Single Reis Thailand & Cambodja
Reisdocumenten
Internationaal paspoort
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is. Een noodpaspoort is niet toegestaan.
Visum Thailand
Voor deze bestemming is voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig voor een verblijf van maximaal 30 dagen.
Visum Cambodja
Voor deze reis dient een regulier visum voor vertrek worden aangevraagd. Een e-visum is voor deze reis niet mogelijk omdat wij de grens overgaan waar een e-visum niet geaccepteerd wordt. Een Visum On Arrival is ook niet mogelijk vanwege het te grote risico’s dat je aan de grens geen visum krijgt en daardoor de reis niet kan vervolgen. Het visum voor Cambodja dien je dus voor vertrek te regelen.
Je kunt ervoor kiezen om beide visums via onze partner Visa4Travel aan te vragen, of zelf te regelen. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).
Op de website van Visa4Travel vul je voor beide landen het online aanvraagformulier in. Is je aanvraag goedgekeurd? Dan ontvang je je visum (ETA - Electronic Travel Authorization) via de e-mail. Let op: reis je afwijkend van de groepsreis, laat je dan goed informeren of je gebruik kan maken van het e-visum of dat een regulier visum nodig is.
Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: visa4travel.nl/shoestring
De prijs van het visum staat op de website van Visa4Travel. Je betaalt rechtstreeks aan Visa4Travel bij het indienen van je aanvraag.
Hotelgegevens visum:
Voor de aanvraag van het Cambodja visum dien je het volgende hoteladres in te vullen:
Amber Angkor Villa Hotel
603 Wat Bo Rd,
Krong Siem Reap
Cambodia
Tel: (855) 12 882 499
De naam van de lokale agent is: Travel Exclusive Asia
Jullie gaan de grens over bij de grensovergang van Aranyaprathet / Poipet.
Let op: het definitieve hotel waar je zult verblijven, kan afwijken van bovenstaand hotel, en is terug te vinden in de hotellijst die 10 dagen voor vertrek op je 'Mijn.Shoestring' pagina geplaatst wordt.
Journalist, fotograaf of militair:
Deelnemers die werken als journalist, fotograaf of militair maar aan onze reizen deelnemen als ‘vakantieganger’, adviseren wij bij beroep ‘employee’ in te vullen. Op deze manier voorkom je eventuele complicaties bij de aanvraag van het visum. Vanzelfsprekend zijn wij niet verantwoordelijk als je beroep uiteindelijk toch leidt tot een afwijzing
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.
Vluchtinformatie
De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen.
Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op de mijn.shoestring pagina je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik
hier.
Landarrangement
Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het
landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma.
Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Shoestring op individuele basis voor je regelen.
Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.
Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.
Bijkomende kosten en zakgeld
Het door ons geadviseerde zakgeld is een minimum bedrag voor je maaltijden, drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, ter plaatse te betalen luchthavenbelastingen en fooien. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft hangt natuurlijk sterk af van je eigen uitgavenpatroon, souvenirs zijn mede daarom niet inbegrepen.
Gezamenlijke uitgavenpot
Tijdens je reis kun je regelmatig gezamenlijk deelnemen aan excursies of (niet van tevoren betaalde) maaltijden. Ook zullen er hier en daar gemeenschappelijke fooien betaald worden. Om hiervoor niet elke keer apart te hoeven afrekenen wordt er een Gezamenlijke Uitgavenpot ingesteld. Aan het begin van de reis wordt door de reisbegeleider van iedereen geld ingezameld voor deze pot. Aan het eind van de reis volgt dan de afrekening, waarbij je geld terug kunt krijgen of bij moet betalen. Met deze uitgaven is rekening gehouden bij de hoogte van ons adviesbedrag voor het zakgeld. Het bedrag voor de Gezamelijke Uitgavenpot tijdens deze reis is € 100 (in lokale munteenheid) per persoon.
Accommodatie en transport
Vervoer
De hele rondreis door Thailand en Cambodja hebben we de beschikking over een goede eigen airconditioned (mini)bus, waardoor we ook kunnen stoppen op mooie plekjes in de natuur. De transfers van en naar het vliegveld zijn inbegrepen. Indien je kiest voor het landarrangement, zijn de transfers van en naar de luchthaven niet inclusief. Eventuele extra vervoerskosten bij optionele excursies zijn niet inbegrepen.
Natuurlijk zijn er voldoende mogelijkheden om kennis te maken met andere vervoersmiddelen. Meermaals maak je gebruik van tuktuks, het meest iconische vervoersmiddel in dit deel van de wereld. In Battambang maak je een ritje met de oude bamboetrein. De trein is eigenlijk een soort vlonder op wielen en wordt aangedreven door een kleine motor. Je stapt op de vlonder en wordt over de treinrails door de omgeving gereden. Mocht er een stuk rails onbegaanbaar zijn, dan kan het treintje zo uit elkaar worden gehaald, over de versperring heen worden getild en op het spoor weer in elkaar worden gezet. Leuk is ook een optioneel ritje per tuktuk, per lokale taxi of per 'taxi-boot' in Bangkok. Of boek vooraf de fietsexcursie in Bangkok, een absolute aanrader! Voldoende variatie in vervoersmiddelen dus, hier op je Thailand en Cambodja vakantie!
Reisafstanden
Vliegveld Bangkok naar hotel Bangkok: 38 km / 45 minuten
Bangkok naar Khao Yai Nationaal Park via Ayutthaya: 197 km / 4 uur
Khao Yai Nationaal Park naar Siem Reap: 310 km / 5 uur en 15 minuten
Siem Reap naar Battambang: 164 km / 3 uur
Battambang naar Koh Chang: 204 km / 5 uur
Koh Chang naar Vliegveld Bangkok : 322 km / 5 uur en 30 minuten
NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, de gesteldheid van de wegen en het weer. De reisduur is uiteraard bij benadering.
Accommodatie
Tijdens de Thailand en Cambodja rondreis overnachten we in middenklasse hotels in tweepersoonskamers, met eigen badkamer. Je verblijf is op basis van logies met ontbijt. De meeste hotels hebben een eigen restaurant en meestal een tuin of een terras. De in- en uitchecktijd in de hotels is meestal 12.00 uur.
Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Alle hotels beschikken over wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de hotellobby. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de internetverbinding niet overal optimaal zijn.
Reizigers die zich - zoals velen - individueel inschrijven voor een reis, delen een tweepersoonskamer met iemand anders van hetzelfde geslacht. Mocht je de hele reis een kamer voor jezelf willen, dan kan dat in principe geregeld worden. Je betaalt daarvoor dan de eenpersoonskamertoeslag.
Op deze reis is het niet mogelijk een driepersoonskamer te boeken.
Festivals
SONGKRAN FESTIVAL
Songkran is het Thaise nieuwjaar en tijdens april in Thailand gevierd. Het Thaise woord Songkran komt uit het Sanskriet en betekent: "verplaatsen" of "van plaats veranderen". In dit geval verandert de zon haar positie.
In de grote steden duurt Songkran vaak drie dagen. In deze periode gaan de bewoners uit de grote steden terug naar hun eigen provincies om samen met hun families dit feest te beleven. De moderne Songkran wordt ook wel "het feest van het water" genoemd omdat gedurende de drie dagen iedereen elkaar nat mag gooien met water. Langs de weg staan hele families met emmers water, tuinslangen en waterpistolen klaar om voorbijgangers nat te gooien. Pick-up trucks rijden langzaam rond, vol met mensen die in hun midden een groot watervat hebben. Met bakjes gooien ze iedereen nat die ze maar tegenkomen. Vaak hebben ze ergens een groot blok ijs opgehaald om het water ijskoud te maken. Vooral mensen met paraplu's en nog droge mensen zijn het mikpunt. Toeristen worden niet ontzien! Sommige Thai hebben bakjes met wit menthol poeder vermengd met water bij zich om mensen vegen in hun gezicht te geven. Iedereen heeft veel lol en doordat het zo warm is, is het vele water een welkome verkoeling.
In de ochtend wassen de monniken de boeddhabeelden (om genoeg regen voor de rijstvelden af te smeken) en vaak worden kleine dieren uit hun kooi vrijgelaten. Ook worden tijdens deze dagen de grootouders, oudere familieleden en leraren geëerd door de jongere generatie. Met de handpalmen tegen elkaar gieten de jongeren geparfumeerd water over de handen van de ouderen. In ruil hiervoor krijgen ze wensen voor goede gezondheid, een lang leven en welvaart.
LOY KRATHONG FESTVAL
Loy Krathong is een festival dat gevierd wordt in Thailand en omliggende landen. 'Loy' betekent letterlijk varen, en een 'Krathong' is een vaartuigje van verscheidene materialen in de vorm van een lotusbloem. Dit vaartuigje bevat normaal gesproken een kaars, 3 wierookstaafjes, bloemen en enkele muntjes (bij voorkeur 9, omdat de Thai geloven dat dit getal geluk brengt).
Het festival begint in de avond als er een volle maan is (en vaak ook de avonden ervoor en erna). Mensen gaan dan naar de oevers van vijvers, kanalen, meren, rivieren en zelfs de zee om hun krathong naar het water te brengen. De kaars en de wierookstaafjes worden aangestoken en dan wordt de krathong te water gelaten. Men gelooft dat hoe langer de kaars blijft branden des te beter je geluk is in het komende jaar. Ook laten de Thaise paren vaak hun krathongs samen te water. Hoe langer ze dicht bij elkaar blijven, des te langer en mooier de relatie tussen de samenlevenden heet te zijn. Sommige paren smokkelen door hun krathongs met een klein touwtje te verbinden. Je hoeft niet noodzakelijk zelf je krathong te maken, alhoewel dit wel het meeste plezier oplevert. Krathongs kunnen overal in straatstalletjes gekocht worden, van heel klein tot reusachtig.
Ook wordt in de meeste provincies buiten Bangkok siervuurwerk afgestoken en papieren ballonnen met een kaars eronder opgelaten. Dit kan een prachtige sterrenhemel creëren met duizenden ballonnen. Veel van deze ballonnen storten neer en kunnen soms aanzienlijke schade veroorzaken als ze elektriciteitsdraden of transformators raken, daarom zijn de ballonnen in Bangkok verboden. Ook op het water zijn de duizenden kleine en grote vaartuigjes vaak een prachtig gezicht.
Volgens de legende was het de dochter, 'Nang Noppamas', van een Brahmaan-priester in het begin van het koninkrijk Sukhothai van meer dan 700 jaar geleden, die op haar eigen manier de godin Mae Kong Ka wilde bedanken. Nang Noppamas wordt vaak beschreven als de mooiste, intelligentste en meest talentvolle vrouw die ooit in het Sukhothai koninkrijk heeft geleefd. Zij zou de eerste krathong gemaakt hebben in de huidige lotusvorm en na het aan de koning getoond te hebben te water hebben gelaten in de rivier met een kaars en wierook. En zo zou het moderne Loy Krathong zijn begonnen.
Tijdens het festival wordt op alle radio- en televisiezenders bijna constant het Loy Krathong lied gespeeld. In de meeste plaatsen wordt er ook een 'Nang Noppamas' wedstrijd gehouden, waarbij lokale schoonheden strijden om de plaatselijke Nang Noppamas te worden. Ook worden in de meeste plaatsen parades gehouden, waarbij groepen mensen (van scholen, universiteiten, politiekorpsen enz.) reusachtige krathongs hebben gebouwd, die te water worden gelaten. Later worden deze dan door een jury beoordeeld.
Vooral de noordelijke provincies rond Sukhothai en Chiang Mai maken veel werk en geven meerdaagse feesten in deze periode, die mensen van overal in Thailand trekt. Sinds eind jaren '90 is er vooral door de Bangkokse gouverneurs van alles aan gedaan om het neerlaten van krathongs te beperken. Dit omdat de kosten van het opruimen astronomisch zijn en steeds maar meer mensen in Bangkok plastic zijn gaan gebruiken in plaats van natuurlijke materialen. Deze acties hebben weinig effect gehad en de Thais blijven hun krathongs te water laten. Sommigen meerdere op een avond.
FULL MOON PARTY - KOH PHANGAN
Ze zijn bekend in heel Thailand en je zal er waarschijnlijk weleens van hebben gehoord: de Full Moon Party! Sinds jaar en dag worden op verschillende Thaise eilanden bij volle maan feesten georganiseerd, maar wist je dat het allemaal is begonnen op het strand van Hat Rin op Koh Phangan in de beginjaren ‘80? Destijds trokken de feesten nog maar een handjevol bezoekers, tegenwoordig worden de feesten door tot wel tienduizenden liefhebbers van EDM-muziek bijgewoond. Kijk bij het tabje Data & Prijzen om te zien tijdens welke Thailand reis je een Full Moon Party kunt meemaken op de plek waar het ooit allemaal begon.
Nb. Het kan voorkomen dat de Full Moon Party niet tijdens volle maan, maar een dag eerder of later wordt gevierd. Hier heeft Shoestring helaas geen invloed op.
Reisbegeleiding
Onze reizen worden begeleid door goed opgeleide lokale Engelstalige, reisbegeleiders (in een enkel geval door Nederlandstalige reisbegeleiding). We merken dat onze reizigers dit enorm waarderen, vooral omdat deze reisbegeleiders in tegenstelling tot veel van hun Nederlandse collega’s meer en gedetailleerde kennis hebben van hun land. Hij/zij kent het gebied goed, kan achtergrondinformatie geven en zorgt dat de reis goed verloopt. Hij/zij weet hoe te handelen als er eens iets mis gaat, maar is géén wandelende encyclopedie. Daarvoor zouden we willen verwijzen naar een goed reishandboek.
Je reisbegeleider verwacht aan het einde een fooi, als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Shoestring betaalt de reisbegeleiders een loon dat op gelijke hoogte ligt met dat van de meeste avontuurlijke reisorganisaties. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Zwaarte van de reis
Vaak krijgen we de vraag of een reis ‘zwaar’ is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat de beleving van de zwaarte van een reis erg persoonsgebonden is. Om je toch een idee te geven van de zwaarte van een reis hebben we het volgende puntensysteem ontwikkeld:
Categorie A: Lichte reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, reis met een laag tempo.
Categorie B: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels of kampeergelegenheid, soms avontuurlijke overnachting, reis in een gewoon tempo.
Categorie C: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis, zoals langere afstanden of looptochten. Meerdere overnachtingen in eenvoudige accommodatie.
Categorie D: Redelijk zware reis door lange reisafstanden, meestal primitieve accommodatie of tenten en fikse looptochten.
De reis valt in categorie B. We overnachten over het algemeen in middenklasse hotels en reizen vaak met eigen vervoer. Houd er wel rekening mee dat de reis door landen gaat, met een veel lagere levensstandaard dan wat je thuis gewend bent. Verder is het mogelijk dat er door weer of slecht wegenonderhoud wegen tijdelijk onbegaanbaar zijn en we moeten afwijken van de route. Een flexibele en positieve instelling is dan ook even belangrijk als lichamelijke fitheid.
Bewust op reis
Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. Als aanbieder van avontuurlijke verre rondreizen houden we bij het organiseren van onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dat willen we ook nog tot ver in de toekomst!
We hechten veel belang aan het verminderen van de druk die toerisme uitoefent op de natuurlijke en sociale leefomgeving van onze reisbestemmingen. Onze missie is dan ook het steeds meer en beter verwerven van duurzaamheid in onze bedrijfsprocessen. We streven naar een constante verbetering op het gebied van verantwoord reizen. Regelmatig nemen wij onze eigen producten onder de loep en werken wij mee aan projecten, op zoek naar duurzame oplossingen.
Onze inspanningen op duurzaamheidsgebied hebben wij gebundeld op
onze duurzaamheidspagina. Hier kun je zien wat wij doen om onze positieve impact zo groot mogelijk te laten zijn en en om de negatieve impact van reizen zoveel mogelijk te beperken. Je vind hier ons duurzaamheidsbeleid en leest over diverse projecten die wij ondersteunen. Ook vind je blogs met artikelen, de laatste ontwikkelingen van projecten en tips. Bijvoorbeeld over wat je zelf kunt doen om impact te maken tijdens je reis. Neem eens een kijkje!
Local Impact Score
Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.
De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.
De Local Impact Score van deze reis is:
64
Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op
onze duurzaamheidspagina.
Veilig op reis
Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.
Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.
Verzekeringen
Een reisverzekering inclusief dekking voor reisongevallen, repatriëring en medische kosten is verplicht voor alle deelnemers aan onze reizen. Als je geen reisverzekering hebt afgesloten en er overkomt je iets in het buitenland, dan kan dit uitermate ernstige (ook financiële) consequenties hebben. Om deze reden verplicht Shoestring haar deelnemers dat zij een geldige reisverzekering hebben. Deze reisverzekering kan, maar hoeft niet, via ons afgesloten te worden.
Ook raadt Shoestring je aan om een annuleringsverzekering af te sluiten maar dit is niet verplicht. Je kunt natuurlijk zelf besluiten welk financieel risico je hierbij wilt lopen.
Je kunt deze reis- en/of annuleringsverzekering bij Shoestring afsluiten door dit bij boeking aan te geven. Het factuurnummer van Shoestring is dan tevens je polisnummer van de verzekering. Shoestring biedt verzekeringen aan van Allianz Global Assistance.
Als je de verzekering afsluit bij Shoestring profiteer je van een soepelere afwikkeling van eventuele schaden. Ook ontvang je bij een eventuele annulering van de reis door Shoestring de geheel betaalde premie terug. Sluit je een verzekering af bij een andere tussenpersoon of direct bij Allianz Global Assistance, dan is dit niet het geval.
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.
Meer informatie over kosten en dekking vind je hier.
Wat verder nog belangrijk is
We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.
