Duurzaamheid is een essentiële factor geworden in de reiswereld, zo blijkt uit onze recente enquête onder lezers van onze nieuwsbrieven.
Duurzaamheid is een essentiële factor geworden in de reiswereld, zo blijkt uit onze recente enquête onder lezers van onze nieuwsbrieven. Voor 67% van de respondenten is duurzaamheid belangrijk tot zeer belangrijk bij het plannen van hun reizen. Duidelijk is dat reizigers niet alleen oog hebben voor de bestemming, maar ook voor het milieu en lokale economie.
De resultaten onthullen dat dierenwelzijn en bijdragen aan de lokale economie hoog op de duurzaamheidsladder staan. Reizigers tonen interesse in accommodaties die kleinschalig en milieuvriendelijk zijn, en deelnemen aan excursies die lokale ondernemers steunen.
De respondenten nemen actieve stappen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Directe vluchten worden verkozen boven overstappen (71%), terwijl trein of bus wordt gekozen in plaats van vliegen indien mogelijk (42%). Bovendien kiezen ze voor reisorganisaties die investeren in maatregelen om CO2-uitstoot te verminderen (30%).
Lokale economie stimuleren staat hoog in het vaandel. Bijna driekwart van de reizigers doet aankopen bij lokale bedrijven (73%), en 68% neemt deel aan excursies waarbij lokaal ondernemerschap wordt gestimuleerd. Een aanzienlijk deel (35%) verkiest reisorganisaties die kleinschalige accommodaties gebruiken.
Het onderzoek toont aan dat duurzaamheid in de toekomst centraal zal staan. Reizigers willen vaker kiezen voor kleinschalige, lokale accommodaties (56%), afval verminderen (49%), en in het laagseizoen reizen (47%). Het bewust kiezen voor gecertificeerde reisorganisaties zal ook toenemen (36%).
Korting op duurzame opties (57%) en meer diverse duurzame keuzes (57%) zouden reizigers motiveren om duurzamer te reizen. Het aanbieden van langere trips bij verre bestemmingen (43%) en gebruik van openbaar vervoer (42%) dragen ook bij aan duurzame beslissingen.
Het financieel compenseren van de CO2-uitstoot om de negatieve impact van de reis te verminderen wordt door 55% ondersteund en nog eens 28% staat hier neutraal tegenover. Voorts is 70% bereid om hier meer of minder voor te betalen bovenop de reissom.
Duidelijke informatie over duurzaamheid op de bedrijfswebsite is gewenst door 83% van de respondenten. Het versturen van maandelijkse nieuwsbrieven en het integreren van duurzaamheid in reisroutes zijn ook effectieve communicatiemethoden. De voorkeurskanalen variëren tussen verschillende leeftijdsgroepen, maar websites en sociale media staan centraal.
De enquêteresultaten weerspiegelen een groeiende interesse in duurzaam reizen. Er zijn verschillende mogelijkheden om duurzaamheid te bevorderen, zoals het aanbieden van treinreizen, duurzaam transport op bestemmingen en het stimuleren van lokale economieën. Het is essentieel om meer gedetailleerde informatie te verstrekken over de impact van reizen en concrete stappen om duurzaamheid te vergroten.
Wij zijn heel blij met de resultaten van de enquête, omdat het enerzijds bevestigt dat we als reisorganisatie reizen aanbieden die aan veel wensen voldoen. Anderzijds geeft het ons inzage in wat onze klanten belangrijk vinden en waar we kunnen verbeteren. Zo kunnen we ons richten op het ontwikkelen van nog duurzamere reispakketten en heldere, gedetailleerde communicatie over onze duurzaamheidsinspanningen. Door samen te werken met klanten en reispartners kunnen we een positieve impact hebben op het milieu, de lokale gemeenschappen en de reiservaring als geheel.