Reiszoeker

Groepsreis Slovenië & Kroatië

Tussen Alpen en Balkan

Boek v.a. € 2.069,-
GROEPSGROOTTE: 6-24 | 10 DAGEN

Groepsreis Slovenië & Kroatië

  1. Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Slovenië?
  2. Heb je inentingen nodig voor Slovenië?
  3. Wat is de beste reistijd voor Slovenië?
  4. Hoe overnachten we tijdens de reis?
  5. Hoe reizen we in Slovenië?
  6. Is er Wifi beschikbaar in Slovenië?
  7. Heb je een wereldstekker nodig in Slovenië?
  8. Kun je gemakkelijk pinnen in Slovenië?
  9. Kan er vegetarisch gegeten worden in Slovenië?
  10. Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?
  11. Wat is het tijdsverschil met Nederland?
  12. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
  13. Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?
  14. Kan ik mijn reis verlengen?
  15. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
  16. De feiten op een rij

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Slovenië?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of ID-kaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: visa4travel.nl/shoestring

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Praktisch’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

Heb je inentingen nodig voor Slovenië?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Shoestring heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902-88 0 88. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

Wat is de beste reistijd voor Slovenië?

Het grootste deel van het bergachtige Slovenië heeft een landklimaat. Vanwege de ligging ten zuiden van de Alpen valt er relatief veel regen. Het westelijk deel aan de kust heeft een mediterraan klimaat. De beste reistijd voor Slovenië is het voorjaar en de zomer.

Hoe overnachten we tijdens de reis?

Bij de selectie van onze hotels hebben we vooral gelet op locatie, hygiëne en sfeer. Je slaapt in middenklasse hotels, met eigen badkamer, op basis van logies met ontbijt.

Per reis vind je onder het tabblad ‘Praktisch’ onder het kopje ‘Accommodatie en transport’ meer informatie over de overnachtingen.
Onder het tabblad ‘Accommodaties’ kun je de foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Hoe reizen we in Slovenië?

Tijdens onze reis maken we gebruik van eigen bussen. Het hebben van een eigen bus heeft veel voordelen in dit land. Veel bezienswaardigheden liggen van de gangbare routes en zouden met openbaar vervoer amper te bezoeken zijn. Wel is het zo dat deze bussen soms van mindere kwaliteit zijn dan we in Nederland en België gewend zijn.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Slovenië vind je terug onder het tabblad ‘Praktisch’ bij de reis.

Is er Wifi beschikbaar in Slovenië?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Tegenwoordig kun je binnen de EU-gebruik te maken van je eigen telefoonabonnement met internetbundel. Controleer bij jouw provider of Slovenië hier ook onder valt. Ook beschikken de meeste van onze geplande hotels over Wifi, soms tegen betaling, en soms alleen in de lobby van het hotel.

Meer informatie over Wifi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Heb je een wereldstekker nodig in Slovenië?

Voor Slovenië heb je geen wereldstekker nodig als je in Nederland/België woont. Voor meer informatie kijk op: www.wereldstopcontacten.nl

Kun je gemakkelijk pinnen in Slovenië?

Slovenië maakt net zoals Nederland gebruik van de Euro. Je kunt met de meeste Nederlandse/Belgische bankpassen gemakkelijk geld opnemen bij een pinautomaat. Het is wel handig om voor de zekerheid wat cash euro's mee te nemen (mocht een pinautomaat defect zijn).

Kan er vegetarisch gegeten worden in Slovenië?

Slovenië kent een gevarieerde keuken met veel nationale gerechten. De meeste gerechten worden bereid met producten rechtstreeks uit de natuur. Het land kent 24 verschillende culinaire regio’s met zo elk hun eigen lekkernijen. Een paar typische gerechten zijn: jota (hartige bonen-en-koolsoep), postrv (forel) en zlikrofi (ravioli-achtige deegvormen gevuld met kaas, spek en bieslook). Als vegetariër kan je ook goed terecht in Slovenië, er zijn bijvoorbeeld veel gerechten met kaas of paddenstoelen.

Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?

Wij raden onze reizigers gaan om te reizen met een zachte reistas. Dat kan een backpack zijn, maar ook een reistas op wieltjes. Wel raden we het af om een harde koffer mee te nemen, omdat een harde koffer veel plaats inneemt en niet ‘voegt’ waardoor het bagageruim snel vol is. Neem bij voorkeur een zachte reistas of backpack mee.

Wat is het tijdsverschil met Nederland?

Er is geen tijdsverschil tussen Nederland en Slovenië.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reizigers heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is mogelijk je reis te verlengen. Het wijzigen van je vlucht kost €50,- per dossier, plus eventuele meerkosten voor het ticket.

Wanneer je afwijkend van de groepsreis je reis voor- of achteraf wilt verlengen óf een voorkeur hebt voor een vliegtuigmaatschappij en/of directe vlucht, dan is dat mogelijk op aanvraag. Graag zien we je aanvraag middels het invullen van het boekingsformulier tegemoet. Dit is de enige manier om van ons een prijsopgave te krijgen.

Bij de optie "Ik wens op een andere datum te vliegen en/of een hotel arrangement bij te boeken" kun je je wensen vermelden. Je boeking komt binnen, maar zal niet direct bevestigd worden. Na het uitzoeken van je wensen, komen we per mail bij je terug met een voorstel en vernemen we graag je reactie. Kortom, het blijft een boeking onder voorbehoud. Pas wanneer jij akkoord geeft, wordt de boeking bevestigd.

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

- Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
- Hoe zit het met de betaling van mijn reis
- Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
- Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
- Hoeveel bagage kan ik meenemen?

Lees hier de veelgestelde vragen
  1. Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Kroatië?
  2. Heb ik inentingen nodig voor Kroatië?
  3. Wat is de beste reistijd voor Kroatië?
  4. Hoe overnachten we tijdens de reis?
  5. Hoe reizen we in Kroatië?
  6. Kan ik gebruik maken van Wifi tijdens de reis?
  7. Heb ik een wereldstekker nodig in Kroatië?
  8. Wat is het tijdsverschil met Kroatië?
  9. Kan je pinnen in Kroatië?
  10. Kan er vegetarisch gegeten worden in Kroatië?
  11. Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?
  12. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
  13. Kan er rekening worden gehouden met mijn allergieën?
  14. Kan ik voordat ik boek al zien wat de groepssamenstelling is?
  15. Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?
  16. Kan ik mijn reis verlengen?
  17. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
  18. De feiten op een rij

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Kroatië?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of ID-kaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: visa4travel.nl/shoestring

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Praktisch’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

Heb ik inentingen nodig voor Kroatië?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding, maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Shoestring heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Welk vaccinaties je voor landen en regio's nodig hebt kan je hier raadplegen: wanda.be  


Wat is de beste reistijd voor Kroatië?

De beste reistijd voor Kroatië is mei t/m september. Door het Middellandse Zeeklimaat aan de kust liggen daar de temperaturen over het algemeen iets hoger dan in bijvoorbeeld Nederland en België, het is dan ook een populaire zonbestemming. ’s Winters ligt de temperatuur rond het vriespunt en in de zomermaanden liggen de temperaturen tussen de 25 en 30 graden. Het binnenland en de bergen zijn in de zomerperiode zeker een bezoek waard! Het is er aangenaam en niet te warm door de frisse bergbries.

Hoe overnachten we tijdens de reis?

Bij de selectie van onze hotels hebben we vooral gelet op locatie, hygiëne en sfeer. Je slaapt in hotels, met eigen badkamer, op basis van logies en ontbijt.

Per reis vind je onder het tabblad ‘Praktisch’ onder het kopje ‘Accommodatie en transport’ meer informatie over de overnachtingen.

Onder het tabblad ‘Accommodaties’ kun je de foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Hoe reizen we in Kroatië?

Tijdens onze reis maken we gebruik van eigen bussen. Het hebben van een eigen bus heeft veel voordelen. Veel bezienswaardigheden liggen van de gangbare routes en zijn met het openbaar vervoer moeilijk te bezoeken. Wel is het zo dat deze bussen soms van mindere kwaliteit zijn dan we in Nederland en België gewend zijn.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Kroatië vind je terug onder het tabblad ‘Praktisch’ bij de reis.

Kan ik gebruik maken van Wifi tijdens de reis?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Tegenwoordig is het ook vaak mogelijk om binnen de EU gebruik te maken van je eigen telefoonabonnement met internetbundel. Controleer bij jouw provider of Kroatië hier ook onder valt. Ook beschikken de meeste van onze geplande hotels over Wifi, soms tegen betaling, en soms alleen in de lobby van het hotel.

Meer informatie over Wifi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Heb ik een wereldstekker nodig in Kroatië?

