Hoewel we het natuurlijk niet hopen, gebeurt het helaas toch ieder jaar dat reizigers van ons in het ziekenhuis opgenomen worden tijdens de reis.
We hebben door de jaren heen gemerkt dat reizigers in deze situatie bepaalde verwachtingen hebben over de rol van ons als reisorganisatie, onze lokale agent of de verzekeraar waarbij je een reisverzekering hebt afgesloten.
Daarom hebben we op een rij gezet wat er gebeurt als je in het ziekenhuis belandt en wie dan wat moet doen. Zo hopen we duidelijkheid te geven over een situatie die jou hopelijk nooit overkomt.
Ten eerste stellen we het verplicht dat iedere reiziger die met ons reist een reisverzekering heeft afgesloten voordat hij/zij op reis gaat. Bij ziekenhuisopname, bezoek aan het ziekenhuis of arts tijdens de reis, etc. kun je dan terugvallen op deze reisverzekering. De reisverzekering regelt de medische afhandeling, vergoedt de kosten (die vallen onder de polis), regelt eventueel dat je gerepatrieerd wordt (indien noodzakelijk) en besluit of zij eventueel verpleging of een familielid laten invliegen.
Als er een situatie ontstaat waarbij een opname noodzakelijk is dan zal onze reisbegeleider je naar het ziekenhuis brengen of regelen dat je in een ziekenhuis komt. Is de reisbegeleider niet in de buurt en wordt door omstanders of een van de medereizigers geregeld dat je in het ziekenhuis terecht komt, raden we je aan je reisbegeleider zo snel mogelijk te (laten) contacteren.
De reisbegeleider meldt aan de lokale agent dat je in het ziekenhuis ligt waarna de lokale agent direct contact met ons opneemt. Ook kan het zijn dat wij rechtstreeks geïnformeerd worden door de reisbegeleider of een van jouw medereizigers op de reis. Ons noodnummer is hiervoor 24 uur per dag beschikbaar.
Vervolgens controleren wij of wij je reisverzekeringsgegevens hebben ontvangen en controleren dan - indien je dat verzoekt - bij de betreffende verzekeraar of zij op de hoogte zijn van je opname. Mocht je in de gelegenheid zijn raden we je ook altijd aan zelf contact op te nemen met de reisverzekering.
Als je samenreist met bijvoorbeeld je partner, dan is het gebruikelijk dat deze tijdens de ziekenhuisopname bij je blijft. De reisverzekeraar regelt dan het verblijf voor je partner. Reis je alleen dan kan een medereiziger deze rol op zich nemen of – wat vaak gebeurt - blijf je alleen achter in het ziekenhuis. Wij begrijpen dat dit een ingrijpende ervaring is.
Met de groepsleden wordt besproken hoe de reis nu verder gaat.
We realiseren ons dat dit laatste onsympathiek kan overkomen, maar wij hebben ook een verantwoordelijkheid tegenover de andere reizigers. De reisverzekeraar is voor 100% verantwoordelijk tijdens je verblijf in het ziekenhuis en zij zullen ook zorg moeten dragen dat er assistentie voor jou komt. Niet voor niets heb je een reisverzekering afgesloten en hiervoor betaald.
Wie helpt je dan?
In deze situatie is de reisverzekeraar verantwoordelijk voor je verdere behandeling, het onderhouden van contact met je, de betaling van de kosten en de eventuele repatriëring. Bij een ernstige situatie kan de verzekeraar besluiten om verpleging of een familielid van je over te laten komen om je te ondersteunen .
Deze diensten verschillen per verzekeraar dus het is belangrijk een weloverwogen keuze hierbij te maken. Wij werken tot grote tevredenheid samen met Allianz Global Assistance.
Het is belangrijk om je te realiseren dat wij geen invloed hebben op de beslissingen en ondersteuning van de verzekeraar. Daar heb je zelf een afspraak mee gemaakt door een reisverzekering bij hen af te sluiten.
Laten we hopen dat je tijdens je reis nooit in het ziekenhuis terecht komt.