Kies een reissoort
Alle reizen
GroepsreizenGroepsreizen
SinglereizenSinglereizen
Individuele rondreizenIndividuele rondreizen
ALLE REIZEN
Groepsreizen GROEPSREIZEN
Singlereizen SINGLEREIZEN
Individuele rondreizen INDIVIDUELE RONDREIZEN

Zoek op datum

Vertrek eerder of later

Zoek op maand

Je gekozen vertrekdatum: {{getDatePlaceholder()}} /

Religie Guatemala

Een Maya-Indiaan is over het algemeen diep religieus. Magische religieuze handelingen bepalen zijn levensloop. Hij voelt zich afhankelijk van bovennatuurlijke krachten en tracht de goden tevreden te stellen door offers en gebeden. De Indiaan ervaart een grote verbondenheid met de natuur; zo heeft iedereen een beschermdier (nahual) en vinden de meeste ceremonies en rituelen plaats op de top van een heuvel of berg, die als heilig wordt beschouwd.
Ten noorden van het meer van Atitlán (o.a. in Chichicastenango) wonen de Quichés, de grootste Indiaanse bevolkingsgroep in Guatemala. Hun belangrijkste boek is de Popol Vuh en de mythische verhalen daarin worden elke Quiché-Indiaan van jongs af bijgebracht. De Quichés hanteren nog een waarzegkalender, de leidraad voor het leven. Tovenaars of zieners (chuchkajaus) bemiddelen tussen de mensen en de goden. Een pasgeboren kind krijgt een beschermdier toegewezen die zijn ziel zal beschermen.
Er is een versmelting ontstaan van het traditionele inheemse geloof en het katholieke geloof, dat de Spanjaarden meebrachten uit Europa. Dit samengaan van religieuze gebruiken wordt aangeduid met de term sincretismo. Bij de processies tijdens belangrijke feestdagen bijvoorbeeld, worden de katholieke heiligenbeelden gehuld in Indiaanse kledij meegedragen. Vooral in Chichicastenango is de synthese van de Indiaanse en de katholieke geestelijke wereld heel goed zichtbaar. Indrukwekkend is het gebeuren rond de katholieke kerk Santo Tomàs, waar vrouwen op de trappen offerbloemen verkopen en waar hars wordt verbrand om de goden te eren. Je ruikt de wierook en eenmaal binnen in de kerk heerst een mystieke sfeer, met brandende kaarsen en biddende mensen. Turkaj is er de god van de vruchtbaarheid en lijkt op de maïsgod van de oude Maya's. Bij zijn afgodsbeeld even buiten het dorp worden dennennaalden, rozenblaadjes, wierook, sterke drank en soms een kip geofferd. Zieners die gebruik maken van de zwarte of witte magie hangen vaak rond bij de afgodsbeelden. In Santiago Atitlàn (aan het Meer van Atitlàn) wonen de prachtig geklede Tzutuhil-Indianen. Daar is een heel bijzondere religieuze figuur. Zijn naam is Maximón (spreek uit Masjimon), een soort vogelverschrikker in westerse outfit. Hij vertegenwoordigt het kwaad en wordt vereerd en verzorgd door de religieuze broederschappen van Santiago Atitlàn. Er wordt beweerd dat Maximón een mix is van oude Mayagoden, de veroveraar Pedro de Alvarado en de bijbelse Judas. Zieners voeren hier rituelen uit in de schaars verlichte, rokerige ruimte. Maximón heeft zijn eigen kledingkist, krijgt sigaretjes in zijn mond gestopt en drank naar binnen gegoten.

Foute ingave
Gelieve een correct e-mailadres op te geven aub.
E-mail bestaat reeds
Het ingevoerde e-mail adres bestaat reeds.
Gelieve een ander e-mail adres in te vullen om u in te schrijven op de nieuwsbrief.
Er is iets fout gelopen...

Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen.
De pagina herladen kan misschien helpen.

Succes

U bent succesvol ingeschreven op de nieuwsbrief.

Aanmelden voor nieuwsbrief

Aanmelden