Reisdocumenten
Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.
Visum:
Voor deze bestemming is voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig voor een verblijf van maximaal 90 dagen.
Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).
Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: visa4travel.nl/shoestring
Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.
Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.
Vluchtinformatie
De luchtvaartmaatschappij en het vluchtschema zijn onder voorbehoud van wijzigingen.
Het kan voorkomen dat er op de heen- en/of terugreis een overstap gemaakt moet worden. Het getoonde vluchtschema is daarom een voorbeeld. Ongeveer 10 dagen voor vertrek vind je op de mijn.shoestring pagina je vertrektijdenbrief met daarin het definitieve vluchtschema.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen betreffende vluchten, klik
hier.
Landarrangement
Het is ook mogelijk om van deze rondreis alleen het
landarrangement te boeken. Je regelt dan zelf de internationale vluchten en de transfer bij aankomst en vertrek. Met de andere deelnemers maak je vervolgens de reis volgens programma.
Op het boekingsformulier kun je ook aangeven of we, tegen betaling, nog een extra overnachting bij aankomst moeten regelen. Ook de transfer bij aankomst kan Shoestring op individuele basis voor je regelen.
Voor al onze reizen hebben we een minimum aantal deelnemers nodig. Houd hier rekening mee voordat je zelf tickets gaat reserveren.
Het is in alle gevallen je eigen verantwoordelijkheid om op tijd bij het beginpunt van de reis aanwezig te zijn. Daarnaast zijn wij niet verantwoordelijk voor sporadische wijzigingen in de vertrekdata van onze groepsreizen.
Bijkomende kosten en zakgeld
Zakgeld
Het door ons geadviseerde zakgeld is een minimum bedrag voor je maaltijden, drankjes, optionele excursies, entreegelden, ter plaatse te betalen luchthavenbelastingen en fooien. Het bedrag dat je uiteindelijk uitgeeft hangt natuurlijk sterk af van je eigen uitgavenpatroon, souvenirs zijn mede daarom niet inbegrepen.
Gezamenlijke uitgavenpot
Tijdens de reis kan er door de reisbegeleider een gezamenlijke uitgavenpot worden gestart. Hier worden onder andere gezamenlijke activiteiten en gemeenschappelijke fooien van betaald. Hierdoor hoeft niet iedereen los van elkaar af te rekenen. Aan het begin van de reis wordt door de reisbegeleider van iedereen geld ingezameld voor deze pot. Aan het eind van de reis volgt dan de afrekening, waarbij je geld terug kunt krijgen of bij moet betalen. Met deze uitgaven is rekening gehouden bij de hoogte van ons adviesbedrag voor het zakgeld.
Accommodatie en transport
Vervoer
Van Fukuoka tot Kyoto reis je met een eigen bus die gecharterd wordt bij een lokale busmaatschappij. De ingehuurde bussen worden alleen gebruikt op transferdagen. De bus waarmee je reist is weliswaar geen luxe touringcar, maar vormt toch het ideale transportmiddel voor deze reis. Houd bij het inpakken rekening met de beperkte bagageruimte in de bus.
We hebben heel bewust ervoor gekozen om de reis met de eigen bus uit te voeren omdat je met een eigen bus toch de vrijheid en flexibiliteit hebt om ook onderweg heel veel van het land te zien. Transferdagen betekenen voor ons immers meer dan zomaar van A naar B rijden, en daarom maak je onderweg ook zoveel mogelijk stops voor sightseeing. Zo voegen de transferdagen werkelijk iets toe aan de reis!
Bovendien reis je op deze Japanreis van Fukuoka naar Tokyo; de hoogtepunten van de reis liggen op het midden en eind van de reis. Een optimale opbouw van de route!
Enkel op de laatste transferdag van Kyoto naar Tokyo ga je niet met een gecharterde bus, maar met een zogenaamde highway-bus. Deze doet ongeveer 8 uur over de ruim 500 kilometer lange rit.
Heb je geen zin om zo lang te 'kilometervreten' in de bus, dan kan je ook veel sneller in Tokyo zijn. We kunnen voor een aantrekkelijke prijs optioneel een stoel reserveren op de
Shinkansen, waarmee je in ongeveer 2 uur ter plaatse bent. Inbegrepen in deze aanbieding is het versturen van je bagage (1 koffer per persoon) per express-post naar het hotel in Tokyo. Belangrijk om te weten: de bagage wordt al de dag vóór de treinreis plaatsvindt verzameld en verstuurd, zodat deze op de dag dat de treinreis plaatsvindt afgeleverd kan worden in je hotel.
