Reiszoeker
Reiszoeker icon

Rondreis Marokko Avontuurlijk (3 Weken)

Duizend-en-één ervaringen rijker

Boek v.a. € 1.795,-
GROEPSGROOTTE: 6-24 | 22 DAGEN

Groepsreis voor de single - en soloreiziger

Totale beoordeling:
7,7
97 respondenten

Door reizigers beoordeeld

Reisbegeleiding: 7,5
Prijs/kwaliteit: 7,9
Accommodatie: 6,9
Transport: 8,0
Vertrekdatum: 31/10/2019
Beoordeling: 8
Stijn:
Erg leuke afwisselende reis. Trekking door atlas gebergte is niet heel uitdagend wanneer je een geoefende hiker bent.
Vertrekdatum: 26/07/2018
Beoordeling: 8
Marlous:
De trektocht in het Atlas gebergte was echt fantastisch! Hele bijzondere ervaring! Af en toe zwaar om te lopen maar de uitzichten, het eten maakten alles heel mooi en onvergetelijk!
Vertrekdatum: 21/06/2018
Beoordeling: 7
Bodine:
Al met al is Marokko een prachtig land die vele gezichten heeft. We hebben de arme kant maar ook de overdaad gezien. De natuur vond ik heel mooi, er zijn wel mooiere plekken op de wereld. Als ik de reis in 1 woord moet omschrijven is het 'intens'. Want de mensen zijn intens, de cultuur is intens, het weer is intens heet haha, maar de indruk die het achterlaat is ook intens.
Vertrekdatum: 21/06/2018
Beoordeling: 8
Reiziger:
Fantastische reis. Een druk en vol programma maar waar je ook lekker de ruimte hebt om zelf op ontdekking te gaan en zelf te genieten. Mooie afwisseling tussen de steden en natuur. Ik wist niet dat Marokko zo mooi was!
Vertrekdatum: 27/07/2017
Beoordeling: 7
Eline:
Boeiende reis! We hebben veel van het land gezien (woestijn, bergen, de kust, steden, het binnenland,....) Bereid je voor op een stevige trekking. Neem stevige bergschoenen mee! Oordopjes zijn ook een interessante tip. De doolhof van straatjes in Fes, de kamelentocht in Merzouga en kuststad Essaouira waren mijn persoonlijke favorieten !
Vertrekdatum: 04/05/2017
Beoordeling: 6
WNH:
Avontuurlijk Marokko. Deze reis doet haar naam waar. Gereisd in mei 2017 naar Marokko. Hoewel deze reis een avontuurlijk karakter heeft, was de reis goed georganiseerd van begin tot eind. Helaas de eerste helft van de vakantie getroffen door een buikgriep van 11 dagen. Hierdoor niet veel van de activiteiten kunnen ondernemen in het begin. Naar mijn ervaring was Marokko in mei 2017 opvallend heet. Ik kwam uit Nederland begin mei met toen 15 graden. Het contrast naar minimumtemperaturen boven de 23 de hele dag was een groot contrast. In tegenstelling tot de reisbeschrijving was het begin mei al zomers. Dat betekent bij deze landklimaat hete dagen (30-38 graden) en warme nachten (20-25 graden). Ik had verwacht dat het in de binnenlanden droger zou zijn en de hitte daardoor beter uit te houden is. Dat viel tegen. In tegenstelling tot de reisbeschrijving kent de woestijn in mei geen koude nachten. Wanneer je de warmte niet gewend bent voelt het alsof je de hele dag in de sauna zit. Dat ik 2-3 liter vocht dronk per dag was geen uitzondering. De Koningsteden Leuk om deze steden te hebben bezocht. Ze hebben een uitgebreide en turbulente geschiedenis. de Berbers, Islam, Romeinen en Ottomanen. En natuurlijk de koning. Boeiende verhalen van de gidsen. De Woestijn We waren dit jaar uitzonderlijk getroffen door een regenbui van een halve dag bij aankomst in de woestijn. Een bijzondere ervaring. Het gaat er wild aan toe met donder, bliksem en regen. Alles ruikt naar opgestoven zand. De volgende dag vervolgde zich dit met nog een zandstorm er achteraan. Pas de derde dag keerde de rust weer toe. Een tulband en een djalaba is geen overbodige luxe hiervoor. Het zand komt echt overal in. Opgelet voor de fotografen, bij de zandstorm komt het zand echt overal in, dus ook in je lens en servomotoren! Dus wees gewaarschuwd! Niettemin een bijzonder duister maar spannende ervaring om mee te maken! Accommodatie in de woestijn was prima. Je slaapt in grote moderne bedoeïenententen. De grond bedekt met tapijten voor het zand. Grote dikke moderne matrassen van 30 cm op de grond met