Veelgestelde vragen over India

  1. Heb ik een visum nodig voor India?
  2. Ik heb mijn visum via Shoestring aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor dit visum?
  3. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
  4. Welke inentingen heb ik nodig voor India?
  5. Hoe overnachten we in India?
  6. Is er Wifi in India?
  7. Moet ik een klamboe meenemen?
  8. Moet ik een slaapzak meenemen?
  9. Hoe reizen we in India?
  10. Heb ik een wereldstekker nodig?
  11. Kan ik pinnen in India?
  12. Kan er vegetarisch gegeten worden in India?
  13. Wat is de beste reistijd voor India?
  14. Wat is handig om mee te nemen naar India?
  15. Moet ik een koffer of backpack meenemen op reis?
  16. Hoeveel uur tijdsverschil is er in India?
  17. Hoe groot is de kans dat ik ziek word in India?
  18. Ben ik bereikbaar met mijn mobiele telefoon in India?
  19. Wat zijn de kledingvoorschriften voor India?
  20. Zijn er richtlijnen voor een bezoek aan tribale volkeren?
  21. Kan ik mijn reis verlengen?
  22. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
  23. De feiten op een rij

1. Heb ik een visum nodig voor India?
Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is een visum of elektronisch visum benodigd voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Op de website van onze partner het Visumloket vind je alle informatie over de benodigde reisdocumenten en visumprocedure.

Kies je ervoor om je visum via onze partner het Visumloket te regelen, dan brengen wij naast de visumkosten, ook de bemiddelingskosten en de kosten voor het aangetekend retourzenden in rekening. Deze kosten zijn verwerkt in de totale visumkosten zoals gepubliceerd op onze website. Je kunt deze totale visumkosten terugvinden onder het kopje ‘Data & prijzen’ en in het boekingsformulier. Kies je ervoor om je e-visum via onze partner Visa4Travel te regelen, dan betaal je de visumkosten en bemiddelingskosten direct aan Visa4Travel. Je betaalt gemakkelijk en veilig doormiddel van iDeal of creditcard.

Kijk op de website van het Visumloket voor meer informatie over de visumprocedure, vereiste geldigheid van je internationaal reispaspoort en eventuele aanvullende benodigde documenten:
- Nederlandse reizigers bezoeken shoestring.visumloket.nl
- Belgische reizigers bezoeken shoestring.visumloket.be

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

2. Ik heb mijn visum via Shoestring aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor dit visum?
Je hebt aangegeven dat je het visum voor India via onze partner het Visumloket wilt regelen. Dit betekent echter wel dat je zelf ook nog het één en ander dient te doen. Meer informatie over je benodigde reisdocumenten (zoals paspoort), je visum en de te volgen visumprocedure vind je op de website van onze partner Visumloket.

Wij raden je aan vier weken voor vertrek van je groepsreis je visum aan te vragen.

Je dient zelf de formulieren in te vullen en dit samen met je paspoort en benodigde reisdocumenten aangetekend naar het Visumloket/CIBT te versturen. Zij gaan dan naar de desbetreffende ambassade en sturen je paspoort inclusief visum weer aangetekend terug.

Heb je ervoor kozen om het e-visum aan te vragen via onze partner Visa4travel, kijk dan op de website van Visa4travel.
3. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.
4. Welke inentingen heb ik nodig voor India?
Bij veel reizen die we aanbieden, zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding, maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Shoestring heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kan je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902-88 0 88. Je kan ook op www.itg.be (onder ‘vaccinaties en malaria-advies per land’) online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.
5. Hoe overnachten we in India?
Voor de meeste Indiareizen maken we gebruik van eenvoudige middenklasse hotels, waar mogelijk kleine sfeervolle hotels op een goede locatie. In principe boeken we tweepersoonskamers met een eigen douche en toilet.

Per reis vind je onder het tabblad ‘Praktisch’ onder het kopje ‘Accommodatie en transport’ meer informatie over de overnachtingen. 
Onder het tabblad ‘Accommodaties’ kun je de foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.
6. Is er Wifi in India?
Wifi is op de meeste plaatsen in Noord-India en Zuid-India beschikbaar! Er zijn wel restricties wat betreft het gebruik ervan in hotels. Soms zal het alleen tegen betaling aangeboden worden in de lobby van het hotel. Het kan ook zo zijn dat er een businesscenter in het hotel aanwezig is en dat je daar, eveneens tegen betaling, gebruik kunt maken van computers.

Meer informatie over Wifi in de hotels vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.
7. Moet ik een klamboe meenemen?
Voor onze reizen in India is het niet echt nodig om een klamboe mee te nemen. Dat neemt niet weg dat je 'm vast wel eens zult gebruiken, mocht je besluiten er wél een in je bagage te stoppen, maar neem dan ook iets mee om de klamboe mee vast te kunnen maken. Echter, in plaatsen waar veel muggen voorkomen zijn de hotelkamers goed afsluitbaar en de ramen voorzien van gaas. Een enkele keer zal er een klamboe hangen. 

