Festivals Sri Lanka
Feestdagen: De meeste feestdagen zijn verbonden met de godsdiensten van de bevolking. Op de christelijke feesten na hebben de data niets te maken met de maankalender, die elk jaar weer iets verschilt van onze kalender. Elke vollemaansdag is het poya-dag, de belangrijkste tempeldag voor de boeddhisten. Sri Lanka kent jaarlijks zo'n dertig officiële feestdagen. Belangrijke feestdagen zijn National Day (4 februari), Singalees en Tamil Nieuwjaar (14 april) en de Dag van de Arbeid (1 mei).
In juli/augustus is jaarlijks het feest van de Esala Perahera in Kandy. Het is een schouwspel van indrukwekkende omvang en voor de overwegend boeddhistische bevolking een belangrijk festival. Bij dit 10 dagen durende feest wordt een kopie van de Tand van Boeddha, die zelf veilig bewaard wordt in de Dalada Maligawa (Tempel van de Tand) in Kandy, in een van de vijf processies meegedragen op de rug van een rijk versierde tempelolifant. De Esala Perahera bestaat uit verschillende onderdelen. De eerste zes avonden heeft de Kumbal Perahera plaats. Dit onderdeel is iets minder indrukwekkend dan de daarop volgende Randoli Perahera, die haar hoogtepunt vindt op de tiende avond. Dan maken alle olifanten uit de wijde omtrek hun opwachting en nemen de meeste groepen dansers, acrobaten en muzikanten deel aan de stoet. Als afsluiting vindt er nog een kleine plechtigheid overdag plaats: de water cutting ceremony of Day Perahera.
Elke avond start de processie op de voorbestemde tijd. Nadat de gezangen en gebeden urenlang overal in Kandy te horen zijn geweest is het plotseling stil. Een daverend kanonschot vanuit de Tempel van de Tand kondigt het begin van de voorbereidingen aan. De beheerder van de Tand heeft drie kwartier nodig om zich in 40 meter lange zijde te hullen. Pas bij het tweede kanonschot zet de stoet zich in beweging. Het is dan al donker en vuurdragers verlichten de optocht. Vooraan lopen mannen met lange zwepen. Om de tien passen staan ze stil en slaan met hun zwepen. Het salvo schalt scherp door de nacht. Het gaat nu écht beginnen. De spanning is voelbaar. Tromgeroffel begeleidt de acrobaten die vuur om hun hoofd, nek en ledematen laten ronddraaien. Groepen trommelaars begeleiden de dansers. De muzikanten zien er sprookjesachtig uit in hun lange witte rokken met rode sjerp en hun met sieraden behangen blote bovenlijven. Diverse groepen dansers trekken voorbij, voornamelijk mannen en ook enkele vrouwen. Elke dans heeft haar eigen symbolische betekenis. Zowel de beweging als de kledij zijn nauwkeurig voorgeschreven.
De processie vordert langzaam en staat telkens stil. Het tromgeroffel zwelt aan en uit de groep dansers maken zich acrobaten los die meervoudige salto's door de lucht maken. De in steeds diepere trance rakende dansers maken extatische bewegingen. Groepen van priesters en tempeldienaren in schitterende outfits worden begeleid door en groot aantal in rijke gewaden gehulde olifanten, vaak verlicht met honderden lampjes, die brandend worden gehouden door een accu op wieltjes achter de olifant aan. Pas als laatste volgt de groep van de Dalada Maligawa. Omringd door muzikanten en dansers volgt de prachtig aangeklede grootste tempelolifant met op zijn rug het zilveren schrijn met daarin de kopie van het kostbare relikwie: de Tand van Boeddha. Hij wordt geflankeerd door twee eveneens rijk uitgedoste olifanten. Tot slot volgt nog een lange stoet van acrobaten, dansers, zwaardvechters en gelovigen. Op de laatste avond duurt het drie uur voordat de stoet voorbij is. Het doek valt, het feest is over. Dan pas gaat de menigte in drommen naar de kermis. Het tijdstip van de Esala Perahera wordt bepaald door de maanstand. De laatste avond van de Randoli Perahera is het volle maan.