beddengoed. Prima. Er zijn ook hotelkamers indien nodig. Voorziening was in een soort kasba midden in de woestijn. Je kan hier douchen (ook warm water) en er zijn hier zittoiletten. In ons hotel was er zelfs een zwembad,midden in de woestijn! De Kloven van Marokko Gorge de Todra en du Dades. Bijzondere, op oase lijkende verschijningen aan de voet van de zuidzijde van het Atlasgebergte. Bijzonder om de nauwe verwevenheid met mens en natuur met het dit bergse bronwater in een anderszins dorre berglandschap te zien. Een welkome afwisseling om het hete woestijnklimaat. We hebben nog een dag kennis gemaakt met een traditioneel Berbers gezin in de bergen en hun primitieve leefwijze. Boeiend om mee te maken. De Atlas In mijn beleving het leukste deel van de vakantie. Misschien omdat ik zelf een passie voor de bergen heb. Anderzijds is het bij de warme temperaturen veel aangenamer op hoogte. De temperaturen naderen die van de late lente in Nederland. In mei vond ik het toch al droger in de Atlasgebergte dan verwacht. Er is nog wel sneeuw op de hoge toppen en Toubkal zichtbaar. Ik vond het waterpeil lager dan verwacht. Toch is veel in bloei. Dit was half mei 2017. De oogst van net rijpe kersen (rood tot licht rood) was in volle gang. Lekker en verfrissend zoet. In mijn beleving is de sfeer in de bergen veel gemoedelijker. Minder de hectiek en de drukte van de grote koningssteden en Marrakesh. De rust is een welkome contrast met de lagere gedeeltes van Marokko. Toch kan overdag de zon hier ook fel schijnen, dus beschermende kleding en zonnebrand is wel nodig. Op de warme dagen kan het hierboven toch ook snel warm worden. In tegenstelling tot de woestijn, koelt het hier wel 's avonds af. We hebben een 4 daagse wandeltocht gemaakt in de bergen rondom het plaatsje Imlil. Was een leuke ervaring. Op pad met pakezels! Niet te moeilijk kwa hoogtemeters. Bereid je wel voor op lange tochten. De langste tocht was de tweede dag. 20 kilometer in totaal! Dat voel je wel in de benen en kuiten! De gids deed het echter prima. Had een goede en rustige looppas. In tegenstelling tot de beschrijving, ben je op de meeste dagen wel langer onderweg dan een paar uur of halve dag. Dit komt omdat de pauzes en lunch niet meegeteld worden. De meeste spullen werden gedragen door de pakezels. Maar de ezeldrijvers maakten ook elke dag een maaltijd lunch voor ons klaar. Dus ook elke dag uitgebreid een picknicklunch gehad! Onze gids stopte regelmatig om te pauzeren. Dus verder goed te doen. Goede wandelschoenen wel aanbevolen, hoewel een deel van de groep het ook op gymschoenen heeft weten te voltooien. Risico op blessures is wel groter. In het algemeen volgden we de onverharde wandel- en ezelpaden in de bergen. Je loopt van dorp naar dorp en onderweg kom je kleine buurtwinkeltjes tegen waar je water, koekjes, cola, fanta en andere kleine boodschapjes kan kopen. Het assortiment is niet groot. Marrakesh Marrakesh is een drukke en toeristische stad. De plek om te winkelen op de kleine marktjes. Veel winkeltjes zijn tot in de late uurtjes open. De stad lijkt nauwelijks te slapen. 's avonds bij zonsondergang neemt de activiteit toe. Persoonlijk vond ik de Medina in Fes veel leuker en sfeervoller dan Marrakesh. De kust Het laatste deel van de vakantie besteedden we in Taroudannt en Essaouira. Ee prima manier om de vakantie af te sluiten. De ontspanning van zee, strand en lekker veel vis en ijsjes eten. Ook de banketbakkers hier zijn lekker! Essaouira heeft ook een medina (markt) in het centrum. Vanaf het hotel, net buiten het centrum, is deze gemakkelijk te bereiken met 20-30 minuten lopen langs de kustboulevard. Het centrum te bereiken via het strand. Het centrum is knusser en kleiner dan Marrakesh of Fes. Het centrum raakt als snel vertrouwd na een dag verkenning. De eerste dag kon ik nog best verdwalen in de kleine steegjes. Maar de uitgang vind je vaak snel genoeg door het steegje uit te lopen. De visrestaurantjes aan de haven zijn kan ik