NB: Voor de bagage geldt dat lengte, breedte en hoogte bij elkaar opgeteld de 160 cm niet mogen overschrijden. Als je bagage groter is wordt er door de treinmaatschappij om een toeslag gevraagd. Ook mag je bagage niet zwaarder zijn dan 30 kilogram.
Voor de transfers van/naar de luchthavens in Fukuoka en Tokyo maken we gebruik van metro en/of trein. Voor het bezoek aan Miyajima nemen we de ferry.
Shoestring biedt je voor de meeste reizen de mogelijkheid om zelf te kiezen voor een vlucht die het best bij jouw wensen past. Omdat voorkeuren heel persoonlijk zijn en voor iedereen anders kunnen zijn, kan dit betekenen dat reizigers voor verschillende vluchten kiezen en de groep met verschillende vluchten op de bestemming aankomt en vertrekt. De transfers van en naar de luchthaven zijn inbegrepen indien je de reis inclusief vlucht via Shoestring boekt. Als je kiest voor een landarrangement dan zijn de internationale vlucht en de transfers tussen vliegveld en hotel niet inbegrepen. Je regelt dan zelf je internationale vlucht en ook het transfer van het vliegveld naar het hotel en v.v.
Voor onze Japan reizen worden de transfers uitgevoerd met het openbaar vervoer (metro). Een deel van de groep zal worden opgehaald door de reisbegeleider. Kom je met een andere via Shoestring geboekte vlucht aan, dan reis je zelf met het openbaar vervoer (de metro) naar het eerste groepshotel en kun je de kosten van je OV-kaartje bij de reisbegeleider terugvragen. In je vertrektijdenbrief vind je verdere instructies over de transfer naar het hotel.
Op de terugreis geldt hetzelfde: de reisbegeleider zal een deel van de groep wegbrengen naar de luchthaven. Gebruik je een andere terugvlucht, dan reis je zelf met het OV naar de luchthaven. De reisbegeleider zorgt voor het benodigde kaartje en legt je uit hoe je eenvoudig op het vliegveld komt.
TIP: In Tokyo is de metro eigenlijk onmisbaar als je de uitgestrekte Japanse hoofdstad wilt verkennen. Handig is de gratis app ‘tokyosubway’ uit de App Store. Je vindt hiermee (ook offline) het dichtstbijzijnde metrostation en kunt zoeken hoe je van station A naar B komt. Je ziet in een oogopslag waar je eventueel over moet stappen en hoe lang de reisduur is.
Reisafstanden
Vliegveld Fukuoka naar hotel: 5 km / half uur per metro)
Fukuoka naar Otari/Sandankyo: 358 km / 11 uur
Otari/Sandankyo naar Kurashiki: 180 km / 13 uur
Kurashiki via Himeji naar Kyoto: 240 km / 9,5 uur
Kyoto naar Tokyo: 500 km / 11 uur per highwaybus (optioneel bij te boeken: Shinkansen)
Hotel in Tokyo naar luchthaven: 60 km / 1 uur (per trein)
NB: De genoemde ‘kale’ reisduur per dag is sterk afhankelijk van de verkeersdrukte, wegwerkzaamheden, wegconditie en het weer. De genoemde tijd is uiteraard bij benadering
Accommodatie
Je overnacht steeds in eenvoudige middenklasse hotels met eigen sanitair. Je verblijft op basis van logies.
NB: Hotelkamers (en badkamers) zijn in Japan vaak compact/klein. Houd daar rekening mee. Reis je alleen. wil je een kamer delen met een reisgenoot van hetzelfde geslacht maar ben je erg gehecht aan je privacy? Overweeg dan om een eenpersoonskamer te boeken (opgeven bij boeking!).
NB: In Japan wordt bij het inchecken in de hotels je paspoort gevraagd. Het receptiepersoneel maakt daar een kopie van. Hotels zijn in Japan wettelijk verplicht hun gasten bij het inchecken te identificeren en te registreren.
