Reisdocumenten
Internationaal paspoort
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zeven maanden geldig is.
Visum
Voor deze bestemming is een e-visum benodigd voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Wij raden je aan om 4 weken voor vertrek je e-visum aan te vragen.
Je kunt ervoor kiezen om het e-visum via onze partner Visa4Travel aan te vragen, of zelf te regelen. Het team van Visa4travel is telefonisch bereikbaar via 0031 (0)85 0218180, en helpt je graag bij je visumaanvraag. Het aanvragen van een visum kost namelijk veel tijd en kan foutgevoelig zijn. Wij raden onze reizigers dan ook aan om het e-visum vooraf te laten regelen door Visa4Travel om onnodige stress voorafgaand aan de reis te voorkomen.
Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).
Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: visa4travel.nl/shoestring
Voor deze reis kun je een e-visum aanvragen. Op de website van Visa4Travel vul je het online aanvraagformulier in. Is je aanvraag goedgekeurd? Dan ontvang je je e-visum per e-mail. Je e-visum is een code. De code moet worden ingevuld in het verplichte D’viajeros douaneformulier. Dit formulier dien je vanaf 48 uur voor vertrek online in te vullen. Belangrijk: het D’viajeros douaneformulier is niet het e-visum. Het is enkel het formulier waar je de code van het e-visum dient in te vullen.
De prijs van het e-visum staat op de website van Visa4Travel. Je betaalt rechtstreeks aan Visa4Travel bij het indienen van je aanvraag.
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te informeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.
Ziektekostenverklaring
Bezoekers aan Cuba dienen bij aankomst te bewijzen dat zij beschikken over een geldige ziektekostenverzekering. Deze verklaring moet in het Engels zijn opgesteld en mag niet afgesloten zijn bij een Amerikaanse verzekeraar. Je verzekeringspasje is niet voldoende als bewijs.
Mocht je niet beschikken over de gevraagde verklaring dan kun je bij aankomst verplicht worden een plaatselijke reisverzekering af te sluiten en te betalen.
Reizen naar de Verenigde Staten
Sinds 12 januari 2021 is Cuba toegevoegd aan de USA-lijst van landen die terrorisme sponsoren. Ben je na die datum op Cuba geweest dan kun je geen ESTA aanvragen voor het reizen naar de Verenigde Staten. Ook niet voor een overstap naar een ander land. Wil je toch naar of via de Verenigde Staten reizen, dan dien je ruim op tijd een regulier toeristenvisum aan te vragen bij het Amerikaanse consulaat in Amsterdam, of bij de Amerikaanse ambassade in Brussel.
Vluchtinformatie
De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen.
Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op de mijn.shoestring pagina je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik
hier.
Landarrangement
Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het
landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma.
Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Shoestring op individuele basis voor je regelen.
Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.
Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.
Bijkomende kosten en zakgeld
Bijkomende kosten: administratiekosten per persoon; bijdrage Calamiteitenfonds per factuur;vaccinaties (informeer bij je ziektekostenverzekeraar, want steeds vaker worden vaccinatiesvergoed). Een reis- en ongevallenverzekering is noodzakelijk; een annuleringsverzekering zekeraan te raden. Deze verzekeringen kun je bij Shoestring afsluiten.
Zakgeld ongeveer € 500 per week voor de overige maaltijden, entreegelden, evt. excursies,zakgeld, uitgaan etc. De genoemde prijzen zijn bij benadering en aan veranderingen onderhevig. Het door ons geadviseerde zakgeld is een minimum bedrag voor je maaltijden, drankjes, optionele excursies, entreegelden, ter plaatse te betalen luchthavenbelastingen en fooien. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft hangt natuurlijk sterk af van je eigen uitgavenpatroon, souvenirs zijn mede daarom niet inbegrepen.
Gezamenlijke uitgavenpot
Tijdens de reis kan er door de reisbegeleider een gezamenlijke uitgavenpot worden gestart. Hier worden onder andere gezamenlijke activiteiten en gemeenschappelijke fooien van betaald. Hierdoor hoeft niet iedereen los van elkaar af te rekenen. Aan het begin van de reis wordt door de reisbegeleider van iedereen geld ingezameld voor deze pot. Aan het eind van de reis volgt dan de afrekening, waarbij je geld terug kunt krijgen of bij moet betalen. Met deze uitgaven is rekening gehouden bij de hoogte van ons adviesbedrag voor het zakgeld.