aanbevelen. Lekker en vers vis op je bord als avondmaal. Je kan je eigen vis kiezen, prijzen afspreken, en is zeker niet duur voor Nederlandse begrippen;) Accommodaties De meeste accommodaties waren prima. In het algemeen goede hotels of gites/campings. Op goede strategische locaties voor activiteiten. Alleen een hotel in Gorges de Dades viel tegen, vanwege slechte kwaliteit matrassen en twijfelachtige hygiëne van het beddengoed. We hebben hiervoor 3 andere kamers bekeken, voor we de goede accommodatie hadden. Was daarna prima. Toilet en douche voorzieningen waren prima. Kwaliteit douches verschilden per hotel. Soms werkte warm water wel, andere keren niet. Soms wel 30 minuten wachten op warm water op advies hotel eigenaar! Eten in Marokko Eten in Marokko is in het algemeen prima. Ontbijt was vaak continentaal. Speciaal broodwaar was Marokkaans brood. Lekker! Verder leveren sommige hotels pain au chocolat en Marokkaans vierkante pannenkoekjes voor ontbijt. Vaak geserveerd met jus d'orange, Marokkaanse muntthee (ironisch "Berber whisky" genoemd) met suiker of koffie. Op verzoek is "gewone" thee (thee noir) te vragen aan de bediening. Graanontbijt met melk of yoghurt is er hier vaak niet bij of gebruikelijk. Middag eten is vaak warm, tajine, couscous, of harira (Marokkaans soep met brood). Soms zijn salades of vleesgerechten ook mogelijk. Beschikbaarheid volledig menukaart is niet altijd gebruikelijk. Het blijft deels een avontuur wat je werkelijk kan bestellen. Avondeten is vaak een keus uit tajine of couscous maatlijden. Kwaliteit verschilt enorm. In tegenstelling tot reisbeschrijving zegt prijs niet altijd of een tajine beter smaakt. In Marrakesh ook een keer op de markt goedkoop couscous tajine gehad. Was heerlijk eten voor weinig geld. In de grotere steden is ook meer keus mogelijk. Pizza's, burger en Marokkaanse frietjes zijn ook mogelijk dan. Aan de kust keuze uit visgerechten uiteraard. Sis kebab en kofte kebab, kip kebab (brochettes) zijn ook mogelijk. Voor de vegetariër is er ook wel keus uit vegetarische tajine en couscous en salades. De variatie is echter niet groot. In tegenstelling tot Europa niet veel Shoarmatenten gezien (Shawarma in het Marokkaans). Marokko Het land heeft mij een dualistisch karakter laten zien, waarbij oude traditie zich vermengt heeft met het moderne. Er is zichtbare armoede. In de binnenlanden is deze zichtbaarder. Het land laat zien enige afhankelijkheid van het toerisme te hebben. Vooral in de grote steden is dit te merken. waar de winkelverkopers of willekeurig ogende mensen op je afkomen om je iets te willen verkopen of ongemerkt of soms ongevraagd als gids voor je gaan dienen. Ik had niet het idee dat er perse minder geluk was ondanks de zichtbare socio-economische situaties. Het viel mij op dat er ook wel warmte en sociale contact en controle is onderling, ons kent ons, ik ken wel een mannetje die.. Mensen fotograferen zonder toestemming of vergoeding wordt niet gewaardeerd. Ze maken dat hier duidelijk kenbaar. Zowel in de steden als in het binnenland en in de bergen. Respectvolle omgang hiermee helpt. In tegenstelling tot de reisbeschrijving het aanbevolen zakgeld niet voldoende. Dat had drie redenen. Ten eerste is het voor de mensen moeilijk om kleingeld te wisselen. Uit de automaten krijg je in verhouding grote briefjes. Ten tweede zijn er soms andere en meer betaalde dan de reisbeschrijving aangeeft. Hierdoor toch meer onverwachte kosten. Dus stel je zakgeld toch wat bij naar boven. Ten slotte zijn veel algemene producten in Marokko niet veel goedkoper dan in Europa/Nederland. Ten slotte Ik kan de Avontuurlijk Marokko reis aanbevelen. Het is een 22 daagse reis, met een divers programma aanbod. Daarnaast krijg je toch in deze periode de diverse kanten en aspecten van het land te zien. Tip: budgeteer 50 euro per week meer dan het aanbevolen zakgeld van Shoestring. Dat heb je wel nodig voor onvoorziene kosten en extra kosten voor excursies en fooien.
