Reisdocumenten
Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is. Als je naar Egypte reist moet je paspoort beschikken over tenminste 2 lege visumpagina's tegenover elkaar.
Visum:
Voor deze reis ontvangen reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit een 'Visa on Arrival'. Als wij de vlucht en/of transfer voor je verzorgen, dan regelen wij je groepsvisum met een geldigheid van 3 maanden. Deze ontvang je op de luchthaven van Egypte. Hiervoor hebben wij een maand voor vertrek je paspoort gegevens nodig. Reizigers die indivueel reizen dienen op de luchthaven van Egypte zelf een visum te betalen.
Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of een 'Visum on Arrival' mogelijk is. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).
Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: visa4travel.nl/shoestring
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.
Vluchtinformatie
De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen.
Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op de mijn.shoestring pagina je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik
hier.
Landarrangement
Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het
landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma.
Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Shoestring op individuele basis voor je regelen.
Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.
Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.
Bijkomende kosten en zakgeld
Bijdrage Calamiteitenfonds, vaccinaties (informeer bij je ziektekostenverzekeraar, want steeds vaker worden vaccinaties vergoed); een reis- en ongevallenverzekering is noodzakelijk; een annuleringsverzekering zeker aan te raden. Deze verzekeringen kun je bij Shoestring afsluiten. De genoemde prijzen zijn bij benadering en aan veranderingen onderhevig.
Tijdens de reis: eten en drinken voor twee weken; entreegelden (Tip: studenten kunnen op vertoon van een International Student card (Isic-card) 50% korting krijgen op entreegelden in Egypte). Excursies (optioneel); piramides van Gizeh en Saqqara, Excursie Westelijke Nijloever Luxor. Zakgeld en fooien voor de Egypte Kort ca. € 225. De genoemde prijzen zijn bij benadering en aan veranderingen onderhevig.
Zakgeld / Bijkomende kosten
Het door ons geadviseerde zakgeld is een minimum bedrag voor je maaltijden, drankjes, excursies, entreegelden, ter plaatse te betalen luchthavenbelastingen en fooien. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft hangt natuurlijk sterk af van je eigen uitgavepatroon, souvenirs zijn mede daarom niet inbegrepen.
Gezamenlijke uitgavenpot
Tijdens de reis kan er door de reisbegeleider een gezamenlijke uitgavenpot worden gestart. Hier worden onder andere gezamenlijke activiteiten en gemeenschappelijke fooien van betaald. Hierdoor hoeft niet iedereen los van elkaar af te rekenen. Aan het begin van de reis wordt door de reisbegeleider van iedereen geld ingezameld voor deze pot. Aan het eind van de reis volgt dan de afrekening, waarbij je geld terug kunt krijgen of bij moet betalen. Met deze uitgaven is rekening gehouden bij de hoogte van ons adviesbedrag voor het zakgeld.
Accommodatie en transport
Vervoer
Tijdens de reis zijn de transfers per eigen bus. Vanuit Caïro naar Aswan heb je in de nachttrein gereserveerde zitplaatsen in de 1e klasse. Neem wel wat warms mee, het kan door de airconditioning flink afkoelen. Een bijzondere ervaring is je tocht over de Nijl op een feloek vanuit Aswan naar Kom Ombo. Een feloek is een traditionele zeilboot. Het dek is bedekt met dunne matrassen waardoor je liggend of zittend kunt genieten van het leven langs de Nijl. Op de feloek is een toilet aanwezig, maar geen douche of wasgelegenheid. De bagage die je onderweg nodig hebt, gaat grotendeels onder het dek, alleen wat je echt nodig hebt houd je bij de hand. De overige grote bagage wordt per bus nagebracht. Slapen doe je op de dunne matrassen op het dek. Er zijn dekens aan boord maar we raden je wel aan een slaapzak mee te nemen (of lakenzak in de zomermaanden). In de buurt van Kom Ombo staat de bus op je te wachten om je naar Luxor te brengen.