Accommodatie en transport
Vervoer
Tijdens deze rondreis wordt voor vervoer tussen de plaatsen gebruik gemaakt van speciaal voor de groep gehuurde bussen. Deze bussen staan in principe niet ter beschikking van de groep op de ‘vrije’ dagen. Van de Cubaanse autoriteiten moeten namelijk de te verwachten gereden kilometers vooraf worden geregistreerd, en daar mag niet veel van afgeweken worden. In Cuba moet door de reisbegeleider over veel dingen onderhandeld worden. Mocht de bus toch nodig zijn (als de groep bijvoorbeeld een stukje om wil rijden om een niet in de route genoemde plaats te bezoeken) dan kan de reisbegeleider daarover met de chauffeur overleggen. Vaak wil de chauffeur wel rijden (een kleinigheidje voor deze man/vrouw wordt in zo’n geval zeker gewaardeerd).
De transfers van en naar het vliegveld zijn inbegrepen in de reissom. Er gaat een transfer met 'eigen' bus van de luchthaven in Havana naar het hotel in de stad voor de grootste groep reizigers waarbij de Engelstalige reisbegeleider hen op de luchthaven verwelkomt. Als er deelnemers op afwijkende vluchten aankomen, worden zij ook opgewacht op de luchthaven en met een '
collective transfer' naar het hotel vervoerd (dit is een
'join in' transfer, waarbij er ook reizigers in de bus kunnen zitten die niet bij de groep horen. In het geval van een '
collective transfer' ontmoet de reisbegeleider deze reizigers dan in het hotel (afhankelijk van de vluchttijden). Voor het vervoer van het hotel in Varadero naar de luchthaven aan het eind van deze Cuba rondreis wordt eveneens gebruik gemaakt van een comfortabele '
collective transfer'. Je wordt daarbij opgepikt bij het hotel en afgezet bij de luchthaven. Tegen een toeslag kun je een privé transfer boeken.
Indien je kiest voor het landarrangement, zijn de transfers van en naar de luchthaven niet inclusief.
Reisafstanden
Luchthaven Havana – hotel: 20 km / 0,5 uur
Havana – Viñales: 200 km / 3 uur
Viñales – Cienfuegos: 485 km / 7 uur
Cienfuegos - Trinidad: 80 km / 1,5 uur
Trinidad – Camagüey: 255 km / 3,5 uur
Camagüey – Santiago de Cuba: 330 km / 5 uur
Santiago de Cuba – Baracoa: 235 km / 4 uur
Baracoa - Holguin: 250 km / 4,5 uur
Holguin – Ciego de Avila: 320 km / 4,5 uur
Ciego de Avila – Varadero: 340 km / 4,5 uur
Varadero – luchthaven Havana: 40 km / 1,5 uur
NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, wegwerkzaamheden, wegconditie, politiecontroles en het weer. De genoemde tijd is uiteraard bij benadering en exclusief pauzes en stops onderweg. Er zijn aan deze tijden geen rechten te ontlenen.
Accommodatie
Tijdens de rondreis overnacht je in comfortabele hotels in tweepersoonskamers met eigen badkamer. De meeste hotels zijn ruim opgezet en hebben een tuin, een eigen restaurant, een of meerdere bars en op enkele plaatsen een zwembad. Je verblijf in de hotels is op basis van logies met ontbijt.
Het verblijf in het hotel in Varadero is op basis van '
all inclusive'. Je maakt in Varadero gebruik van een ‘
adult only’ (16+) hotel. Boek je met kinderen jonger dan 16 jaar op onze Cuba groepsreis, dan word je ondergebracht in een gelijkwaardig hotel dat geschikt is voor alle leeftijden. Het strand bij het hotel (aan de overzijde van een weg) is voor iedereen toegankelijk, de ligbedjes zijn echter alleen voor gasten van het nabij gelegen hotel ‘Starfish Cuatro Palmas’ (op 2-3 minuten loopafstand).
Hotels liggen niet altijd in het centrum van de stad, maar soms erbuiten. Vervoer van en naar het centrum is dan voor eigen rekening. In een aantal plaatsen in Cuba is het aantal eetgelegenheden beperkt. Gerechten (of ingrediënten daarvan) op de menukaart zijn niet altijd voorhanden. Cubanen zijn zeer creatief en zullen van elk gerecht een succes proberen te maken, met de aanwezige producten.
