-
Heb ik een visum nodig voor Egypte?
-
Heb ik inentingen nodig voor Egypte?
-
Wat is de beste reistijd voor Egypte?
-
Hoe overnachten we in Egypte?
-
Hoe reizen we in Egypte?
-
Kan er gereisd worden tijdens de Ramadan?
-
Moet ik een slaapzak en/of lakenzak meenemen?
-
Wat kan ik verwachten van de feloekatocht?
-
Wat zijn de gangbare fooi bedragen in Egypte?
-
Is er Wifi in Egypte?
-
Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
-
Heb ik een wereldstekker nodig?
-
Hoeveel uur tijdsverschil is er in Egypte?
-
Ben ik bereikbaar met mijn mobiele telefoon in Egypte?
-
Kan ik pinnen in Egypte?
-
Kan er vegetarisch gegeten worden in Egypte?
-
Moet ik een koffer of backpack meenemen op reis?
-
Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?
-
Kan ik mijn reis verlengen?
-
Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
-
De feiten op een rij
-
Gelden er kledingvoorschriften in Egypte?
1.
Heb ik een visum nodig voor Egypte?
Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is. Als je naar Egypte reist moet je paspoort beschikken over tenminste 2 lege visumpagina's tegenover elkaar.
Visum:
Voor deze reis ontvangen reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit een 'Visa on Arrival'. Als wij de vlucht en/of transfer voor je verzorgen, dan regelen wij je groepsvisum met een geldigheid van 3 maanden. Deze ontvang je op de luchthaven van Egypte. Hiervoor hebben wij een maand voor vertrek je paspoort gegevens nodig. Reizigers die indivueel reizen dienen op de luchthaven van Egypte zelf een visum te betalen.
Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of een 'Visum on Arrival' mogelijk is. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).
Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: visa4travel.nl/shoestring
Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Praktisch’ bij iedere reis.
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.
2.
Heb ik inentingen nodig voor Egypte?
Bij veel reizen die we aanbieden, zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding, maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.
Shoestring heeft in samenwerking met
Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.
De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kun je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902-88 0 88. Je kunt ook op
www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.
3.
Wat is de beste reistijd voor Egypte?
De beste tijd van het jaar om te reizen zijn het voorjaar en het najaar; van oktober tot juni is het qua temperatuur de meest ideale reistijd.
In de zomer kan de temperatuur behoorlijk oplopen. We zullen in de zomer rekening houden met het warme weer door bijvoorbeeld excursies in de vroege ochtend te laten plaatsvinden.
4.
Hoe overnachten we in Egypte?
Voor de 9-daagse reis geldt: Tijdens de rondreis overnachten we in de steden in eenvoudige twee-sterren hotels op basis van tweepersoonskamers met eigen badkamer. Reizigers die, zoals velen, alleen boeken, delen een twee- en in uitzonderingsgevallen een driepersoons kamer. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Mocht je een kamer alleen willen dan kan dat in principe. Hiervoor is een toeslag verschuldigd. Tijdens reizen die samenvallen met Kerst en/of Nieuwjaar hebben de meeste hotels een verplicht diner in het restaurant. Dit diner moet zelf ter plaatse worden betaald en de kosten kunnen rond de 100 euro per persoon bedragen.
Voor de 15-daagse reis geldt: Tijdens de rondreis overnachten we in de steden in twee- en driesterren hotels op basis van tweepersoonskamers met eigen badkamer. Je brengt een nacht door in de 1e klasse nachttrein waar je een gereserveerde zitplaats hebt. Ook breng je een nacht door aan boord van een echte feloeka. Op de feloeka slaap je op dunne matrasjes met lakens. Je dient zelf een slaapzak mee te nemen. Eenpersoonskamers zijn op de feloeka niet mogelijk.
Reizigers die, zoals velen, alleen boeken, delen een twee- en in uitzonderingsgevallen een driepersoons kamer. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Mocht je een kamer alleen willen dan kan dat in principe. Hiervoor is een toeslag verschuldigd.Tijdens reizen die samenvallen met Kerst en/of Nieuwjaar hebben de meeste hotels een verplicht diner in het restaurant. Dit diner moet zelf ter plaatse worden betaald en de kosten kunnen rond de 100 euro per persoon bedragen.
5.
Hoe reizen we in Egypte?