Daarnaast kun je 'mosquito coils' vragen aan het personeel van het hotel of het restaurant waar je verblijft. Deze groene spiraaltjes worden onder je stoel of tafel gelegd en houden zo muggen op afstand. Je kunt dit vergelijken met wierook. Er zijn ook elektronische 'coils'. Deze zijn beter voor afgesloten ruimtes. Mosquito coils zijn overal in India te koop.
8. Moet ik een slaapzak meenemen?
Voor de meeste van onze Indiareizen is het niet nodig een slaapzak mee te nemen. Een lakenzak is wél erg handig, bijvoorbeeld voor in de nachttrein. In de koude maanden kun je altijd ter plaatse een deken kopen voor in de nachttrein, of je houdt gewoon wat extra (thermo)kleding aan.
9. Hoe reizen we in India?
Gedurende de rondreis hebben we de beschikking over een eigen airconditioned (mini)bus, waardoor we ook kunnen stoppen op mooie plekjes in de natuur. Voor enkele trajecten maken we gebruik van de (openbare) trein, soms een dagtrein, soms een nachttrein.

In de dagtrein reserveren wij zitplaatsen in tweedeklasse wagons met airconditioning. Tijdens de Groepsreis Spiritueel India (reiscode: SXT) reis je per 'toy train' van Kalka naar Shimla. In de toy train is géén airconditioning aanwezig.

In de nachttrein reserveren wij slaapplaatsen in tweedeklasse airconditioned wagons en slaap je in vierpersoons- ofwel zespersoonscoupés. In de nachttrein wordt beddengoed verstrekt, maar het kan een enkele keer voorkomen dat er niet voldoende beddengoed aanwezig is. Een lakenzak -en in de wintermaanden een slaapzak- kan dan een uitkomst bieden.

Meer informatie over de reisafstanden en het vervoer in India vind je onder het tabblad 'Praktisch'.
10. Heb ik een wereldstekker nodig?
In India kun je in principe met onze stekkers terecht. Voor het gebruik van een wereldstekker in India verwijzen we je graag naar de volgende website, waar je kunt zien welke stekkers je nodig hebt http://www.wereldstopcontacten.nl/.
11. Kan ik pinnen in India?
De lokale munteenheid van India is de Indiase Rupee (INR). In steden kun je met bankpassen met het Cirrus- of Maestrologo geld opnemen. Neem voor de zekerheid wel altijd contante Euro's mee voor het geval de geldautomaat defect of leeg is. Geld wisselen kan bij een bank of het hotel waar je verblijft. Het laatste gaat een stuk sneller en de koersen verschillen onderling nauwelijks. Creditcards worden alleen in de duurdere hotels, restaurants en winkels geaccepteerd.

Als je bij het verlaten van India je overgebleven Rupees terug wilt wisselen in Euro's heb je een wisselbewijs nodig.

Let op: zorg er voor vertrek voor dat je bankpas op werelddekking staat. Zo kun je overal ter wereld pinnen.
12. Kan er vegetarisch gegeten worden in India?
India is bij uitstek een land voor vegetariërs! In geen enkel land ter wereld is het zo gemakkelijk om vegetarisch eten te vinden. Iedereen begrijpt meteen wat je bedoelt wanneer je om 'veg' vraagt. Denk bijvoorbeeld aan verschillende groentecurries, masala's en dahl met rijst en/of een naan, roti of chapati. Of wat dacht je van een gerecht met paneer, verse Indiase kaas, of een heerlijke vegetarische biryani?

Als je groente in een saus ligt, heet dat een 'gravy'. Anders is het een 'dry' curry.
13. Wat is de beste reistijd voor India?
Dit is erg afhankelijk van de regio die je in India gaat bezoeken. De beste reistijd voor Noord-India is februari, maart en oktober tot en met december. Naar Zuid-India kun je het beste afreizen in oktober tot en met maart.
14. Wat is handig om mee te nemen naar India?
Eigenlijk is het handig om vooral niet teveel mee te nemen, aangezien je echt alles kunt kopen India. Waar je bijvoorbeeld wél aan kunt denken, zijn slippers of sandelen (of in ieder geval schoeisel dat je gemakkelijk aan en uit kunt trekken) aangezien je in tempels, moskees en bij mensen thuis voor binnenkomst je schoenen dient uit te trekken. Soms dien je eveneens je haar of lichaam te bedekken. In dat geval biedt een lichte sjaal uitkomst. Bovendien handig tegen de zon, stof en smog!
15. Moet ik een koffer of backpack meenemen op reis?
Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een reistas op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de beperkte bageruimte in de bus.
16. Hoeveel uur tijdsverschil is er in India?
Tijdens onze zomertijd is het in India 3,5 uur later, tijdens onze wintertijd is het in India 4,5 uur later.
17. Hoe groot is de kans dat ik ziek word in India?
De kans bestaat dat je tijdens je reis door India een keer last zal krijgen van reizigersdiarree (de zgn. 'Delhi belly'). Het is daarom handig om altijd een flesje desinfecterende handgel bij je te hebben zodat je regelmatig je handen kunt wassen, óók als er geen schoon water voorhanden is. Daarnaast is het aan te raden om voor de zekerheid diarreeremmers mee te nemen.
18. Ben ik bereikbaar met mijn mobiele telefoon in India?
We raden je aan om contact op te nemen met je mobiele provider. Zij kunnen je het beste informatie geven over het bereik van mobiele telefoons in het buitenland. Op de meeste plaatsen zul je bereik hebben, maar is bellen erg duur. Vaak is er ook geen bereik in afgelegen gebieden.
19. Wat zijn de kledingvoorschriften voor India?
We willen je vriendelijk verzoeken om in je kledingkeuze respect te tonen voor de lokale cultuur. In heel India, met uitzondering van de toeristische stranden, wordt te schaarse kleding als aanstootgevend beschouwd. Van vrouwen wordt verwacht dat de schouders en bovenbenen tot en met de knieën bedekt zijn. Dus korte broeken en al te blote shirts of hemdjes kun je beter niet dragen. Maar ook van mannen vindt men het ongepast wanneer zij zich in het openbaar vertonen in een korte broek en/of mouwloos t-shirt.