In de Hiroshima Prefectuur (regio Sandankyo) overnacht je in een traditionele ryokan. Je slaapt er op een futon in een tatamikamer, met gemeenschappelijke baden en toiletten (mannen en vrouwen gescheiden). Een futon is vrij dun matras, maar in de wandkast vind je steeds extra beddengoed. Die stapel je gewoon op elkaar tot je de juiste zachtheid hebt gevonden. Het sanitair is gedeeld. In de ryokan wordt gebruik gemaakt van gemeenschappelijke slaapzalen waarbij je de kamer uitsluitend deelt met maximaal vier medereizigers van hetzelfde geslacht.
NB: Aangezien er een beperkt aantal kamers in Japanse stijl is, kan het gebeuren dat je hier een kamer krijgt in westerse stijl.
Wifi is voor veel reizigers prettig om (via ‘
social media’) contact met het thuisfront te houden. De geplande hotels beschikken over wifi, soms tegen betaling, soms alleen in de lobby van het hotel.
Deelnemers die zich individueel inschrijven delen een kamer met een andere deelnemer. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Het is bij boeking mogelijk een eenpersoonskamer aan te vragen; je bent hiervoor wel de eenpersoonskamertoeslag verschuldigd.
NB: Een eenpersoonskamer in Yuki Lodge (Sandankyo, Hiroshima prefectuur) is niet mogelijk. Dit gezien het beperkte aantal kamers in deze accommodatie.
Het is tijdens deze reis niet mogelijk om een driepersoonskamer te boeken.
Een goede eerste indruk van de hotels die Shoestring gebruikt in Japan, vind je op het tabblad '
accommodaties' bij deze reis. Deze hotels zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen en beschikbaarheid.
Festivals
Een
matsuri, een Japans festival, is een waar spektakel. Het geeft je de mogelijkheid om Japan op een unieke manier te ervaren. Bij Japanse festivals zijn er vaak 'markten', waar eten, snoep, talismannen, planten en goedkoop speelgoed verkocht worden. Er zijn ook standjes voor kinderspelletjes, zoals het met een papieren 'netje' uit een bak vissen van een goudvisje. Tijdens een
matsuri loopt ook een deel van de toeschouwers rond in traditionele Japanse kledij, zoals
kimono's en
yukata's.
Aoi Matsuri in Kyoto
Aoi Matsuri is een van de belangrijkste feesten van Kyoto en gedenkt de missie van een keizerlijke boodschapper uit de 8ste eeuw, die in een moeilijke periode van hongersnood door keizer Kinmei met z'n gevolg naar de shinto tempels gestuurd werd om via allerlei rituelen de kami weer gunstig te stemmen. Het festival stamt uit de Heian-periode (794 tot 1185), maar de populariteit ervan begon pas in de Edo-periode (1600 tot 1868).
Het festival wordt jaarlijks georganiseerd en duurt ongeveer twee weken. Hét hoogtepunt is de historische processie op 15 mei van ongeveer 500 personen. Je ziet daarbij figuranten in statige klederdracht uit de keizerlijke hofhouding uit de Heian-periode, ruiters op paarden en ossenwagens. De optocht loopt van het keizerlijk paleis via de Shimogamo-tempel naar de Kamigamo-tempel.
Jidai Matsuri in Kyoto
Als een van de drie grote festivals in Kyoto, samen met Aoi Matsuri en Gion Matsuri, is Jidai Matsuri zeer populair bij de Japanse bevolking. Ongeveer 150.000 mensen van alle leeftijden staan langs de route om de voorbij paraderende stoet te bekijken, een gigantische optocht van honderden mensen in traditionele Japanse kledij uit verschillende periodes uit de Japanse geschiedenis.
Als sinds 1895 wordt Jidai Matsuri (Festival van de Tijdperken) in Kyoto jaarlijks gevierd op 22 oktober. Het festival herdenkt de 1100ste verjaardag van de verplaatsing van de Japanse hoofdstad naar Kyoto in 794, toen bekend als Heian-Kyo. Het centrale evenement in het festival is een schitterende processie, de Jidai Gyoretsu. Hierbij dragen de deelnemers kostuums van diverse historische Japanse periodes, beginnend met 1868 (toen de hoofdstad werd verplaatst van Kyoto naar Tokyo) en teruggaand tot 794 toen de hoofdstad werd verplaatst naar Kyoto.