Voor de 9-daagse reis geldt: Tijdens de reis zijn de transfers per eigen bus. Van Caïro naar Luxor reizen we per lokale airconditioned trein waarin we gereserveerde zitplaatsen hebben. Neem wel wat warms mee, door de airconditioning kan het behoorlijk fris worden.
Voor de 15-daagse reis geldt: Tijdens de reis zijn de transfers per eigen bus. Vanuit Caïro naar Aswan heb je in de nachttrein gereserveerde zitplaatsen in de 1e klasse. Neem wel wat warms mee, het kan door de airconditioning flink afkoelen. Een bijzondere ervaring is je tocht over de Nijl op een feloeka vanuit Aswan naar Kom Ombo. Een feloeka is een traditionele zeilboot. Het dek is bedekt met dunne matrassen waardoor je liggend of zittend kunt genieten van het leven langs de Nijl. Op de feloeka is een toilet aanwezig, maar geen douche of wasgelegenheid. De bagage die je onderweg nodig hebt, gaat grotendeels onder het dek, alleen wat je echt nodig hebt houd je bij de hand. De overige grote bagage wordt per bus nagebracht. Slapen doe je op de dunne matrassen op het dek. Er zijn dekens aan boord maar we raden je wel aan een slaapzak mee te nemen (of lakenzak in de zomermaanden). In de buurt van Kom Ombo staat de bus op je te wachten om je naar Luxor te brengen.
6.
Kan er gereisd worden tijdens de Ramadan?
Tijdens de Ramadan kan je prima in Egypte rondreizen, ook al zal het soms wat moeilijker zijn om een restaurantje te vinden dat overdag open is. Het is niet raadzaam om tussen zonsopgang en zonsondergang op straat te eten. Ook het verkrijgen van alcohol kan tijdens de Ramadan moeilijk zijn. Qua sfeer is het erg interessant om tijdens de Ramadan rond te reizen door Egypte.
7.
Moet ik een slaapzak en/of lakenzak meenemen?
Je hebt géén slaapzak en/of lakenzak nodig indien je de 9-daagse reis: Cultuur & Strand (reiscode: SEH) hebt geboekt.
Tijdens de 15-daagse reis (reiscode: SEB) breng je één nacht door aan boord van een feloeka. Op de feloeka slaap je op dunne matrasjes met lakens, en dien je wel zelf een slaapzak mee te nemen (of in de zomermaanden, juli en augustus, een lakenzak).
8.
Wat kan ik verwachten van de feloekatocht?
Een bijzondere ervaring is je tocht over de Nijl op een feloek vanuit Aswan naar Kom Ombo. Een feloek is een traditionele zeilboot. Het dek is bedekt met dunne matrassen waardoor je liggend of zittend kunt genieten van het leven langs de Nijl. Op de feloek is een toilet aanwezig, maar geen douche of wasgelegenheid. De bagage die je onderweg nodig hebt, gaat grotendeels onder het dek, alleen wat je echt nodig hebt houd je bij de hand. De overige grote bagage wordt per bus nagebracht. Slapen doe je op de dunne matrassen op het dek. Er zijn dekens aan boord maar we raden je wel aan een slaapzak mee te nemen (of lakenzak in de zomermaanden). Tegenwoordig is er een toilet aan boord. de buurt van Kom Ombo staat de bus op je te wachten om je naar Luxor te brengen.
De tocht is inclusief 1x lunch, 1x diner en 1x ontbijt.
9.
Wat zijn de gangbare fooi bedragen in Egypte?
Egypte kent een eeuwenlange traditie als het om het geven van fooi gaat. Een fooi, of baksheesh, wordt gezien als een vorm van waardering voor de persoon die zojuist een kwalitatief goede dienst heeft verleend. Chauffeurs, obers, de schoonmakers van een openbaar toilet, iedereen verwacht een fooi. Het gaat hierbij vaak om kleine bedragen en je bepaalt uiteraard zelf of en hoeveel Egyptische pond je geeft. Is de service niet naar wens, voel je dan niet verplicht iets te geven. Gangbare bedragen zijn 1 Egyptische pond voor het gebruik van het toilet en 10 Egyptische pond voor een ober. In de hotels wordt de fooi voor de porters, receptie en schoonmakers vanuit de gezamelijke uitgavenpot betaald. Voor alle andere fooien is het handig om Egyptisch kleingeld, zoals bankbiljetten van 1, 5, 10 en 20 pond bij de hand te hebben.
10.
Is er Wifi in Egypte?
Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. De hotels in de grotere plaatsen zoals Caïro en Luxor beschikken in de lobby vaak over Wifi. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding niet overal optimaal zijn.
Meer informatie over de Wifi beschikbaarheid per hotel vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.
11.
Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.
12.
Heb ik een wereldstekker nodig?
We verwijzen je graag naar de volgende website waar je kan zien wat je nodig hebt voor Egypte:
http://www.wereldstopcontacten.nl.
13.
Hoeveel uur tijdsverschil is er in Egypte?
In Egypte is het over het algemeen één uur later dan in Nederland en België. De zomertijd gaat echter later in (half april) dan in Nederland en België (de laatste zondag van maart). Vanaf de laatste zondag van maart tot half april is er dan ook geen tijdverschil met Nederland en België.
De wintertijd gaat eerder in (half september) dan in Nederland en België (laatste zondag van oktober). Vanaf half september tot de laatste zondag van oktober is er tijdelijk geen tijdverschil, totdat ook in Nederland en België de wintertijd ingaat.
14.
Ben ik bereikbaar met mijn mobiele telefoon in Egypte?
We raden je aan om contact op te nemen met de provider van jouw telefoon. Zij kunnen je het beste iinformeren over het bereik van de mobiele telefoon in het buitenland. De meeste providers hebben bereik in Egypte.
15.
Kan ik pinnen in Egypte?
In de grote steden en toeristische plaatsen is het mogelijk om te pinnen met een bankpas met Cirrus-logo. Daarnaast is het altijd handig om contante euro's mee te nemen, omdat je vrijwel overal euro's kan omwisselen voor Egyptische Ponden (EGP). In het geval van stakingen of andere ongeregeldheden kan dit goed van pas komen.
In Alexandrië kunnen de entreegelden enkel betaald worden met een credit card. Betalen met contact geld is hier niet mogelijk.
Excursies moeten worden betaald met euro's. Gedurende de boottocht kan in principe geen geld gewisseld worden. Zorg dus dat je voldoende contant geld meeneemt.
16.
Kan er vegetarisch gegeten worden in Egypte?
Egyptenaren eten best wel veel vlees, maar je kunt genoeg gerechten zonder vlees bestellen. In de hotels waar we overnachten kun je bijna altijd wel een vegetarische maaltijd krijgen. De reisbegeleider kan je hier uiteraard bij helpen.
Meer informatie over eten en drinken in Egypte vind je bij Landinformatie onder het tabblad ‘Praktisch’.
17.
Moet ik een koffer of backpack meenemen op reis?
Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de beperkte bagageruimte in de bus.
18.
Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?
Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis.
Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reis heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan.
Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.
19.
Kan ik mijn reis verlengen?
Het is mogelijk je reis te verlengen. Het wijzigen van je vlucht kost €50,- per dossier, plus eventuele meerkosten voor het ticket.
Wanneer je afwijkend van de groepsreis je reis voor- of achteraf wilt verlengen óf een voorkeur hebt voor een vliegtuigmaatschappij en/of directe vlucht, dan is dat mogelijk op aanvraag. Graag zien we je aanvraag middels het invullen van het boekingsformulier tegemoet. Dit is de enige manier om van ons een prijsopgave te krijgen.
Bij de optie "Ik wens op een andere datum te vliegen en/of een hotel arrangement bij te boeken" kun je je wensen vermelden. Je boeking komt binnen, maar zal niet direct bevestigd worden. Na het uitzoeken van je wensen, komen we per mail bij je terug met een voorstel en vernemen we graag je reactie. Kortom, het blijft een boeking onder voorbehoud. Pas wanneer jij akkoord geeft, wordt de boeking bevestigd.
20.
Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.
Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.
↦
Bekijk hier de praktische tips
21.
De feiten op een rij
We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:
- Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
- Hoe zit het met de betaling van mijn reis
- Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
- Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
- Hoeveel bagage kan ik meenemen?
↦
Lees hier de veelgestelde vragen
22.
Gelden er kledingvoorschriften in Egypte?
Egypte is een islamitisch land. Er wordt van zowel vrouwen als mannen verwacht dat je kleding draagt die de schouders, bovenarmen en knieën bedekt. Bij een bezoek aan een moskee is het voor mannen niet gebruikelijk om met een korte broek naar binnen te gaan en moeten vrouwen hun haar bedekken. Een tip voor de vrouwen is om standaard een dunne sjaal in je rugzak te doen, zodat je overal op voorbereid bent.