Alle veelgestelde vragen over het boeken van een reis

Hier vind je alle veelgestelde vragen van een optie nemen tot de betaling tijdens de boeking.

Hoe boek ik een optie?

Bij elke reis staat een tabje ‘reisdata & prijzen’, hier kan zowel de reis geboekt worden als een optie genomen worden. Als je een optie wilt nemen, klik dan op: neem een optie.

Geldigheid optie

Voor reizigers die nog niet direct kunnen beslissen bestaat de mogelijkheid om, voor een periode van een week, een optie te nemen op een reis naar keuze. Wij houden dan gedurende die periode vrijblijvend een plaats vrij.
Door een optie te nemen, heb je meer tijd om na te denken en voorkom je de teleurstelling van een inmiddels volgeboekte reis. Let op, een optie geeft geen prijsgarantie. Op het ogenblik dat je de optie omzet in een definitieve boeking geldt de prijs van dat moment. Vanaf dan hoef je je geen zorgen meer te maken over prijsverhogingen!

Helaas kun je geen optie nemen op de laatste 2 plaatsen van de reis of binnen een maand voor vertrek. De termijn van 1 week komt te vervallen indien de optie, gedurende de week, de laatste plaatsen van de reis bezet houdt en er nieuwe boekingen voor deze reis binnenkomen. In dit geval zullen wij telefonisch, dan wel per mail contact met je opnemen en dien je dezelfde dag een beslissing te nemen of je de optie om wilt zetten in een boeking.

Optie verwijderen

Een optie verwijderen kan je niet zelf doen, dat kunnen wij voor je doen. Laat het ons weten en dan halen wij de optie uit ons systeem.

Kan ik nog kort voor vertrek boeken?

Het is mogelijk om een reis kort voor vertrek te boeken, maar houdt er wel rekening mee dat reizen die binnen een maand vertrekken op aanvraag zijn. Wij moeten dan opnieuw kijken naar de beschikbaarheid van vliegtuigstoelen en accommodaties. Een maand voor de reis vertrekt (en in sommige gevallen eerder) moeten wij on ze niet gebruikte vliegtuigstoelen retourneren aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarna zijn de stoelen 'op aanvraag' en kan het voorkomen dat het vluchtschema afwijkt van het vluchtschema van de rest van de groep en de prijs van de reis hoger wordt. Bovendien kan boeken binnen een maand voor vertrek een eenpersoonskamertoeslag met zich meebrengen, dit indien het niet meer mogelijk is om de kamer te delen.

Wat als mijn reis niet gegarandeerd doorgaat?

Als de reis het minimum aantal deelnemers heeft behaald gaat de reis op gegarandeerd vertrek, dit zal ook op de website getoond worden. Indien het minimum aantal niet wordt behaald zal 3 tot 4 weken voor vertrek besloten worden dat de reis niet doorgaat. Als de reis niet doorgaat zijn er twee opties: je kunt de reis omboeken naar een andere reis of datum, óf wij storten het reeds betaalde bedrag z.s.m. terug op jouw rekening. Houd er rekening mee dat wanneer de keuze valt op een andere reis of datum, je wel de reissom betaalt die op dat moment op de website vermeld staat. 

Kan ik mijn boeking annuleren?

Dat kan. Als je de boeking wilt of moet annuleren, zitten hier annuleringskosten aan vast. Voor een annulering hebben wij een schriftelijke (e-mail: [email protected]) bevestiging nodig. Wij zullen dan een annuleringsnota naar jouw huisadres opsturen. Vervolgens kan jij eventueel zelf deze annuleringsnota indienen bij de verzekering.

Wat zijn de annuleringskosten?

Vanwege de avontuurlijke aard van de reizen en de specifieke problemen bij een aantal reisbestemmingen, hanteert Koning Aap in overleg met de ANVR-annuleringsvoorwaarden die afwijken van de in de ANVR-brochure vermelde reisvoorwaarden. Bij annulering is iedere reiziger de volgende bedragen verschuldigd:

a) tot 56 dagen voor vertrek: 15% van de reissom* met een minimum van € 250,- per persoon
b) van 56 tot 28 dagen voor vertrek: 50% van de reissom*
c) bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) tot de 14e dag voor vertrek: 75% van de
reissom*
d) bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de dag van vertrek of later: de volledige reissom*.

Tevens dien je 25% van de reissom* aan te betalen. Het restant moet zes weken voor vertrek bij ons binnen zijn.

*De reissom omvat de gepubliceerde reissom, eventuele (internationale) vluchten, eventuele luchthavenbelastingen, eventuele toeslagen, eventuele visumkosten, bijdrage Calamiteitenfonds, eventuele wijzigingskosten. Deze bedragen worden gedekt door een annuleringsverzekering (mits je uiteraard een geldige reden hebt om te annuleren). 

