Een reisbegeleider heeft veel invloed op de groep. De reisbegeleider bepaalt weliswaar niet de af te leggen route en de manier waarop dat gebeurt, maar kan de reizigers wel helpen bij het maken van duurzame keuzes.
Wij geven al onze reisbegeleiders een handboek, waarin zij stap voor stap kunnen nagaan hoe ze een reis kunnen uitvoeren. Hierin zit ook een hoofdstuk over duurzaamheid, waarin wij hen tips en handvatten geven om het deel van hun reizen waarop zij invloed hebben op een zo duurzaam mogelijke manier uit te voeren.
Ook werken wij samen met verschillende organisaties die trainingen verzorgen. Zo verwachten wij van alle reisbegeleiders, zowel Nederlandse en Belgische als internationale tour leaders, dat zij een training volgen onder de naam 'Leading the Way'. In deze training komen verschillende aspecten van duurzaam reizen aan bod. Zo zijn er modules over natuurbescherming, safari, respect voor lokale tradities en meer. Ook ons kantoorpersoneel heeft deze training voltooid, en enkele van onze agenten vonden het zo belangrijk dat ook zij de modules hebben doorlopen.
Maar niet alleen in de voorbereiding kunnen onze reisbegeleiders veel doen. Onderweg hebben zij, door soms kleine beslissingen, grote impact op het duurzame karakter van onze reizen. Zo kiest de reisbegeleider vaak waar de groep gaat eten. Overal ter wereld vind je restauranteigenaren die inspelen op het toerisme in hun omgeving door internationale gerechten aan te bieden, ingrediënten in te vliegen en daardoor reizigers proberen te lokken die zoeken naar een herkenbare maaltijd. Aan de reisbegeleider de taak om juist een lokaal restaurantje te vinden, waar het personeel om de hoek woont en de ingrediënten lokaal gekweekt zijn. Zo verminder je de uitstoot die nodig is voor het transport van het eten en zorg je ervoor dat de lokale bevolking financieel profiteert van de reizigers.
Ook zijn onze reisbegeleiders cruciaal in het contact leggen met de lokale bevolking. Zeker als de reisbegeleider een local is of de taal spreekt, kan hij of zij het gesprek tussen de reizigers en de locals op gang brengen. Dit geeft vaak heel bijzondere en nieuwe inzichten.
Daarnaast kunnen onze reisbegeleiders hun ogen openhouden voor misstanden, en deze aankaarten bij de hotels, de agenten of zelfs bij internationale instanties. Zo werken wij bijvoorbeeld samen met de stichting ECPAT, die seksuele uitbuiting van kinderen wil voorkomen. Wanneer een van onze reisbegeleiders een mogelijke situatie van exploitatie ziet, kan hij of zij aan de bel trekken.
Daarbij kan de reisbegeleider aan de reizigers uitleggen waarom wij bepaalde keuzes maken. Waarom bieden wij geen olifantenrit aan en bezoeken wij geen weeshuis? Als de klant dit wel graag wil, kan de reisbegeleider uitleggen waarom wij de keuze hebben gemaakt dit niet aan te bieden en de klant (hopelijk) van gedachten doen veranderen.
Op veel plekken vervangen hotels automatisch iedere dag de handdoeken van de klanten. Onze reisbegeleiders kunnen, samen met onze agenten, aangeven dat het vaak niet nodig is om iedere dag een schone handdoek aan te bieden. Ook staan er in sommige hotels flesjes water op de kamers die dagelijks worden aangevuld, maar hebben ze ook een watertank staan waar je gratis drinkwater uit kunt tappen in je herbruikbare fles. De hotels vinden deze services een teken van gastvrijheid, en dus is het aan onze reisbegeleiders om aan te kaarten dat onze reizigers net zo lief gebruikmaken van een mogelijkheid om hun hervulbare flessen bij te vullen (en de reizigers stimuleren om dit ook daadwerkelijk te doen) en een dagje extra met dezelfde handdoek te doen.
Het lijken kleine verzoeken, maar als we dit in alle hotels aangeven waar onze groepen verblijven, dan kunnen we alles bij elkaar toch een grote impact maken door een cultuurverschil teweeg te brengen.
Dit zijn trouwens dingen die je ook kunt doen als je zelf op reis bent door je voorkeuren aan te geven bij de receptie van je hotel.