertrekluchthaven?

Je hoort het steeds vaker, een staking van bijvoorbeeld grondpersoneel op een luchthaven of van de luchtverkeersleiding, etc. Een staking is een overmacht situatie. Hier valt veelal niet voorafgaand op te anticiperen. Het is erg moeilijk om vaak kort voor vertrek de huidige vliegtickets nog om te zetten naar een andere luchtvaartmaatschappij. Wanneer wij bij een staking mogelijkheden zien om je vliegticket om te boeken, zullen wij dit uiteraard doen. Maar ook wij zijn hierin afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, hun beleid en de beschikbaarheid op andere vluchten.

Vanaf welke luchthaven vertrekt mijn reis?

De meeste van onze reizen vertrekken standaard vanaf luchthaven Schiphol, Amsterdam. Enkel wanneer je een afwijkende vlucht hebt gekozen, zelf hebt aangegeven van een andere luchthaven te willen vliegen of wanneer je van ons een vluchtvoorstel hebt gekregen (omdat vliegen vanaf Amsterdam niet meer mogelijk was voor jouw reis), vlieg je niet vanaf Amsterdam. Over dit laatste ben je dan per e-mail geïnformeerd.

Maar let op, in sommige gevallen is de standaard vlucht die wordt aangeboden niet met vertrek vanaf Amsterdam! Dit kan zijn omdat er een andere goedkopere vlucht voor jouw reis beschikbaar is. Check dus altijd bij boeken goed welke vlucht je hebt gekozen.

Kan ik een stoel voorkeur doorgeven?

Natuurlijk wil je als groep of als koppel naast elkaar zitten in het vliegtuig. Ook wij vinden dit een ‘must’. Zo begin je samen aan de reis!
Helaas maken luchtvaartmaatschappijen ons dit erg lastig. Zij berekenen tegenwoordig vaak een bedrag voor het reserveren voor stoelen, dit bedrag kan oplopen tot € 100,- per retourvlucht (voor een standaard stoel). Dit betekent dat wij geen stoelen voor je kunnen reserveren.  Vanaf 24 uur voor vertrek kun je dit soms ook kosteloos doen.

Tevens is het zo dat wij voor onze groepsvluchten meestal geen specifieke stoelen kunnen reserveren. Dit heeft doorgaans te maken met de groepsreserveringen (‘allotments’) die wij gebruiken of de toeslagen die luchtvaartmaatschappijen vragen voor het selecteren van je gewenste stoel. Dit leidt incidenteel tot situaties waarbij de luchtvaartmaatschappij je als koppel of groep niet bij elkaar plaatst. Wij vinden dit, net als jij, zeer vervelend, maar hebben hierop helaas amper invloed.

Wat wij in deze situaties doen, is dat wij vooraf een mail naar de luchtvaartmaatschappijen sturen met de namenlijst en het verzoek deze reizigers bij elkaar te plaatsen. Vervolgens is het aan de luchtvaartmaatschappij om dit op te pakken. De meeste luchtvaartmaatschappijen honoreren onze verzoeken gelukkig, maar met name in het hoogseizoen kan dit soms vergeten worden of niet meer mogelijk zijn, met alle gevolgen van dien.

Wij doen er dus al het mogelijke aan, maar zijn wel afhankelijk van de medewerking van de luchtvaartmaatschappijen.

Kan het zijn dat ik morgen andere prijzen zie staan dan vandaag?

Dat kan inderdaad! Met onze vluchtmodule bieden wij real-time de prijzen aan van de luchtvaartmaatschappijen. De prijzen kunnen dagelijks fluctueren en soms zelf tweemaal dagelijks. Dit is geheel afhankelijk van de beschikbaarheid die de luchtvaartmaatschappij nog heeft naar jouw bestemming. Hoe lager de beschikbaarheid wordt op een vlucht, hoe hoger de prijs voor het vliegticket. In veel gevallen geldt, vroeg boeken loont.

Kan ik nog kort voor vertrek boeken?

Ja, bij de meeste reizen is het mogelijk tot een paar dagen voor vertrek (op aanvraag) te boeken. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op deze regel:

1. Op (sommige) bestemmingen moet onze lokale partner ter plaatse navragen of een extra kamer in de gebruikte hotels beschikbaar is.

2. Het kan zijn dat een visumprocedure de nodige tijd in beslag neemt, waardoor een last-minute boeking niet mogelijk is.

3. Ondanks dat je nu, tijdens het maken van jouw boeking, realtime zelf je vluchten kunt kiezen, kan het soms zijn dat de vluchtbeschikbaarheid beperkt is en in het geval van een last-minute boeking uitgeweken moet worden naar een andere vlucht/luchtvaarmaatschappij.


Houd er rekening mee dat boekingen binnen een maand voor vertrek op aanvraag zijn en eventuele meerkosten met zich mee kunnen brengen. Daarom blijft ruim op tijd boeken altijd de beste manier om verzekerd te zijn van de reis van jouw keuze.

Krijg ik € 100,- p.p. korting bij de keuze voor een minder vervuilende non-stop vlucht?

Inmiddels is het bij de meeste reizigers bekend dat een internationale vlucht flink vervuilend is. Met name de internationale vluchten met onderweg een overstap hebben een grote negatieve invloed op het milieu. Wij willen daarom groepsreizigers die kiezen voor een non-stop retourvlucht belonen met een korting van € 100,- per persoon.

Let op: Deze korting is alleen geldig wanneer deze non-stop retourvlucht uit ons aanbod van alternatieve vluchten komt (weergegeven in het groene gekleurde blok), de korting wordt dan na boeking verwerkt op jouw factuur. Bij de reizen die al standaard gebruik maken van een non-stop vlucht, is deze korting al verwerkt in de reissom.