Voor iedereen gelden er strengere kledingvoorschriften bij het bezoeken van heilige plaatsen en/of tempels. Zo zul je over het algemeen je schoenen bij de ingang moeten achterlaten. Daarnaast heeft elke tempel vaak nog zijn eigen regels. Als vrouw zul je je haar moeten bedekken in de moskee. En bij het bezoeken van een Sikhtempel moeten zowel mannen als vrouwen het haar bedekken. Mocht je ter plaatse twijfelen, aarzel dan niet de reisbegeleider om advies te vragen.
20. Zijn er richtlijnen voor een bezoek aan tribale volkeren?
Veel stammen leven in afgelegen gebieden, en zijn niet gewend aan contact met westerse reizigers. Ga je zo’n ‘exotische’ regio in, bereid je dan goed voor. Dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor de mensen die je gaat ontmoeten. Hier enkele do’s & don’ts, die je als richtlijn kunt gebruiken:
  • Verdiep je van tevoren in de stam die je gaat bezoeken en lees je in over de tradities en gewoonten. Dan weet je beter wat je tijdens een bezoek te wachten staat. Je reisbegeleider kan je vaak ook informatie verschaffen.
  • Maak eerst contact met de stamleden en sla niet gelijk aan het fotograferen. Je hebt namelijk te maken met mensen, niet met objecten.
  • Vraag eerst toestemming als je een foto van iemand wilt maken. Verplaats je in de persoon die je wilt fotograferen. Hoe zou jij het zelf vinden als een voor jou onbekend persoon ineens foto’s van jou gaat maken? Bij sommige stammen loopt het vragen van toestemming via je reisbegeleider of een lokale gids.
  • Betrek de lokale mensen bij wat je aan het doen bent. Maakt tijd voor een gesprekje (met handen en voeten) en laat de foto zien die je gemaakt hebt. Of neem enkele foto’s mee van thuis! Dan kun je laten zien hoe het er bij jou in Nederland/België aan toe gaat.
  • Deel geen dingen uit als snoep (er zijn vaak weinig/geen tandartsen in de regio), ballons (plastic vervuilt het gebied), geld of westerse attributen. Bovendien kan er door dit soort donaties onenigheid, jaloezie of ruzie ontstaan tussen de verschillende stamleden.
  • Koop geen authentieke, onvervangbare voorwerpen (en neem ze ook niet in ontvangst als je ze cadeau krijgt). Denk daarbij aan sieraden die van de voorouders zijn geweest, werkattributen als een sikkel of hamer, of wapens als een pijl en boog. De stamleden beseffen vaak pas achteraf, als de toeristen weg zijn, dat ze hun onvervangbare object kwijt zijn.
  • 21. Kan ik mijn reis verlengen?
    Het is mogelijk je reis te verlengen. Het wijzigen van je vlucht kost €50,- per dossier, plus eventuele meerkosten voor het ticket.

    Wanneer je afwijkend van de groepsreis je reis voor- of achteraf wilt verlengen óf een voorkeur hebt voor een vliegtuigmaatschappij en/of directe vlucht, dan is dat mogelijk op aanvraag. Graag zien we je aanvraag middels het invullen van het boekingsformulier tegemoet. Dit is de enige manier om van ons een prijsopgave te krijgen.

    Bij de optie "Ik wens op een andere datum te vliegen en/of een hotel arrangement bij te boeken" kun je je wensen vermelden. Je boeking komt binnen, maar zal niet direct bevestigd worden. Na het uitzoeken van je wensen, komen we per mail bij je terug met een voorstel en vernemen we graag je reactie. Kortom, het blijft een boeking onder voorbehoud. Pas wanneer jij akkoord geeft, wordt de boeking bevestigd.
    22. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
    Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

    Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

    Bekijk hier de praktische tips
    23. De feiten op een rij
    We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

    Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:
    - Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
    - Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
    - Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
    - Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
    - Hoeveel bagage kan ik meenemen?

    Lees hier de veelgestelde vragen