NB. In principe ga je 's avonds voor anker in de omgeving van Kom Ombo. Incidenteel kan het voorkomen dat door weersomstandigheden zoals wind, het varen minder snel gaat dan gehoopt. Je zal dan verder zuidelijk van Kom Ombo voor anker gaan en de volgende dag iets langer met de bus moeten rijden om in Luxor te geraken.
Reisafstanden
Caïro naar Alexandrië: 230 km / 3 uur en 30 minuten
Alexandrië via El Alamain naar Caïro: 275 km / 3 uur en 15 minuten
Caïro naar Aswan: 860 km / 12 uur
Aswan naar Abu Simbel : 287 km / 3 uur en 30 minuten
Aswan naar Kom Ombo: 54 km
Kom Ombo naar Luxor: 168 km / 3 uur en 30 minuten
Luxor naar Hurghada: 305 km / 4 uur
Hurghada naar Caïro: 466 km / 5 uur en 30 minuten
NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is uiteraard bij benadering, afhankelijk van het weer, de verkeersdrukte en de wegconditie.
Wanneer reizigers eigen chartervluchten boeken van en naar Egypte, dan moet deze vluchten een retourvlucht zijn. Wanneer een reiziger via een andere bestemming heen- of terugreist kan de luchtvaartmaatschappij van de charter de reiziger weigeren i.v.m. dat het niet via de zelfde bestemming is aangekomen of vertrekt. Dit geldt alleen voor Egypte, omdat dit land zijn eigen beleid heeft met de luchtvaarmaatschappijen.
Accommodatie
Tijdens de rondreis overnachten we in de steden in twee- en driesterren hotels op basis van tweepersoonskamers met eigen badkamer. Je brengt een nacht door in de 1e klasse nachttrein waar je een gereserveerde zitplaats hebt. Ook breng je een nacht door aan boord van een echte feloeka. Op de feloeka slaap je op dunne matrasjes met lakens. Je dient zelf een slaapzak mee te nemen. Eenpersoonskamers zijn in de trein en de feloeka niet mogelijk. Reizigers die, zoals velen, alleen boeken, delen een twee- en in uitzonderingsgevallen een driepersoons kamer. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Mocht je een kamer alleen willen dan kan dat in principe. Hiervoor is een toeslag verschuldigd.Tijdens reizen die samenvallen met Kerst en/of Nieuwjaar hebben de meeste hotels een verplicht diner in het restaurant. Dit diner moet zelf ter plaatse worden betaald. Kosten kunnen rond de 100 euro pp bedragen.
Reisbegeleiding
Onze reizen worden begeleid door goed opgeleide lokale Engelstalige, reisbegeleiders (in een enkel geval door Nederlandstalige reisbegeleiding). We merken dat onze reizigers dit enorm waarderen, vooral omdat deze reisbegeleiders in tegenstelling tot veel van hun Nederlandse collega’s meer en gedetailleerde kennis hebben van hun land. Hij/zij kent het gebied goed, kan achtergrondinformatie geven en zorgt dat de reis goed verloopt. Hij/zij weet hoe te handelen als er eens iets mis gaat, maar is géén wandelende encyclopedie. Daarvoor zouden we willen verwijzen naar een goed reishandboek.
Je reisbegeleider verwacht aan het einde een fooi, als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Shoestring betaalt de reisbegeleiders een loon dat op gelijke hoogte ligt met dat van de meeste avontuurlijke reisorganisaties. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Zwaarte van de reis
Vaak krijgen we de vraag of een reis ‘zwaar’ is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat de beleving van de zwaarte van een reis erg persoonsgebonden is. Om je toch een idee te geven van de zwaarte van een reis hebben we het volgende puntensysteem ontwikkeld:
Categorie A: Lichte reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, reis met een laag tempo.
Categorie B: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels of kampeergelegenheid, soms avontuurlijke overnachting, reis in een gewoon tempo.
Categorie C: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis, zoals langere afstanden of looptochten. Meerdere overnachtingen in eenvoudige accommodatie.
Categorie D: Redelijk zware reis door lange reisafstanden, meestal primitieve accommodatie of tenten en fikse looptochten.
Deze 15-daagse Egypte reis valt in de categorie A. De reis is voor ieder redelijk gezond persoon te maken. Tijdens de zomermaanden is de reis door de hitte aanzienlijk zwaarder dan in de rest van het jaar. Weliswaar overnachten we in de steden in eenvoudige middenklasse hotels, maar houd er rekening mee dat de reis door een ontwikkelingsland gaat, met een veel lagere levensstandaard dan wat je thuis gewend bent. Verder is het mogelijk dat er door weer of slecht wegonderhoud wegen tijdelijk onbegaanbaar zijn en we moeten afwijken van de route. Houd ook rekening met enkele lange reisdagen. Een flexibele en positieve instelling is even belangrijk als lichamelijke fitheid.
Bewust op reis
Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. Als aanbieder van avontuurlijke verre rondreizen houden we bij het organiseren van onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dat willen we ook nog tot ver in de toekomst!
We hechten veel belang aan het verminderen van de druk die toerisme uitoefent op de natuurlijke en sociale leefomgeving van onze reisbestemmingen. Onze missie is dan ook het steeds meer en beter verwerven van duurzaamheid in onze bedrijfsprocessen. We streven naar een constante verbetering op het gebied van verantwoord reizen. Regelmatig nemen wij onze eigen producten onder de loep en werken wij mee aan projecten, op zoek naar duurzame oplossingen.
Onze inspanningen op duurzaamheidsgebied hebben wij gebundeld op
onze duurzaamheidspagina. Hier kun je zien wat wij doen om onze positieve impact zo groot mogelijk te laten zijn en en om de negatieve impact van reizen zoveel mogelijk te beperken. Je vind hier ons duurzaamheidsbeleid en leest over diverse projecten die wij ondersteunen. Ook vind je blogs met artikelen, de laatste ontwikkelingen van projecten en tips. Bijvoorbeeld over wat je zelf kunt doen om impact te maken tijdens je reis. Neem eens een kijkje!
Local Impact Score
Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.
De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.
De Local Impact Score van deze reis is:
55
Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op
onze duurzaamheidspagina.
Veilig op reis
Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.
Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.
Verzekeringen
Een reisverzekering inclusief dekking voor reisongevallen, repatriëring en medische kosten is verplicht voor alle deelnemers aan onze reizen. Als je geen reisverzekering hebt afgesloten en er overkomt je iets in het buitenland, dan kan dit uitermate ernstige (ook financiële) consequenties hebben. Om deze reden verplicht Shoestring haar deelnemers dat zij een geldige reisverzekering hebben. Deze reisverzekering kan, maar hoeft niet, via ons afgesloten te worden.
Ook raadt Shoestring je aan om een annuleringsverzekering af te sluiten maar dit is niet verplicht. Je kunt natuurlijk zelf besluiten welk financieel risico je hierbij wilt lopen.
Je kunt deze reis- en/of annuleringsverzekering bij Shoestring afsluiten door dit bij boeking aan te geven. Het factuurnummer van Shoestring is dan tevens je polisnummer van de verzekering. Shoestring biedt verzekeringen aan van Allianz Global Assistance.
Als je de verzekering afsluit bij Shoestring profiteer je van een soepelere afwikkeling van eventuele schaden. Ook ontvang je bij een eventuele annulering van de reis door Shoestring de geheel betaalde premie terug. Sluit je een verzekering af bij een andere tussenpersoon of direct bij Allianz Global Assistance, dan is dit niet het geval.
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.
Meer informatie over kosten en dekking vind je hier.
Wat verder nog belangrijk is
We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.
Voorafgaand aan de reis
Als je na het boeken van je reis nog niet hebt gehoord of de reis definitief doorgaat, kun je er zonder tegenbericht van uitgaan dat dit wel het geval is. Als de reis onverhoopt niet door zou gaan, laten wij dat uiterlijk drie weken voor vertrek aan je weten. Het komt slechts een enkele keer voor dat een reis niet doorgaat, dus bereid je rustig voor. Overigens , zelfs als het minimum aantal deelnemers niet bereikt is, kan Shoestring er voor kiezen om de reis toch door te laten gaan.