Voor het gebruik van een wereldstekker in Kroatië verwijzen we je graag naar de volgende website waar je kan zien welke stekkers je nodig hebt www.wereldstopcontacten.nl

Wat is het tijdsverschil met Kroatië?

Er is geen tijdsverschil met Kroatië.

Kan je pinnen in Kroatië?

Kroatië maakt sinds 1 januari 2023 net als Nederland gebruik van de Euro. Je kunt met de meeste Nederlandse/Belgische bankpassen gemakkelijk geld opnemen bij een pinautomaat. Het is wel handig om voor de zekerheid wat cash euro's mee te nemen (mocht een pinautomaat defect zijn).

Kan er vegetarisch gegeten worden in Kroatië?

De keuken van Kroatië weerspiegelt de gevarieerde culturen die het land in de loop van zijn geschiedenis hebben beïnvloed. Er is een scherpe scheiding tussen de Italiaanse keuken langs de kust en landinwaarts de smaken van Hongarije, Oostenrijk en Turkije. De Kroatische keuken heeft de laatste jaren internationale kookliefhebbers aangetrokken vanwege de lange gastronomische traditie, verse ingrediënten en unieke specialiteiten. Vanwege de gevarieerde keuken is er ook voor vegetariërs genoeg keuze.

Moet ik een koffer of reistas meenemen op reis?

Wij raden onze reizigers gaan om te reizen met een zachte reistas. Dat kan een backpack zijn, maar ook een reistas op wieltjes. Wel raden we het af om een harde koffer mee te nemen, omdat een harde koffer veel plaats inneemt en niet ‘voegt’ waardoor het bagageruim snel vol is. Neem bij voorkeur een zachte reistas of backpack mee.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Kan er rekening worden gehouden met mijn allergieën?

Het is zeker mogelijk om dit door te geven aan de luchtvaartmaatschappij om bijvoorbeeld een glutenvrij, lactosevrij… maaltijden aan te vragen. Dit geef je best aan in het opmerkingenveld bij het maken van de boeking. Heb je dit niet gedaan bij het maken van de boeking kan je dit ook per mail doorgeven aan ons.

Op de bestemming zelf kunnen wij niet garanderen dat je overal glutenvrij, lactosevrij,… maaltijden kunt krijgen. We raden je aan je maaltijdvoorkeur ook ter plaatse bij de reisbegeleider kenbaar te maken, zodat deze er zoveel mogelijk rekening mee kan houden. We adviseren je zelf te zorgen voor iets te eten/snacks, mocht het voorkomen dat er niet overal rekening gehouden kan worden met je maaltijdvoorkeur. Daarnaast zou het ook een goed idee zijn om je maaltijdvoorkeuren in de lokale taal te vertalen en dit op een briefje schrijven of in je mobiel op te slaan in het geval dat de lokale bevolking geen Engels kan. 

Kan ik voordat ik boek al zien wat de groepssamenstelling is?

De groepssamenstelling van de reis wordt zichtbaar bij de vertrekdatum zodra er in totaal 3 reizigers een optie of een boeking op de reis hebben, en/of wanneer de reis een gegarandeerd vertrek heeft. Mocht de groepssamenstelling nog niet zichtbaar zijn dan kan je altijd even contact met ons opnemen.

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reis heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is mogelijk je reis te verlengen. Het wijzigen van je vlucht kost €50,- per dossier, plus eventuele meerkosten voor het ticket.

Wanneer je afwijkend van de groepsreis je reis voor- of achteraf wilt verlengen óf een voorkeur hebt voor een vliegtuigmaatschappij en/of directe vlucht, dan is dat mogelijk op aanvraag. Graag zien we je aanvraag middels het invullen van het boekingsformulier tegemoet. Dit is de enige manier om van ons een prijsopgave te krijgen.

Bij de optie "Ik wens op een andere datum te vliegen en/of een hotel arrangement bij te boeken" kun je je wensen vermelden. Je boeking komt binnen, maar zal niet direct bevestigd worden. Na het uitzoeken van je wensen, komen we per mail bij je terug met een voorstel en vernemen we graag je reactie. Kortom, het blijft een boeking onder voorbehoud. Pas wanneer jij akkoord geeft, wordt de boeking bevestigd.

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

- Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
- Hoe zit het met de betaling van mijn reis
- Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
- Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
- Hoeveel bagage kan ik meenemen?

Lees hier de veelgestelde vragen