In Viñales en Trinidad verblijf je in zogenaamde '
casa particulares'. Dit is een soort
bed & breakfast, bij de Cubanen thuis. Een unieke ervaring! De groep zal verdeeld worden over de verschillende '
casa particulares', die dichtbij elkaar liggen. Per gezin kunnen tussen de 2 en 4 mensen verblijven. Verblijf in een
casa betekent dat je te gast bent bij een Cubaanse familie, maar wel je eigen kamer hebt, met eigen douche, toilet en airco of ventilator. Vaak is het mogelijk om te dineren bij ‘je familie’, vraag ter plaatse naar de mogelijkheden. Het ontbijt is inclusief.
Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘
social media’) contact met het thuisfront te houden. In Cuba is überhaupt beperkt toegang tot Wifi, hoewel dit snel verbetert. Wifi is tegenwoordig in elke grotere stad beschikbaar. Soms is dat op een gezamenlijke locatie in de accommodatie (zoals de hotellobby), soms op het centrale plein van de stad.
Reizigers, die zoals velen, alleen boeken delen een kamer met een medereiziger. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Er kan een eenpersoonskamer worden geboekt. Je betaalt hiervoor een toeslag. Een driepersoonskamer is op deze reis niet mogelijk.
Een goede eerste indruk van de hotels die Shoestring gebruikt in Cuba vind je op het tabblad '
accommodaties' bij deze reis. Deze hotels zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.
Festivals
Santiago de Cuba, Carnaval
In Santiago de Cuba, Cuba’s tweede stad, viert men eind juli elk jaar uitbundig carnaval. Vroeger duurde het carnaval 30 dagen, maar tegenwoordig gaan de Cubanen “slechts” 10 dagen helemaal uit hun dak.
Beweging van de 26ste juli*
Tijdens het carnaval herdenkt men de oprichting van “de beweging van de 26ste juli”. Op deze dag, die afgekort wordt tot M-26-7 (movimiento 26 de Julio), viel Fidel Castro met zijn aanhangers de Moncada Kazerne binnen. Doel was het overmeesteren van de kazerne en het stelen van de wapens. Vervolgens zou de groep de bergen in trekken en zo een guerrilla-aanval op het regime van president Fulgencio Batista plegen. Dit plan liep niet zoals verwacht. Fidel Castro verdween achter slot en grendel en vele volgelingen vonden de dood. Toen Castro later vrij kwam riep hij “de beweging van de 26ste juli” uit, waarmee hij in 1959 alsnog het regime van de dictator verwierp.
* Deze datum is onder voorbehoud; definitieve festivaldatum wordt soms gewijzigd door plaatselijke autoriteiten.
Swingen op boten
Naast het politieke karakter van het carnaval vinden er ook optochten en festiviteiten plaats met een religieuze achtergrond. Men eert Santiago Apostolo, de beschermheilige van de stad. De viering begint met het ‘carnaval aquatico’, waarbij mensen swingend op boten staan die in de haven nabij het Castillo de Morro drijven. Daarna vieren de kinderen carnaval tijdens het ‘carnaval infantil’. Ze doen geschminkt en in kleurrijke kostuums mee aan een parade, waarbij ze dansen, zingen en spelen op trommels.
Probeer maar eens stil te staan!
Maar het grootste spektakel is toch wel het "
Carnaval de Santiago de Cuba", waarbij parades door de straten van Santiago worden gehouden. Men draagt kleurrijke maskers van papier-maché, iedereen danst de conga en doet zich te goed aan Cubaanse rum. Santiago is de meest swingende en opwindende stad van Cuba, probeer hier maar eens stil te staan tijdens het uitbundigste carnaval van het Cubaanse eiland!
Reisbegeleiding
Onze reizen worden begeleid door goed opgeleide lokale Engelstalige, reisbegeleiders (in een enkel geval door Nederlandstalige reisbegeleiding). We merken dat onze reizigers dit enorm waarderen, vooral omdat deze reisbegeleiders in tegenstelling tot veel van hun Nederlandse collega’s meer en gedetailleerde kennis hebben van hun land. Hij/zij kent het gebied goed, kan achtergrondinformatie geven en zorgt dat de reis goed verloopt. Hij/zij weet hoe te handelen als er eens iets mis gaat, maar is géén wandelende encyclopedie. Daarvoor zouden we willen verwijzen naar een goed reishandboek.
