Onze visie op verantwoord toerisme

Wat dan?

We zijn begonnen om op te schrijven wat we willen bereiken met onze reizen (missie en visie). We willen vooral dat de bestemmingen, de mensen die er wonen en de natuur te plekke beter worden van onze bezoeken (een inkomen verdienen, hun cultuur kunnen behouden, dat wij meehelpen de natuur te versterken). En dat kunnen we niet alleen. Dat doen we samen met onze partners ter plekke. Daarom hebben we bepaalde eisen aan onze partners gesteld, zodat we samen staan voor hetzelfde doel.

Met onze reizen maken we vooral veel positieve impact op de bestemmingen waar we met onze klanten naar toe reizen, dat doen we al heel lang. Impact op sociaal gebied doen we bijvoorbeeld door gebruik te maken van homestays, bij mensen thuis te eten, door het bezoeken van werkplaatsen met lokale ambachten, projecten waar lokale werknemers zeggenschap hebben in het bedrijf. Hierdoor verdienen ze geld waardoor vaak kinderen naar school kunnen, ze krijgen aanzien, je ziet dat ze trots zijn op hun cultuur. Wat we nóg meer willen doen is de positie van vrouwen en etnische minderheden versterken door onze reizen (door te stimuleren dat er vrouwelijke reisbegeleiders en chauffeurs zijn, minderheden worden betrokken in besluitvorming en gebruik maken van lokaal ondernemerschap). Dat bereiken we niet van vandaag op morgen, maar wel door hier continue aandacht voor te vragen.

Impact op natuur maken we enerzijds door belastende excursies juist niet te kiezen en excursies die een bijdrage leveren aan natuurherstel juist wel (schildpadden beschermd terugplaatsen, bomen planten, luiaards financieel ondersteunen etc.). Daarnaast hebben we Justdiggit uitgekozen als partner om flink te investeren in de natuur. Wij ondersteunen hun in hun missie om Afrika te vergroenen en daarmee onze aarde af te koelen. En we zijn aan het kijken hoe we nóg meer kunnen doen voor de natuur.

Naast de impact die we maken tijdens en met onze reizen, steunen we ook een tiental projecten wereldwijd. Deze bezoeken we niet met onze reizigers, maar ondersteunen we financieel. Meestal is onze lokale partner hierbij betrokken, zodat we weten wat er gebeurt en om de lijnen zo kort en efficiënt mogelijk te maken. Zo komt 100% van het geld terecht bij de projecten, waar zowel wij als jij als reiziger aan kunt doneren (bij boeking).

Daarnaast hebben we nagedacht wat we nóg beter kunnen doen voor mensenrechten, bescherming van kinderen in toerisme en dierenwelzijn.

En om dit allemaal te doen moeten onze eigen collega’s natuurlijk ook goed weten wat duurzaamheid inhoudt, hoe we onze klanten hierin kunnen betrekken en hoe wij het verschil kunnen maken. Dus ook onze interne organisatie is onder de loep genomen! We hebben al jarenlang een duurzaamheidsteam, vertegenwoordigd door alle afdelingen van zowel ons kantoor in Nederland als in België. En alle collega’s in het hele bedrijf en alle vakgebieden krijgen nu opleiding in duurzaamheid specifiek voor hun vak, zodat ieder nóg beter weet welke gevolgen bepaalde keuzes kunnen hebben.

En wat nog meer?

Ja, klimaat – omdat wij dit zo belangrijk vonden hebben we vorig jaar augustus al een specifiek Klimaatplan gepubliceerd, dat onderdeel is van ons Duurzaamheidsbeleid. Hierin wordt besproken hoe wij verantwoordelijkheid nemen voor de negatieve impact die onze reizen maken. Wil je het Klimaatplan lezen, kijk dan hier.

Zo zorgen we ervoor dat duurzaamheid geen loze kreet is, maar dat wij allemaal bijdragen aan een betere wereld en toekomst, zowel voor de prachtige bestemmingen waar we naar toe reizen als voor onze reizigers, die bijdragen aan deze positieve impact, maar er ook een onvergetelijke ervaring voor terugkrijgen! Ieder jaar zullen wij terugblikken en met een impact rapport laten zien wat we hebben gedaan in het voorafgaande jaar. Zo willen wij transparant zijn in wat we doen en willen bereiken.