Gion Matsuri in Kyoto
Het Gion Matsuri is een van de grootste festivals van heel Japan. Het festival kent zijn oorsprong in de 9de eeuw. Kyoto, toen nog de hoofdstad van het land, werd geteisterd door een verschrikkelijke pest-epidemie. Een van de priesters van het Gion schrijn (ook Yasaka schrijn genoemd) wilde de Shinto-goden verzoeken om de plaag te stoppen. Daarom organiseerde hij een grote processie door de straten van de oude hoofdstad. Kort daarna was de pest bezworen, maar uit dankbaarheid werd de processie iedere zomer herhaald.
Tegenwoordig duurt het festival de hele maand juli, met als hoogtepunt de parade Yamahoko-junko op 17 juli. Een dertigtal praalwagens worden dan in een kilometerslange stoet door de stad gedragen of getrokken. Er zijn namelijk 2 soorten praalwagens: het overgrote deel zijn de ‘Yama’, die wegen een tot anderhalve ton, en worden door een twintigtal mannen op de schouders gedragen. De overige zijn de ‘Hoko’, nog indrukwekkender met een hoogte tot 25 (!) meter en een gewicht tussen de 5 en de 10 ton. De Hoko worden getrokken, waarbij vooral het draaien op de kruispunten een indrukwekkend spektakel is!
Tijdens de avonden voor de grote parade (14, 15 en 16 juli) is het feest in de stad: mensen trekken hun beste yukata (lichte zomerkimono) aan en gaan lekker eten en drinken in de ontelbare eettentjes die over het hele stadscentrum verspreid staan. Tijdens deze zogenaamde ‘Yoiyama’-avonden stellen veel mensen trouwens hun traditionele woningen open voor het publiek. Een unieke kans om een keer een Japans huis van binnen te zien!
Reisbegeleiding
Onze reizen worden begeleid door goed opgeleide lokale Engelstalige, reisbegeleiders (in een enkel geval door Nederlandstalige reisbegeleiding). We merken dat onze reizigers dit enorm waarderen, vooral omdat deze reisbegeleiders in tegenstelling tot veel van hun Nederlandse collega’s meer en gedetailleerde kennis hebben van hun land. Hij/zij kent het gebied goed, kan achtergrondinformatie geven en zorgt dat de reis goed verloopt. Hij/zij weet hoe te handelen als er eens iets mis gaat, maar is géén wandelende encyclopedie. Daarvoor zouden we willen verwijzen naar een goed reishandboek.
Je reisbegeleider verwacht aan het einde een fooi, als zij/hij het werk goed heeft gedaan. Shoestring betaalt de reisbegeleiders een loon dat op gelijke hoogte ligt met dat van de meeste avontuurlijke reisorganisaties. Ons advies voor deze fooi verschilt per land, kijk voor een indicatie in de landeninformatie van je reisbestemming.
Zwaarte van de reis
Vaak krijgen we de vraag of een reis ‘zwaar’ is. Dit vinden we een moeilijke vraag omdat de beleving van de zwaarte van een reis erg persoonsgebonden is. Om je toch een idee te geven van de zwaarte van een reis hebben we het volgende puntensysteem ontwikkeld:
Categorie A: Lichte reis, voor iedereen goed te doen. Korte reisafstanden, goede hotels, reis met een laag tempo.
Categorie B: Voor iedereen goed te doen. Soms wat langere reisafstanden. Goede hotels of kampeergelegenheid, soms avontuurlijke overnachting, reis in een gewoon tempo.
Categorie C: Goed te doen voor iedereen die zich voorbereidt en zich flexibel opstelt. Er zitten zwaardere trajecten in de reis, zoals langere afstanden of looptochten. Meerdere overnachtingen in eenvoudige accommodatie.
Categorie D: Redelijk zware reis door lange reisafstanden, meestal primitieve accommodatie of tenten en fikse looptochten.
Deze reis door Japan heeft categorie B. Deze reis is voor ieder fit persoon te maken, maar belangrijk is een goede voorbereiding en de juiste instelling: de reistijden zijn soms lang en vermoeiend. Verder is het mogelijk dat er door weersomstandigheden of andere oorzaken moet worden afgeweken van de route. Een flexibele en positieve instelling is dan ook belangrijker dan lichamelijke fitheid.