Allianz Global Assistance heeft voor Shoestring verschillende verzekeringspakketten samengesteld, waaronder annuleringsverzekeringen. Deze pakketten vind je op deze pagina.

Is de vluchtprijs bij de boekingskosten inbegrepen?

Ja, de vluchtprijs is inbegrepen bij de boekingskosten.

Wanneer je wilt afwijken van de groepsreis, dus bijvoorbeeld vooraf of achteraf verlengen of een voorkeur hebt voor een vliegtuigmaatschappij/directe vlucht, dan is dat mogelijk op aanvraag, hier zitten wel extra kosten aan verbonden. Graag zien we je aanvraag middels het invullen van het boekingsformulier. Bij de optie “Ik wens afwijkend van de groep te vliegen en/of een hotel arrangement bij te boeken” kan je je wensen vermelden. Je boeking komt binnen en zal niet direct bevestigd worden. Dit kan ook niet omdat je je wensen kenbaar hebt gemaakt op het formulier. Dus je boeking komt binnen op een zijspoor. Na het uitzoeken van je wensen, komen we bij je terug en horen we graag je reactie. Dit is de enige manier om van ons een prijsopgave te krijgen.
Kortom, het blijft een boeking onder voorbehoud. Pas als jij akkoord geeft wordt de boeking bevestigd.

Kost het me iets om mijn vluchtroute aan te passen?

Het is mogelijk om de vluchtreisroute aan te passen. Het wijzigen van de vlucht kost 50 euro per dossier (complete boeking), hier kunnen dan nog eventuele meerkosten bijkomen.

Wanneer je wilt afwijken van de groepsreis, dus bijvoorbeeld vooraf of achteraf verlengen of mocht je voorkeur hebben voor een vliegtuigmaatschappij/directe vlucht, dan is dat mogelijk op aanvraag. Graag zien we je aanvraag middels het invullen van het boekingsformulier. Bij de optie “Ik wens afwijkend van de groep te vliegen en/of een hotel arrangement bij te boeken” kan je je wensen vermelden. Je boeking komt binnen en zal niet direct bevestigd worden. Dit kan ook niet, omdat je je wensen kenbaar hebt gemaakt op het formulier. Na het uitzoeken van je wensen, komen we bij je terug met een voorstel en horen we graag je reactie. Dit is de enige manier om van ons een prijsopgave te krijgen.

Kortom, het blijft een boeking onder voorbehoud. Pas als jij akkoord geeft wordt de boeking bevestigd.

Zijn de prijzen gebaseerd op eigen of gedeelde accomodaties?

De prijzen zijn gebaseerd op gedeelde accommodatie. Als je op indeling gaat, zal je altijd ingedeeld worden met een medereiziger van hetzelfde geslacht. Als je de voorkeur geeft aan een eenpersoonskamer, zal hier een toeslag voor berekend worden.

Worden er ook extra kortingen aangeboden?

Ben je de afgelopen 5 jaar al vaker met Shoestring op reis geweest of ga jij voor de tweede keer met ons op reis? Dan mag jij jezelf een vaste klant ofwel een trouwe reiziger noemen! Graag geven we je iets terug voor je trouw, in de vorm van een aantrekkelijke korting. Als trouwe reiziger krijg je € 50,- korting per persoon. En natuurlijk beloven we dat de reis op nieuw een onvergetelijke ervaring zal worden. Lees hier alles over de voordelen.

Ook kunnen er het gehele jaar door acties komen of bepaalde bestemmingen of reizen, houd hiervoor de website goed in de gaten.

Wat is er allemaal inbegrepen in de boekingsprijs?

Dit verschilt per reis. Bij elke reis staat in de rechterkolom aangegeven wat inbegrepen is in de boekingsprijs.

Hoe zit het met de betaling van mijn reis?

Alles over de betaalwijzen, aanbetaling en annulering kan je terugvinden op deze pagina

Waar moet ik nog meer aan denken?

  • Boek zo vroeg mogelijk, zodat je voor de beste prijs boekt!
  • Dubbelcheck of jouw persoonlijke gegevens correct zijn;
  • Zorg ervoor dat je paspoort nog minstens 6 maanden geldig is;
  • Check of je een visum nodig hebt;
  • Zoek uit of je nog een reis- of annuleringsverzekering nodig hebt.

Stond jouw vraag er niet tussen? Bekijk één van de andere thema's:

Shoestring en derden gebruiken cookies (en andere technieken) om de website te analyseren, deze gebruiksvriendelijker te maken, social media aan te kunnen bieden en u op en buiten de website relevante aanbiedingen te tonen. Door gebruik te maken van de site, stemt u hiermee in. Meer lezen.