Vertrekdatum: 06/10/2016
Beoordeling: 8
Peter:
Een leuke reis in een erg leuk land, veel variatie tijdens de reis, steden afgewisseld met een hele mooie trekking in het Atlasgebergte. En de Erg Chebbi woestijn is voor ons het absolute hoogtepunt geweest.
Vertrekdatum: 06/10/2016
Beoordeling: 8
Reiziger:
Het is een super leuke reis, waar je de mogelijkheid krijgt om op het platteland, woestijn, strand en stad te komen. Zo zie je meer van het land.
Vertrekdatum: 28/07/2016
Beoordeling: 7
Maaike:
Leuke afwisselende reis met veel hoogte punten. Wel lange reisdagen. En hopelijk halen ze bij jullie de stop in tarroudannt eruit. Goed te doen als je tegen warmte kunt in augustus.
Vertrekdatum: 28/07/2016
Beoordeling: 8
Nina:
Deze reis is erg afwisselend. Je ben in een prachtige natuur van Marokko, zoals het hoge Atlas gebergte en de zee, maar je ontmoet ook lokale bevolking in kleine dorpjes en grote steden.
Vertrekdatum: 28/07/2016
Beoordeling: 7
Reiziger:
Ik heb voor deze reis gekozen omdat het goedkoop is ten opzichte van andere reizen. Ook omdat ik graag naar een Arabisch land toe wilde maar vooral door de grote variatie binnen te reis. De reis heeft aan al mijn verwachtingen voldaan. In het eerste gedeelte konden we ons vooral verdiepen in de Islam en belangrijke figuren van Marokko. Daarna konden we de romeinse opgravingen aanschouwen wat ik nog niet eerder had gezien. Vervolgens beleefde we prachtige avonturen in de woestijn. Daarna kwam de zeer indrukwekkende kasbah van Ben Aït Haddou, waar een gedeelte van de film Gladiator is opgenomen. Marakkech was naar mijn smaak iets minder leuk aangezien ik niet erg van shoppen hou maar anders kun je daar veel plezier beleven. De mooie afsluiting in Essaouira met het surven maakte de reis helemaal af. In elk deel van de reis waren mooie landschappen te bewonderen en andere unieke belevenissen. De reizen tussen de verschillende gebieden duurde erg lang wat vervelend kan zijn. Tussendoor wordt wel regelmatig gestopt om onder andere te eten of panaramafoto's te maken. De aanwezigheid van een lokale Marokkanse gids vond ik zeer positief. Hij kon veel vertellen over het land en de Islam. Daarnaast weet hij de betere restaurants te vinden. Ook het anticiperen op problemen ging hem goed af. Marokko gaf mij vaak een gevoel van herkenning en de andere keer weer verbazing. Het is een mooi land om in te reizen en de bevolking is behoorlijk vriendelijk. Daarnaast vond ik het eten goed smaken. De eerste twee weken heb ik enkel Marokkaanse specialiteiten gegeten en dit beviel mij prima.