Is jullie aanbod van internationale vluchten wel duurzaam genoeg?

Inmiddels is het bij ons dus mogelijk om je eigen vlucht te kiezen voor je groeps- of singlereis. Zo kun je zelf bepalen met welke luchtvaartmaatschappij je vliegt.

Dit aanbod zijn we nog steeds aan het verbeteren. Duurzaamheid speelt hierbij een belangrijke rol. Zo willen we in de toekomst vluchten tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Brussel of Brussel en Parijs vervangen door treinreizen. Op dit moment tonen we bijvoorbeeld nog (ongewenste) vluchten waarbij een Belgische reiziger eerst naar Amsterdam reist en vervolgens vliegt naar Parijs om verder te reizen naar het uiteindelijke reisdoel. Hierbij zijn we echter helaas zeer afhankelijk van onder andere luchtvaartmaatschappijen als KLM & Air France die deze treinen moeten laden in hun systemen.

Ook willen we ons aanbod van non-stop vluchten verder uitbreiden. We stimuleren deze vluchten al door een korting te geven van € 100,- per persoon. Door reizen aan te passen en nieuwe afspraken te maken met de betrokken luchtvaartmaatschappijen, hopen we het mogelijk te maken dat steeds meer van onze reizigers non-stop vliegen.

Ik heb een verkeerde naam doorgegeven bij het boeken van mijn reis. Maakt dit uit?

Vliegtickets worden gereserveerd op basis van de eerste officiële voornaam en je officiële achternaam, zoals je deze bij boeking opgeeft. De naam op je ticket moet overeenkomen met je eerste voornaam en je achternaam, zoals deze in je internationale reispaspoort staan. Is dit niet het geval, dan kun je op de vlucht worden geweigerd. Reizigers die de naam van hun partner/echtgeno(o)t(e) hebben aangenomen, dienen er rekening mee te houden dat de officiële achternaam in een Nederlands of Belgisch internationaal reispaspoort altijd de geboortenaam (meisjesnaam) blijft. 

Mocht je zien dat er toch een fout is gemaakt bij het invullen van de namen, geef dit dan zo spoedig mogelijk aan ons door. We proberen dan de naam op je ticket te (laten) aanpassen. In sommige gevallen is het nog mogelijk de naam kosteloos aan te passen, maar het kan ook zijn dat er door de luchtvaartmaatschappij wijzigingskosten of een boete in rekening worden gebracht om je naam aan te passen. In het ergste geval kunnen we de naam op je ticket niet meer aanpassen en moet er een geheel nieuw vliegticket gekocht worden. 

Kan ik specifieke maaltijd aanvragen?

Wij kunnen maaltijdvoorkeuren doorgeven aan de luchtvaartmaatschappijen. Per persoon kan slechts één soort maaltijd worden aangevraagd. De meest aangevraagde maaltijden zijn een vegetarische maaltijd, glutenvrije maaltijd, lactosevrije maaltijd, veganistische maaltijd, diabetesmaaltijd of een zoutarme maaltijd.

Het is dus bijvoorbeeld niet mogelijk om zowel een glutenvrije als lactosevrije maaltijd aan te vragen. Mag je beide soorten voedsel niet eten, neem dan zelf iets te eten mee voor tijdens de vlucht.

Hoeveel bagage mag ik meenemen?

Wij adviseren je te reizen met een zachte reistas (dit kan een tas op wieltjes zijn). Harde koffers zijn voor het soort reizen dat wij aanbieden, niet altijd handig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een reis in Afrika waarbij gebruik gemaakt wordt van een truck met zeer beperkte bagageruimte (je tas moet in een locker passen). Ook in de bussen kunnen koffers minder gemakkelijk weg te stapelen zijn, waardoor ruimtegebrek kan ontstaan.

Wij adviseren je het gewicht van je bagage te beperken tot maximaal 20 kg. Tijdens de reis kun je vaak je kleding (laten) wassen, waardoor je niet voor iedere dag een setje kleding mee hoeft te nemen. Je moet ook het gewicht van je eigen bagage zelf kunnen dragen.

Wat te doen als je bagage beschadigd of niet aangekomen is?

Indien onverhoopt je bagage niet is aangekomen of beschadigd is geraakt tijdens de vlucht, dien je een PIR (Property Irregularity Report) op te laten maken bij de bagage-afhandelaar in de bagagehal van de luchthaven. Hiervoor dien je je instapkaart (boarding pass) en het bagage-ontvangstbewijs (luggage tag) bij de hand te houden. Verlaat de luchthaven nooit zonder een PIR-rapport en bewaar dus altijd goed je bagage-ontvangstbewijs (luggage tag). 

Hoe zit het met mijn privacy?

In onze vertrektijdenbrief, die 10 dagen voor vertrek beschikbaar komt op je Mijn Shoestring pagina, ontvang je je e-ticketnummer waarmee je eventueel zelf kunt inchecken en een stoel – al dan niet tegen kosten - kunt reserveren. In het verleden kwam het wel eens voor dat je de (beperkte) gegevens van andere reizigers zag tijdens het online-incheckproces.

Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is dit nog steeds zo. Deze luchtvaartmaatschappijen zijn dan helaas nog steeds niet up-to-date met de vernieuwde privacywetgeving. In onze overleggen met luchtvaartmaatschappijen benadrukken we steeds dat zij dit op orde moeten brengen.

Stond jouw vraag er niet tussen? Bekijk één van de andere thema's: