Reiszoeker

Groepsreis Bosnië En Herzegovina & Montenegro

Charme van de Balkan

Boek v.a. € 1.499,-
GROEPSGROOTTE: 6-24 | 10 DAGEN

Groepsreis Bosnië En Herzegovina & Montenegro

  1. Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Montenegro?
  2. Heb ik inentingen nodig voor Montenegro?
  3. Wat is de beste reistijd in Montenegro?
  4. Hoe overnachten we tijdens de reis in Montenegro?
  5. Hoe reizen we in Montenegro?
  6. Kan ik gebruik maken van Wifi tijdens de reis?
  7. Heb ik een wereldstekker nodig in Montenegro?
  8. Kan in pinnen in Montenegro?
  9. Hoe is het eten in Montenegro?
  10. Moet ik een reistas, backpack of koffer meenemen tijdens de reis?
  11. Kan er rekening worden gehouden met mijn allergieën?
  12. Wat is het tijdsverschil met Montenegro?
  13. Kan ik gemakkelijk fotograferen in Montenegro?
  14. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
  15. Kan ik voordat ik boek al zien wat de groepssamenstelling is?
  16. Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?
  17. Kan ik mijn reis verlengen?
  18. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
  19. De feiten op een rij

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Montenegro?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of ID-kaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: visa4travel.nl/shoestring

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Praktisch’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

Heb ik inentingen nodig voor Montenegro?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Shoestring Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902-88 0 88. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

Wat is de beste reistijd in Montenegro?

De beste reistijd voor Montenegro zijn de maanden mei tot en met juni en september, de tempratuur is er dan erg aangenaam. De kust van Montenegro heeft een mediterraans klimaat en het bergachtige binnenland heeft een continentaal klimaat.

Hoe overnachten we tijdens de reis in Montenegro?

Tijdens de rondreis overnachten we in hotels in de twee- en driesterren klasse in tweepersoonskamers met eigen badkamer. Je verblijf is op basis van logies en ontbijt. Bij de selectie van onze hotels hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer.

Per reis vind je onder het tabblad 'Praktisch' onder het kopje ‘Accommodatie en transport’ meer informatie over de overnachtingen. 
Onder het tabblad ‘Accommodaties’ kun je de foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Hoe reizen we in Montenegro?

Tijdens de reis maken we gebruik van een eigen airconditioned (mini)bus. Het hebben van een eigen bus heeft veel voordelen. Sommige bezienswaardigheden liggen van de gangbare routes af en zijn met het openbaar vervoer moeilijk te bezoeken.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Montenegro vind je onder het tabblad ‘Praktisch’ en kopje 'Accommodatie en Transport'.

Kan ik gebruik maken van Wifi tijdens de reis?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. De meeste geplande hotels beschikken over wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de Wifi zeker niet overal optimaal zijn.

Meer informatie over de Wifi beschikbaarheid per accommodatie vind je onder het tabblad 'Accommodaties'. 

Heb ik een wereldstekker nodig in Montenegro?

Voor het gebruik van een wereldstekker in Montenegro verwijzen we je graag naar de volgende website waar je kan zien welke stekkers je nodig hebt www.wereldstopcontacten.nl

Kan in pinnen in Montenegro?

Montenegro maakt net als Nederland gebruik van de Euro. In bijna elke grote of toeristische plaats staan pinautomaten waar je met je bankpas kunt pinnen. Het is wel handig om voor de zekerheid wat contante Euro's mee te nemen. Creditcards worden ook geaccepteert bij de wat luxere hotels en duurdere restaurants.

Hoe is het eten in Montenegro?

Het eten aan de kust is vrijwel niet te onderscheiden van de Dalmatische keuken: veel gegrilde zeevruchten, knoflook, olijfolie en Italiaanse gerechten. In het binnenland is er meer vlees en Servische invloed.

Moet ik een reistas, backpack of koffer meenemen tijdens de reis?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de beperkte bagageruimte in de bus.

Kan er rekening worden gehouden met mijn allergieën?

Het is zeker mogelijk om dit door te geven aan de luchtvaartmaatschappij om bijvoorbeeld een glutenvrij, lactosevrij… maaltijden aan te vragen. Dit geef je best aan in het opmerkingenveld bij het maken van de boeking. Heb je dit niet gedaan bij het maken van de boeking kan je dit ook per mail doorgeven aan ons.

Op de bestemming zelf kunnen wij niet garanderen dat je overal glutenvrij, lactosevrij,… maaltijden kunt krijgen. We raden je aan je maaltijdvoorkeur ook ter plaatse bij de reisbegeleider kenbaar te maken, zodat deze er zoveel mogelijk rekening mee kan houden. We adviseren je zelf te zorgen voor iets te eten/snacks, mocht het voorkomen dat er niet overal rekening gehouden kan worden met je maaltijdvoorkeur. Daarnaast zou het ook een goed idee zijn om je maaltijdvoorkeuren in de lokale taal te vertalen en dit op een briefje schrijven of in je mobiel op te slaan in het geval dat de lokale bevolking geen Engels kan. 

Wat is het tijdsverschil met Montenegro?

Er is geen tijdsverschil tussen Nederland en Montenegro.

Kan ik gemakkelijk fotograferen in Montenegro?

Wil je mensen fotograferen, vraag dan altijd eerst om toestemming. Het gebruik van een fototoestel of videocamera in musea en bij bezienswaardigheden is vaak niet toegestaan, dit staat ook duidelijk van te voren aangegeven. Het is verboden om objecten zoals luchthavens, militaire objecten en grensovergangen te fotograferen.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Kan ik voordat ik boek al zien wat de groepssamenstelling is?

De groepssamenstelling van de reis wordt zichtbaar bij de vertrekdatum zodra er in totaal 3 reizigers een optie of een boeking op de reis hebben, en/of wanneer de reis een gegarandeerd vertrek heeft. Mocht de groepssamenstelling nog niet zichtbaar zijn dan kan je altijd even contact met ons opnemen.

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reizigers heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is mogelijk je reis te verlengen. Het wijzigen van je vlucht kost €50,- per dossier, plus eventuele meerkosten voor het ticket.

Wanneer je afwijkend van de groepsreis je reis voor- of achteraf wilt verlengen óf een voorkeur hebt voor een vliegtuigmaatschappij en/of directe vlucht, dan is dat mogelijk op aanvraag. Graag zien we je aanvraag middels het invullen van het boekingsformulier tegemoet. Dit is de enige manier om van ons een prijsopgave te krijgen.

Bij de optie "Ik wens op een andere datum te vliegen en/of een hotel arrangement bij te boeken" kun je je wensen vermelden. Je boeking komt binnen, maar zal niet direct bevestigd worden. Na het uitzoeken van je wensen, komen we per mail bij je terug met een voorstel en vernemen we graag je reactie. Kortom, het blijft een boeking onder voorbehoud. Pas wanneer jij akkoord geeft, wordt de boeking bevestigd.

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:
- Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
- Hoe zit het met de betaling van mijn reis
- Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
- Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
- Hoeveel bagage kan ik meenemen?
Lees hier de veelgestelde vragen
  1. Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Bosnië en Herzegovina?
  2. Welke inentingen heb ik nodig?
  3. Wat is de beste reistijd in Bosnië en Herzegovina?
  4. Hoe overnachten we tijdens de reis?
  5. Hoe reizen we in Bosnië en Herzegovina?
  6. Is er Wifi tijdens de reis?
  7. Heb ik een wereldstekker nodig?
  8. Wat is het tijdsverschil met Bosnië en Herzegovina?
  9. Kan ik gemakkelijk pinnen tijdens de reis?
  10. Hoe werkt het met fooi geven in Bosnië en Herzegovina?
  11. Kan er vegetarisch gegegeten worden in Bosnië en Herzegovina?
  12. Moet ik een harde koffer of backpack meenemen?
  13. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
  14. Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?
  15. Kan ik mijn reis verlengen?
  16. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
  17. De feiten op een rij

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Bosnië en Herzegovina?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of ID-kaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: visa4travel.nl/shoestring

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Praktisch’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

Welke inentingen heb ik nodig?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Shoestring heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902-88 0 88. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.

 

Wat is de beste reistijd in Bosnië en Herzegovina?

De beste reistijd voor Bosnië en Herzegovina zijn de maanden april tot en met september. De zomers zijn over het algemeen mild tot vrij warm met name in de maanden juli en augustus kunnen de temperaturen stijgen. Gemiddeld liggen de temperaturen in de zomer zo rond de 24 - 27 graden. Bosnië en Herzegovina kent een landklimaat wat betekent dat het strenge winters kent en vrij warme zomers. In het noorden is het meestal een paar graden koeler. 

Hoe overnachten we tijdens de reis?

Tijdens de rondreis overnachten we in hotels in de twee- en driesterrenklasse, in tweepersoonskamers met eigen badkamer. Je verblijf is op basis van logies en ontbijt. Bij de selectie van onze hotels hebben we met name gelet op de locatie, hygiëne en sfeer.

Onder het tabblad 'Accommodaties' kun je de foto's zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Hoe reizen we in Bosnië en Herzegovina?

Tijdens de reis maken we gebruik van een eigen airconditioned (mini)bus.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Bosnië en Herzegovina vind je onder het tabblad 'Praktisch' en kopje 'Accommodatie en Transport'.

Is er Wifi tijdens de reis?

Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Enkele van de geplande hotels beschikken over wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en snelheid van de Wifi zeker niet overal optimaal zijn.

Meer informatie over de Wifi beschikbaarheid per accommodatie vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Heb ik een wereldstekker nodig?

De standaard spanning in Bosnië en Herzegovina is 230 V. De stopcontacten zijn zoals in Nederland en België. Kijk voor meer informatie op: www.wereldstopcontacten.nl

Wat is het tijdsverschil met Bosnië en Herzegovina?

Er is geen tijdsverschil tussen Bosnië en Herzegovina en Nederland en België.

Kan ik gemakkelijk pinnen tijdens de reis?

In Bosnië en Herzegovina heb je de mark (BAM). In bijna elke grote stad of toeristische plaats staan pinautomaten waar je met je bankpas met Maestro logo kunt pinnen. Eventueel kun je euro’s wisselen bij banken en officiële wisselkantoren. Creditcards accepteert men bij de wat luxere hotels en duurdere restaurants ook vaak.

Hoe werkt het met fooi geven in Bosnië en Herzegovina?

Op toeristische plaatsen en zeker in de wat luxere zaken rekent bedienend personeel op een fooi. In een restaurant is bedieningsgeld soms bij de prijs inbegrepen. Is dit niet het geval dan kun je uitgaan van een fooi van 5 tot 10 procent. Bij een taxirit is het gemakkelijk om de prijs naar boven af te ronden.

Kan er vegetarisch gegegeten worden in Bosnië en Herzegovina?

Onder invloed van de Turkse keuken is er sarma, gestoomde dolma-rollen van rijst, tomaten en gehakt verpakt in kool of druivenbladeren. Bosnische börek is er in de vorm van spiraaltjes van filo bladerdeeg gevuld met gehakt. Traditioneel wordt er dus best wel veel vlees gegeten, maar er zijn altijd nog wel wat  gerechten met veel groente en salades zonder vlees. 

Moet ik een harde koffer of backpack meenemen?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de beperkte bagageruimte in de bus.

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is bepaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij ieder reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reizigers heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is zeker mogelijk om je reis te verlengen. Wij kunnen bijvoorbeeld je vlucht op een ander moment heen of terug plannen en extra nachten in het eerste of laatste hotel van jouw reis verzorgen.

Wij zoeken op basis van jouw wensen graag uit wat de mogelijkheden zijn. Dit doen wij echter pas nadat je een boeking middels het boekingsformulier hebt gemaakt. Je kunt op de 2e pagina van boekingsformulier aangeven dat je een andere vlucht wil. Geef hierbij vervolgens in het vrije opmerkingenveld duidelijk aan wat je wensen zijn.

Wij zullen jou dan vervolgens zo snel mogelijk mailen met een voorstel. Op het moment dat je akkoord gaat met het voorstel zullen wij de boeking pas bevestigen. Mocht je niet akkoord gaan met het voorstel dan kan je alsnog de reis boeken zonder verlenging of van de boeking afzien. 

Het wijzigen van je vlucht kost €50,- per dossier, plus eventuele meerkosten voor het ticket.

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

- Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
- Hoe zit het met de betaling van mijn reis
- Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
- Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
- Hoeveel bagage kan ik meenemen?

Lees hier de veelgestelde vragen