Vertrekdatum: 28/07/2016
Beoordeling: 9
Lisanne:
De reis was echt geweldig en iedere euro waard. Een hele ervaring rijker. Ik heb echt super genoten. De bezienswaardigheden zijn super, de reisbegeleider heeft ons ook echt begeleid (als in: veel verteld, geholpen, uitgelegd, planning aangegeven, etc.). Het is een vakantie die ik nooit meer vergeet.
Vertrekdatum: 14/07/2016
Beoordeling: 8
Reiziger:
Een hele mooie reis. Van Sahara tot zee en van bergen tot steden. De tocht in de Sahara op kamelen (dromedarissen) en de trekking in de Atlas waren toch wel de hoogtepunten van deze reis. Zeker een aanrader :)
Vertrekdatum: 14/07/2016
Beoordeling: 8
Peter:
Ik vond het een fantastische reis!! Je ziet heel veel van Marokko en er wordt genoeg rekening gehouden met persoonlijke wensen en wensen van de groep. Even een panorama stop maken bv.
Vertrekdatum: 12/05/2016
Beoordeling: 7
Michiel:
De reis Marokko avontuurlijk volgt een hele gave route dwars door het land. Je ziet de mooie, oude steden, maar ook de woestijn, het Hoge Atlas gebergte en de kust. Perfecte reis voor als je wilt genieten van allerlei soorten natuurschoon, maar af en toe ook eens in de stad wilt zijn.
Vertrekdatum: 12/05/2016
Beoordeling: 7
Chantal:
Prachtig land, erg mooie simplistische reis! Koningssteden minder interessant als het klinkt, natuur daarentegen erg indrukwekkend.
Vertrekdatum: 12/05/2016
Beoordeling: 7
Sabrina:
Hele mooie en afwisselende reis. Avontuurlijke wandeltochten door de Atlas, goed te doen en ongelofelijk mooi. Ook het slapen in de woestijn (zorg dat je genoeg geld bij je hebt voor de optionele 4x4 tour, waar de berber chauffeurs echt een gave tocht van maken). Lekker slenteren door de steden en relaxen in Essaouira. We hadden een wat lakse reisleider, anders dan ik van andere Shoestringreizen was gewend, maar met een relaxte groep en flexibele instelling is het een geweldige 3 weken! Tip: check even of je reisleider je bij het juiste vliegveld afzet bij vertrek, scheelt wat stress je laatste dag ;)
Vertrekdatum: 12/05/2016
Beoordeling: 5
Richard:
Ik zou deze vakantie eigenlijk willen beoordelen met 2 cijfers. Eentje voor de beginnende reiziger een 7 en eentje voor de ervaren reiziger een 5. Wil je als beginnende reiziger ergens naar toe dan is dit een goeie vakantie om mee te beginnen. Niet te duur, niet te ver en genoeg te zien. Wil je als ervaren reiziger gewoon even weg, dan is deze vakantie geen probleem. Maar verwacht niet de wow factor, want de kans is groot dat je het al een keer hebt gezien ergens anders in de wereld.
Vertrekdatum: 12/05/2016
Beoordeling: 7
Pascal:
het is een mooie reis waarin je veel dingen ziet van morrokko, de woestijn en de bergwandeling vond ik toch wel het leukste wat er in deze reis gedaan werd. in marrakesh kan je leuk door de souks lopen maar is wel eg toeristisch geworden, savonds komt het pas echt tot leven verder gewoon lekker genieten van de reis.
Vertrekdatum: 08/10/2015
Beoordeling: 9
Cornelia:
Een fantastische reis vol met afwisseling; van mooie steden tot schitterende natuur. De woestijnervaring en de tracking door de Atlas waren absolute hoogtepunten. Hele leuke groep medereizigers en een geweldige gids. Als je een avontuur wilt beleven, is deze reis zeker aan te bevelen.
Vertrekdatum: 08/10/2015
Beoordeling: 9
Jasper:
De hele reis was een fantastische ervaring. Het land is adembenemend en kent een fascinerende cultuur die 180 graden verschilt met de Nederlandse. Bovendien is de Marokkaanse keuken heerlijk. De woestijnexcursie, het slapen onder de sterrenhemel en het trekken door het prachtige Atlasgebergte zijn absolute hoogtepunten.