Je reisbegeleider verwacht aan het einde een fooi, als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Shoestring betaalt de reisbegeleiders een loon dat op gelijke hoogte ligt met dat van de meeste avontuurlijke reisorganisaties. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Zwaarte van de reis
Vaak krijgen we de vraag of een reis ‘zwaar’ is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat de beleving van de zwaarte van een reis erg persoonsgebonden is. Om je toch een idee te geven van de zwaarte van een reis hebben we het volgende puntensysteem ontwikkeld:
Categorie A: Lichte reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, reis met een laag tempo.
Categorie B: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels of kampeergelegenheid, soms avontuurlijke overnachting, reis in een gewoon tempo.
Categorie C: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis, zoals langere afstanden of looptochten. Meerdere overnachtingen in eenvoudige accommodatie.
Categorie D: Redelijk zware reis door lange reisafstanden, meestal primitieve accommodatie of tenten en fikse looptochten.
De Cuba reis valt in categorie B: Deze reis is voor ieder fit persoon te maken. De reis heeft wel soms lange reistijden en het wegdek is niet overal even goed. Een flexibele en positieve instelling is wel belangrijk, belangrijker dan lichamelijke fitheid.
Bewust op reis
Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. Als aanbieder van avontuurlijke verre rondreizen houden we bij het organiseren van onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dat willen we ook nog tot ver in de toekomst!
We hechten veel belang aan het verminderen van de druk die toerisme uitoefent op de natuurlijke en sociale leefomgeving van onze reisbestemmingen. Onze missie is dan ook het steeds meer en beter verwerven van duurzaamheid in onze bedrijfsprocessen. We streven naar een constante verbetering op het gebied van verantwoord reizen. Regelmatig nemen wij onze eigen producten onder de loep en werken wij mee aan projecten, op zoek naar duurzame oplossingen.
Onze inspanningen op duurzaamheidsgebied hebben wij gebundeld op
onze duurzaamheidspagina. Hier kun je zien wat wij doen om onze positieve impact zo groot mogelijk te laten zijn en en om de negatieve impact van reizen zoveel mogelijk te beperken. Je vind hier ons duurzaamheidsbeleid en leest over diverse projecten die wij ondersteunen. Ook vind je blogs met artikelen, de laatste ontwikkelingen van projecten en tips. Bijvoorbeeld over wat je zelf kunt doen om impact te maken tijdens je reis. Neem eens een kijkje!
Local Impact Score
Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.
De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.
De Local Impact Score van deze reis is:
76
Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op
onze duurzaamheidspagina.
Veilig op reis
Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.
Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.
Verzekeringen
Een reisverzekering inclusief dekking voor reisongevallen, repatriëring en medische kosten is verplicht voor alle deelnemers aan onze reizen. Als je geen reisverzekering hebt afgesloten en er overkomt je iets in het buitenland, dan kan dit uitermate ernstige (ook financiële) consequenties hebben. Om deze reden verplicht Shoestring haar deelnemers dat zij een geldige reisverzekering hebben. Deze reisverzekering kan, maar hoeft niet, via ons afgesloten te worden.
Ook raadt Shoestring je aan om een annuleringsverzekering af te sluiten maar dit is niet verplicht. Je kunt natuurlijk zelf besluiten welk financieel risico je hierbij wilt lopen.
Je kunt deze reis- en/of annuleringsverzekering bij Shoestring afsluiten door dit bij boeking aan te geven. Het factuurnummer van Shoestring is dan tevens je polisnummer van de verzekering. Shoestring biedt verzekeringen aan van Allianz Global Assistance.
Als je de verzekering afsluit bij Shoestring profiteer je van een soepelere afwikkeling van eventuele schaden. Ook ontvang je bij een eventuele annulering van de reis door Shoestring de geheel betaalde premie terug. Sluit je een verzekering af bij een andere tussenpersoon of direct bij Allianz Global Assistance, dan is dit niet het geval.
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.
Meer informatie over kosten en dekking vind je hier.
Wat verder nog belangrijk is
We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.