Bewust op reis
Reizen is andere culturen leren kennen, lokale mensen ontmoeten en prachtige natuur zien. Als aanbieder van avontuurlijke verre rondreizen houden we bij het organiseren van onze reizen rekening met milieu, mensen, natuur en cultuur. Dat willen we ook nog tot ver in de toekomst!
We hechten veel belang aan het verminderen van de druk die toerisme uitoefent op de natuurlijke en sociale leefomgeving van onze reisbestemmingen. Onze missie is dan ook het steeds meer en beter verwerven van duurzaamheid in onze bedrijfsprocessen. We streven naar een constante verbetering op het gebied van verantwoord reizen. Regelmatig nemen wij onze eigen producten onder de loep en werken wij mee aan projecten, op zoek naar duurzame oplossingen.
Onze inspanningen op duurzaamheidsgebied hebben wij gebundeld op
onze duurzaamheidspagina. Hier kun je zien wat wij doen om onze positieve impact zo groot mogelijk te laten zijn en en om de negatieve impact van reizen zoveel mogelijk te beperken. Je vind hier ons duurzaamheidsbeleid en leest over diverse projecten die wij ondersteunen. Ook vind je blogs met artikelen, de laatste ontwikkelingen van projecten en tips. Bijvoorbeeld over wat je zelf kunt doen om impact te maken tijdens je reis. Neem eens een kijkje!
Local Impact Score
Voor elke reis streven we naar een minimale impact op het klimaat en een maximale positieve impact op de lokale omgeving. Om inzichtelijk te maken welk deel van onze uitgaven en de uitgaven van onze reizigers bij de lokale gemeenschap (accommodaties, restaurants en transport) terecht komt, hebben wij een Local Impact Score ontwikkeld.
De Local Impact Score bestaat uit twee elementen. Het eerste deel is opgebouwd uit een berekening van de vlucht, het landarrangement en het geschatte zakgeld. Het tweede deel is opgebouwd uit een waardensysteem van tien duurzaamheidscriteria waarvan wij vinden dat deze de lokale impact vergroten. Deze twee elementen samen vormen samen onze Local Impact score. Hoe hoger de score, hoe meer geld er in de lokale gemeenschap blijft. Lagere scores hebben uiteraard meer aandacht nodig in de toekomst. We doen er alles aan om een score waar mogelijk te verbeteren samen met onze lokale partners. We zullen de scores jaarlijks bijwerken en herzien.
De Local Impact Score van deze reis is:
46
Wil je meer lezen over de Local Impact Score of ben je benieuwe uit welke duurzaamheidscriteria de score is opgebouwd? Wij leggen je dit graag uit op
onze duurzaamheidspagina.
Veilig op reis
Wij zijn aangesloten bij de SGR en de ANVR. Voor jou als reiziger is dit een veilig gevoel, omdat je bij eventuele problemen altijd kunt terugvallen op deze organisaties.
Ook ons lidmaatschap van het Calamiteitenfonds geeft je de zekerheid dat, bij erkende calamiteiten die niet verzekerd zijn door je reisverzekering, extra kosten vergoed worden.
Verzekeringen
Een reisverzekering inclusief dekking voor reisongevallen, repatriëring en medische kosten is verplicht voor alle deelnemers aan onze reizen. Als je geen reisverzekering hebt afgesloten en er overkomt je iets in het buitenland, dan kan dit uitermate ernstige (ook financiële) consequenties hebben. Om deze reden verplicht Shoestring haar deelnemers dat zij een geldige reisverzekering hebben. Deze reisverzekering kan, maar hoeft niet, via ons afgesloten te worden.
Ook raadt Shoestring je aan om een annuleringsverzekering af te sluiten maar dit is niet verplicht. Je kunt natuurlijk zelf besluiten welk financieel risico je hierbij wilt lopen.
Je kunt deze reis- en/of annuleringsverzekering bij Shoestring afsluiten door dit bij boeking aan te geven. Het factuurnummer van Shoestring is dan tevens je polisnummer van de verzekering. Shoestring biedt verzekeringen aan van Allianz Global Assistance.