Vertrekdatum: 06/11/2014
Beoordeling: 7
Reiziger:
wij hebben zeker avontuurlijk Marokko gehad, door zware regenval was onze trekking niet mogelijk. Wel geprobeerd waardoor we andere avontuurlijkere routes moesten nemen. Zelfs met storm in een tent geslapen, en tot onze knieen door een rivier gelopen!
Vertrekdatum: 06/11/2014
Beoordeling: 8
Jeffrey:
Zeer complete en afwisselende reis met als hoogtepunten de Erg Cebbi woestijn, Ait Benhaddou, Marrakech, Hoge atlas en Essaouria. Aan te raden voor natuurliefhebbers, en shopoholics. Het tempo ligt redelijk hoog, de steden zijn chaotisch, maar als je hier doorheen kunt kijken is en een geweldige trip die een nog betere indruk zal achterlaten!
Vertrekdatum: 06/11/2014
Beoordeling: 7
Maarten:
Mooie reis met een goede mix van cultuur en natuur. Bedenk wel als je met name voor de trekking in de Atlas komt in welk jaartijde je die het beste kan/wil maken!
Vertrekdatum: 06/11/2014
Beoordeling: 7
Reiziger:
Mooie reis, die aan te raden is. Je krijgt een goed beeld van Marokko. Helaas viel onze trekking letterlijk in het water. Ik vond dat er teveel steden trips in deze reis aanwezig waren. Dat zou best minder kunnen. In plaats daarvan zou er langer gelopen kunnen worden. Ga deze reis niet doen als je gouden badkranen verwacht.Ik vond de reis vrij lux maar daar waren de meningen over verdeeld.
Vertrekdatum: 06/11/2014
Beoordeling: 5
Reiziger:
Erg mooie en diverse landschappen en een shopwalhalla. Marokko is aan te raden! Maar voor de trekking en andere wandelingen hoef je deze reis niet te boeken. De trekking verliep bij mijn reis (mede door het weer) vooral over wegen en was geenzins 'back to nature'. De wandeling door de Gorges du Dades is niet gemaakt, want... niemand weet waarom. Als je de koningssteden en de woestijn wil bezoeken is deze reis echt een aanrader want je ziet veel, maar om de trekking hoef je het niet te doen, helaas.
Vertrekdatum: 06/11/2014
Beoordeling: 5
Reiziger:
De reis is niet aan te bevelen in november. Het weer kan behoorlijk omslaan, waardoor de trekking half of niet mogelijk is (zoals in deze reis). In een andere periode (apr-okt) was het vast een leukere reis geweest.
Vertrekdatum: 11/09/2014
Beoordeling: 8
Guido:
Wij vonden het een fantastische reis en hebben ons verbaasd over de diversiteit van het land. De reis is een mooie afwisseling van cultuur (steden) en natuur. Met als hoogtepunt voor ons de trekking door het Atlasgebergte.
Vertrekdatum: 29/05/2014
Beoordeling: 8
Reiziger:
Zeer complete en afwisselende reis. Vooral de Sahara heeft een diepe indruk achter gelaten. Daarnaast was de trekking een goed combi tussen inspanning en genieten van de omgeving. De drie weken gingen snel voorbij, maar toch heb ik het gevoel veel langer weg te zijn geweest.
Vertrekdatum: 29/05/2014
Beoordeling: 8
Vincent:
Het was een onvergetelijke reis. Ondanks de eerdere foto's van vrienden over Marokko, had ik dit toch niet verwacht. Marokko is een mooi land, met zeer wisselende natuurgebieden. De mensen zijn bijzonder vriendelijk. Wel willen ze allemaal iets aan je verdienen, maar dat is logisch. Als je aangeeft dat je niet geïnteresseerd bent ergens in dan laten ze je veelal met rust. Kortom een land bij uitstek als je geïnteresseerd bent in de mooie natuur waar je(lekker)vier dagen in kan wandelen, mooie oude steden en de mogelijkheid om lekker te shoppen.
Vertrekdatum: 29/05/2014
Beoordeling: 8
Reiziger:
Geweldige vakantie Indeling van de kamers kan wel anders. Jammer dat je als mannen koppel eerder gekoppeld wordt aan een vrijgezelle man terwijl de hetro koppels geen kamer deelden. Tevens waren de kamers van Hetro koppels soms mooier of ruimer evt voorzien van balkon.