Prijsgarantie
Shoestring biedt een unieke prijsgarantie. Maar wat houdt een gegarandeerde prijs eigenlijk in? Het betekent dat je de reissom betaalt die op de factuur staat nadat jouw boeking definitief door ons is bevestigd. Eventuele prijsverhogingen die later worden doorgevoerd worden dus niet aan je doorbelast!
Verkoopprijzen veranderen omdat luchtvaartmaatschappijen hun tarieven verhogen of onverwacht een brandstoftoeslag doorvoeren. Maar ook de prijzen van lokale hotels en/of bussen kunnen stijgen, of de wisselkoers van een lokale valuta kan sterk veranderen. Heb je eenmaal een bevestiging van je boeking ontvangen dan garandeert Shoestring de prijs die op het moment van boeken van toepassing was. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Deze prijsgarantie is niet van toepassing op de bijkomende kosten zoals de kosten voor een visum of voor de bijdrage van het Calamiteitenfonds. Deze kosten worden door derden bepaald zonder dat wij dit kunnen beïnvloeden.
Persoonsgegevens
Zorg dat je bij boeking je persoons-en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult. Deze gegevens zijn nodig voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of je gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of trein.
Tickets en verdere informatie voor de heen- en terugreis
Uiterlijk een week voor vertrek krijg je op je persoonlijke mijn.shoestring-site een brief met de precieze vluchtgegevens. Omdat de internationale vluchtmaatschappijen tegenwoordig e-tickets gebruiken, kun je alleen met je paspoort inchecken op Schiphol. Het e-ticketnummer staat op de vertrektijdenbrief vermeld. Neem de vertrektijdenbrief mee op reis. De reisbegeleider wacht je (meestal) op in het land zelf, op het vliegveld van aankomst.
Voor wie alleen geboekt heeft
Ongeveer een derde van onze reizigers boekt alleen. Dat levert geen meerkosten op, mits je tijdens de reis een kamer wilt delen met één van de reizigers uit je groep. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Wil je graag een kamer voor jezelf, dan kun je dat bijboeken, d.m.v. een eenpersoonskamer toeslag.
Verlenging van de reis
Mocht je zelf langer in het land van bestemming willen blijven, dan kan dat mits er plaats is op de gewenste vlucht. Indien je een afwijkend vliegschema wilt boeken, kun je op een andere luchtvaartmaatschappij dan de groep geboekt worden. Voor het wijzigen van de terugvlucht brengen we € 50,- per boeking in rekening. Tevens kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht, het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Voor meer informatie over de extra kosten verzoeken we je contact op te nemen met ons kantoor. Voor reizigers die lang weg willen, is het mogelijk om verschillende groepsreizen aan elkaar knopen, vraag gerust of een van onze medewerkers je hierbij wilt helpen!
Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mede te delen. Aanmerkingen die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet als klacht in behandeling worden genomen.
Nieuwsbrief
Regelmatig versturen we een digitale nieuwsbrief, onze E-zine. Hierin lees je achtergrondverhalen, tips en laatste nieuwtjes over onze reizen. Ontvang je deze nieuwsbrief nog niet? Geef je dan snel op via deze link.
Adventure Specialists BV
Shoestring maakt deel uit van Adventure Specialists BV, een groep avontuurlijke reisorganisaties die op diverse manieren samenwerken om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij een zusterorganisatie van Shoestring.
Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Problemen rond Schiphol en tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen.
Veel plezier met de voorbereidingen van je reis!
Adres
Email
[email protected]
[email protected]
Telefoon
020 - 6850203 (voor Nederland)
09 - 2341311 (voor België)
In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar
Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons ook buiten kantooruren bereiken op bovenstaande nummers. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale. Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.
Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag: 10.00 - 16.00 uur
Afspraak met een landenspecialist
Mocht je langs willen komen voor specifieke reisinformatie, dan raden wij je aan van tevoren even te bellen of de regiospecialist er wel is.
Landinformatie
Meer informatie over Egypte
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen over Egypte