Als je de verzekering afsluit bij Shoestring profiteer je van een soepelere afwikkeling van eventuele schaden. Ook ontvang je bij een eventuele annulering van de reis door Shoestring de geheel betaalde premie terug. Sluit je een verzekering af bij een andere tussenpersoon of direct bij Allianz Global Assistance, dan is dit niet het geval.
Met nadruk willen we er op wijzen dat reizigers die tijdens hun reis deel willen nemen aan avontuurlijke excursies (als raften, duiken, snorkelen, (bamboe)vlotvaren, kanoën, (water)skiën, (wind)surfen, parasailing, deltavliegen, parachutespringen, ballonvaren, bungee jumpen, canopy tour, canyoning, speleologie, mountain trekking, tokkelen, sandboarden, mountain biking, downhill biking en snowboarden) dit voor eigen risico doen en dat we hen dringend aanraden vooraf te controleren of hun reisverzekering deze activiteiten dekt.
Meer informatie over kosten en dekking vind je hier.
Wat verder nog belangrijk is
We raden je aan om goed voorbereid op reis te gaan, lees daarom voldoende over je reisbestemming en vraag goed na welke vaccinaties en andere medicatie je nodig hebt. Hieronder volgen nog een paar belangrijke zaken.
Voorafgaand aan de reis
Als je na het boeken van je reis nog niet hebt gehoord of de reis definitief doorgaat, kun je er zonder tegenbericht van uitgaan dat dit wel het geval is. Als de reis onverhoopt niet door zou gaan, laten wij dat uiterlijk drie weken voor vertrek aan je weten. Het komt slechts een enkele keer voor dat een reis niet doorgaat, dus bereid je rustig voor. Overigens , zelfs als het minimum aantal deelnemers niet bereikt is, kan Shoestring er voor kiezen om de reis toch door te laten gaan.
Prijsgarantie
Shoestring biedt een unieke prijsgarantie. Maar wat houdt een gegarandeerde prijs eigenlijk in? Het betekent dat je de reissom betaalt die op de factuur staat nadat jouw boeking definitief door ons is bevestigd. Eventuele prijsverhogingen die later worden doorgevoerd worden dus niet aan je doorbelast!
Verkoopprijzen veranderen omdat luchtvaartmaatschappijen hun tarieven verhogen of onverwacht een brandstoftoeslag doorvoeren. Maar ook de prijzen van lokale hotels en/of bussen kunnen stijgen, of de wisselkoers van een lokale valuta kan sterk veranderen. Heb je eenmaal een bevestiging van je boeking ontvangen dan garandeert Shoestring de prijs die op het moment van boeken van toepassing was. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Deze prijsgarantie is niet van toepassing op de bijkomende kosten zoals de kosten voor een visum of voor de bijdrage van het Calamiteitenfonds. Deze kosten worden door derden bepaald zonder dat wij dit kunnen beïnvloeden.
Persoonsgegevens
Zorg dat je bij boeking je persoons-en paspoortgegevens (als geslacht, geboortedatum, voornamen en achternaam zoals vermeld in je paspoort) correct invult. Deze gegevens zijn nodig voor het inboeken van je vluchten, eventuele treintickets of accommodatie. Check na ontvangst van je (digitale) boekingsbevestiging of je gegevens correct staan vermeld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van correcte gegevens. Met onjuiste gegevens loop je het risico niet toegelaten te worden op een vlucht of trein.
Tickets en verdere informatie voor de heen- en terugreis
Uiterlijk een week voor vertrek krijg je op je persoonlijke mijn.shoestring-site een brief met de precieze vluchtgegevens. Omdat de internationale vluchtmaatschappijen tegenwoordig e-tickets gebruiken, kun je alleen met je paspoort inchecken op Schiphol. Het e-ticketnummer staat op de vertrektijdenbrief vermeld. Neem de vertrektijdenbrief mee op reis. De reisbegeleider wacht je (meestal) op in het land zelf, op het vliegveld van aankomst.
Voor wie alleen geboekt heeft
Ongeveer een derde van onze reizigers boekt alleen. Dat levert geen meerkosten op, mits je tijdens de reis een kamer wilt delen met één van de reizigers uit je groep. We houden er uiteraard rekening mee dat je bij iemand op de kamer komt van hetzelfde geslacht. Wil je graag een kamer voor jezelf, dan kun je dat bijboeken, d.m.v. een eenpersoonskamer toeslag.