Voorafgaand aan de reis
Als je na het boeken van je reis nog niet hebt gehoord of de reis definitief doorgaat, kun je er zonder tegenbericht van uitgaan dat dit wel het geval is. Als de reis onverhoopt niet door zou gaan, laten wij dat uiterlijk drie weken voor vertrek aan je weten. Het komt slechts een enkele keer voor dat een reis niet doorgaat, dus bereid je rustig voor. Overigens , zelfs als het minimum aantal deelnemers niet bereikt is, kan Shoestring er voor kiezen om de reis toch door te laten gaan.
Prijsgarantie
Shoestring biedt een unieke prijsgarantie. Maar wat houdt een gegarandeerde prijs eigenlijk in? Het betekent dat je de reissom betaalt die op de factuur staat nadat jouw boeking definitief door ons is bevestigd. Eventuele prijsverhogingen die later worden doorgevoerd worden dus niet aan je doorbelast!
Verkoopprijzen veranderen omdat luchtvaartmaatschappijen hun tarieven verhogen of onverwacht een brandstoftoeslag doorvoeren. Maar ook de prijzen van lokale hotels en/of bussen kunnen stijgen, of de wisselkoers van een lokale valuta kan sterk veranderen. Heb je eenmaal een bevestiging van je boeking ontvangen dan garandeert Shoestring de prijs die op het moment van boeken van toepassing was. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Deze prijsgarantie is niet van toepassing op de bijkomende kosten zoals de kosten voor een visum of voor de bijdrage van het Calamiteitenfonds. Deze kosten worden door derden bepaald zonder dat wij dit kunnen beïnvloeden.
Persoonsgegevens
Zorg dat je bij boeking je persoons-en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult. Deze gegevens zijn nodig voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of je gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of trein.
Tickets en verdere informatie voor de heen- en terugreis
Uiterlijk een week voor vertrek krijg je op je persoonlijke mijn.shoestring-site een brief met de precieze vluchtgegevens. Omdat de internationale vluchtmaatschappijen tegenwoordig e-tickets gebruiken, kun je alleen met je paspoort inchecken op Schiphol. Het e-ticketnummer staat op de vertrektijdenbrief vermeld. Neem de vertrektijdenbrief mee op reis. De reisbegeleider wacht je (meestal) op in het land zelf, op het vliegveld van aankomst.
Voor wie alleen geboekt heeft
Ongeveer een derde van onze reizigers boekt alleen. Dat levert geen meerkosten op, mits je tijdens de reis een kamer wilt delen met één van de reizigers uit je groep. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Wil je graag een kamer voor jezelf, dan kun je dat bijboeken, d.m.v. een eenpersoonskamer toeslag.
Verlenging van de reis
Mocht je zelf langer in het land van bestemming willen blijven, dan kan dat mits er plaats is op de gewenste vlucht. Indien je een afwijkend vliegschema wilt boeken, kun je op een andere luchtvaartmaatschappij dan de groep geboekt worden. Voor het wijzigen van de terugvlucht brengen we € 50,- per boeking in rekening. Tevens kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht, het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Voor meer informatie over de extra kosten verzoeken we je contact op te nemen met ons kantoor. Voor reizigers die lang weg willen, is het mogelijk om verschillende groepsreizen aan elkaar knopen, vraag gerust of een van onze medewerkers je hierbij wilt helpen!
Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mede te delen. Aanmerkingen die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet als klacht in behandeling worden genomen.
Nieuwsbrief
Regelmatig versturen we een digitale nieuwsbrief, onze E-zine. Hierin lees je achtergrondverhalen, tips en laatste nieuwtjes over onze reizen. Ontvang je deze nieuwsbrief nog niet? Geef je dan snel op via deze link.
Adventure Specialists BV
Shoestring maakt deel uit van Adventure Specialists BV, een groep avontuurlijke reisorganisaties die op diverse manieren samenwerken om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij een zusterorganisatie van Shoestring.
Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Problemen rond Schiphol en tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen.
Veel plezier met de voorbereidingen van je reis!
Adres
Email
[email protected]
[email protected]
Telefoon
020 - 6850203 (voor Nederland)
09 - 2341311 (voor België)
In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar
Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons ook buiten kantooruren bereiken op bovenstaande nummers. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale. Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.
Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag: 10.00 - 16.00 uur
Afspraak met een landenspecialist
Mocht je langs willen komen voor specifieke reisinformatie, dan raden wij je aan van tevoren even te bellen of de regiospecialist er wel is.
Landinformatie
Meer informatie over Cuba
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen over Cuba