Voorafgaand aan de reis
Als je na het boeken van je reis nog niet hebt gehoord of de reis definitief doorgaat, kun je er zonder tegenbericht van uitgaan dat dit wel het geval is. Als de reis onverhoopt niet door zou gaan, laten wij dat uiterlijk drie weken voor vertrek aan je weten. Het komt slechts een enkele keer voor dat een reis niet doorgaat, dus bereid je rustig voor. Overigens , zelfs als het minimum aantal deelnemers niet bereikt is, kan Shoestring er voor kiezen om de reis toch door te laten gaan.
Prijsgarantie
Shoestring biedt een unieke prijsgarantie. Maar wat houdt een gegarandeerde prijs eigenlijk in? Het betekent dat je de reissom betaalt die op de factuur staat nadat jouw boeking definitief door ons is bevestigd. Eventuele prijsverhogingen die later worden doorgevoerd worden dus niet aan je doorbelast!
Verkoopprijzen veranderen omdat luchtvaartmaatschappijen hun tarieven verhogen of onverwacht een brandstoftoeslag doorvoeren. Maar ook de prijzen van lokale hotels en/of bussen kunnen stijgen, of de wisselkoers van een lokale valuta kan sterk veranderen. Heb je eenmaal een bevestiging van je boeking ontvangen dan garandeert Shoestring de prijs die op het moment van boeken van toepassing was. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Deze prijsgarantie is niet van toepassing op de bijkomende kosten zoals de kosten voor een visum of voor de bijdrage van het Calamiteitenfonds. Deze kosten worden door derden bepaald zonder dat wij dit kunnen beïnvloeden.
Persoonsgegevens
Zorg dat je bij boeking je persoons-en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult. Deze gegevens zijn nodig voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of je gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of trein.
Tickets en verdere informatie voor de heen- en terugreis
Uiterlijk een week voor vertrek krijg je op je persoonlijke mijn.shoestring-site een brief met de precieze vluchtgegevens. Omdat de internationale vluchtmaatschappijen tegenwoordig e-tickets gebruiken, kun je alleen met je paspoort inchecken op Schiphol. Het e-ticketnummer staat op de vertrektijdenbrief vermeld. Neem de vertrektijdenbrief mee op reis. De reisbegeleider wacht je (meestal) op in het land zelf, op het vliegveld van aankomst.
Voor wie alleen geboekt heeft
Ongeveer een derde van onze reizigers boekt alleen. Dat levert geen meerkosten op, mits je tijdens de reis een kamer wilt delen met één van de reizigers uit je groep. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Wil je graag een kamer voor jezelf, dan kun je dat bijboeken, d.m.v. een eenpersoonskamer toeslag.
Verlenging van de reis
Mocht je zelf langer in het land van bestemming willen blijven, dan kan dat mits er plaats is op de gewenste vlucht. Indien je een afwijkend vliegschema wilt boeken, kun je op een andere luchtvaartmaatschappij dan de groep geboekt worden. Voor het wijzigen van de terugvlucht brengen we € 50,- per boeking in rekening. Tevens kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht, het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Voor meer informatie over de extra kosten verzoeken we je contact op te nemen met ons kantoor. Voor reizigers die lang weg willen, is het mogelijk om verschillende groepsreizen aan elkaar knopen, vraag gerust of een van onze medewerkers je hierbij wilt helpen!
Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mede te delen. Aanmerkingen die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet als klacht in behandeling worden genomen.
Nieuwsbrief
Regelmatig versturen we een digitale nieuwsbrief, onze E-zine. Hierin lees je achtergrondverhalen, tips en laatste nieuwtjes over onze reizen. Ontvang je deze nieuwsbrief nog niet? Geef je dan snel op via deze link.
Adventure Specialists BV
Shoestring maakt deel uit van Adventure Specialists BV, een groep avontuurlijke reisorganisaties die op diverse manieren samenwerken om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij een zusterorganisatie van Shoestring.
Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Problemen rond Schiphol en tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen.
Veel plezier met de voorbereidingen van je reis!
Adres
Email
[email protected]
[email protected]
Telefoon
020 - 6850203 (voor Nederland)
09 - 2341311 (voor België)
In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar
Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons ook buiten kantooruren bereiken op bovenstaande nummers. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale. Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.
Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag: 10.00 - 16.00 uur
Afspraak met een landenspecialist
Mocht je langs willen komen voor specifieke reisinformatie, dan raden wij je aan van tevoren even te bellen of de regiospecialist er wel is.
Landinformatie
Meer informatie over Thailand
Meer informatie over Cambodja
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen over Thailand
Veelgestelde vragen over Cambodja