Verlenging van de reis
Mocht je zelf langer in het land van bestemming willen blijven, dan kan dat mits er plaats is op de gewenste vlucht. Indien je een afwijkend vliegschema wilt boeken, kun je op een andere luchtvaartmaatschappij dan de groep geboekt worden. Voor het wijzigen van de terugvlucht brengen we € 50,- per boeking in rekening. Tevens kun je te maken hebben met extra kosten, zoals meerkosten voor de vlucht, het regelen van eigen transfer, extra hotelnachten etc. Voor meer informatie over de extra kosten verzoeken we je contact op te nemen met ons kantoor. Voor reizigers die lang weg willen, is het mogelijk om verschillende groepsreizen aan elkaar knopen, vraag gerust of een van onze medewerkers je hierbij wilt helpen!
Feedback
Hoewel wij veel aandacht besteden aan het goed uitvoeren van onze reizen is het mogelijk dat een deelnemer aanmerkingen heeft over de uitvoering van de reis. Om te bewerkstelligen dat deze aanmerkingen direct tijdens de reis naar tevredenheid opgelost kunnen worden, is de deelnemer verplicht de aanmerkingen per omgaande schriftelijk aan de reisbegeleiding mede te delen. Aanmerkingen die niet tijdens de reis schriftelijk aan de reisbegeleiding zijn meegedeeld, zullen door ons na afloop van de reis niet als klacht in behandeling worden genomen.
Nieuwsbrief
Regelmatig versturen we een digitale nieuwsbrief, onze E-zine. Hierin lees je achtergrondverhalen, tips en laatste nieuwtjes over onze reizen. Ontvang je deze nieuwsbrief nog niet? Geef je dan snel op via deze link.
Adventure Specialists BV
Shoestring maakt deel uit van Adventure Specialists BV, een groep avontuurlijke reisorganisaties die op diverse manieren samenwerken om te zorgen dat de reiziger zo veel mogelijk waar krijgt voor zijn geld. Achter de schermen wordt er samengewerkt op het gebied van inkoop en afhandeling en voor de reiziger betekent het dat we de kans vergroten dat de reizen doorgang vinden doordat we belangstellenden naar elkaar kunnen doorverwijzen. In het enkele geval dat een reis wordt geannuleerd, gaan we eerst kijken of we de reiziger kunnen onderbrengen bij een zusterorganisatie van Shoestring.
Tenslotte
Onze rondreizen gaan door landen waar het klimaat en andere factoren kunnen zorgen voor problemen. Dit kan betekenen dat we soms moeten afwijken van het bovenstaande programma. Problemen rond Schiphol en tussentijdse aanpassingen van dienstregelingen kunnen eveneens leiden tot gewijzigde vluchtdagen. We doen ons uiterste best om eventuele veranderingen zo snel mogelijk door te geven en de gevolgen ervan zo beperkt mogelijk te houden, maar we zijn niet verantwoordelijk voor factoren die buiten onze macht liggen.
Veel plezier met de voorbereidingen van je reis!
Adres
Email
[email protected]
[email protected]
Telefoon
020 - 6850203 (voor Nederland)
09 - 2341311 (voor België)
In geval van uiterste nood - 24 uur bereikbaar
Uitsluitend voor noodgevallen kun je ons ook buiten kantooruren bereiken op bovenstaande nummers. Je kiest dan in het keuzemenu voor nummer 1. Je wordt dan direct doorverbonden met onze alarmcentrale. Bij een noodgeval moet je denken aan een last-minute annulering (binnen 24 uur voor vertrek), (vlucht)vertraging of ziekenhuisopname.
Openingstijden
Ons kantoor is geopend op de volgende tijden:
Maandag t/m vrijdag: 10.00 - 16.00 uur
Afspraak met een landenspecialist
Mocht je langs willen komen voor specifieke reisinformatie, dan raden wij je aan van tevoren even te bellen of de regiospecialist er wel is.
Landinformatie
Meer informatie over Japan
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen over Japan
Bagage en kleding
Indien je tijdens je reis door Japan een onsen wilt bezoeken, houd er dan rekening mee dat sommige onsens mensen met tatoeages niet in de openbare baden toelaten. Het alternatief is een privé-bad te huren. Of plak je tatoeages af (neem zelf spullen daarvoor mee).