Veelgestelde vragen over Mongolië

  1. Heb ik een visum nodig voor Mongolië?
  2. Ik heb mijn visum via Shoestring aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor dit visum?
  3. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
  4. Heb ik inentingen nodig voor Mongolië?
  5. Wat is de beste reistijd voor Mongolië?
  6. Hoe overnachten we in Mongolië?
  7. Moet ik een slaapzak, een lakenzak of een slaapmatje meenemen?
  8. Hoe reizen we in Mongolië?
  9. Is er Wifi in Mongolië?
  10. Heb ik een wereldstekker nodig?
  11. Hoeveel uur tijdsverschil is er in Mongolië?
  12. Kan ik pinnen in Mongolië?
  13. Kan er vegetarisch gegeten worden in Mongolië?
  14. Moet ik een koffer of een backpack meenemen op reis?
  15. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
  16. De feiten op een rij

1. Heb ik een visum nodig voor Mongolië?
Internationaal paspoort:
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum:
Voor deze bestemming is een visum, elektronisch visum of toeristenkaart benodigd voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Op de website van onze partner het Visumloket vind je alle informatie over de benodigde reisdocumenten en visumprocedure.

Kies je ervoor om je visum via onze partner het Visumloket te regelen, dan brengen wij naast de visumkosten, ook de bemiddelingskosten en de kosten voor het aangetekend retourzenden in rekening. Deze kosten zijn verwerkt in de totale visumkosten zoals gepubliceerd op onze website. Je kunt deze totale visumkosten terugvinden onder het kopje 'Data & Prijzen' en in het boekingsformulier.

Kijk op de website van het Visumloket voor meer informatie over de visumprocedure, vereiste geldigheid van je internationale reispaspoort en eventuele aanvullende benodigde documenten:
- Nederlandse reizigers bezoeken shoestring.visumloket.nl
- Belgische reizigers bezoeken shoestring.visumloket.be

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.
2. Ik heb mijn visum via Shoestring aangevraagd. Moet ik nu zelf nog iets doen voor dit visum?
Je hebt aangegeven dat je het visum via onze partner, het Visumloket, wilt regelen. Dit betekent echter wel dat je zelf ook nog het een en ander dient te doen. Meer informatie over je benodigde reisdocumenten (zoals paspoort), je visum en de te volgen visumprocedure vind je op de website van onze partner het Visumloket.

Wij raden je aan 4 weken voor vertrek van je groepsreis je visum aan te vragen. Je dient zelf de formulieren in te vullen en dit samen met je paspoort en benodigde reisdocumenten aangetekend naar het Visumloket/CIBT te versturen. Zij gaan dan naar de desbetreffende ambassade en sturen je paspoort inclusief visum weer aangetekend terug.
3. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.
4. Heb ik inentingen nodig voor Mongolië?
Bij veel reizen die we aanbieden, zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding, maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Shoestring heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up to date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Telefonisch kun je informatie vragen via de Travelfoon op het nummer 0902-88 0 88. Je kan ook op www.itg.be (onder 'vaccinaties en malaria-advies per land') online per land advies opvragen. Bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde kun je ook terecht voor je inentingen.
5. Wat is de beste reistijd voor Mongolië?
De beste tijd om naar Mongolië te reizen, is tijdens onze zomer. De winters in Mongolië duren lang en zijn erg koud.
6. Hoe overnachten we in Mongolië?
In het gerkamp overnachten we in een zogeheten 'ger', een vilten nomadentent (voor twee tot vier personen). Het sanitair is gescheiden ondergebracht en je deelt deze met je medereizigers. In Ulaan Baatar overnachten we in een middenklasse hotel in tweepersoonskamers, meestal met eigen douche en toilet.

Per reis vind je onder het tabblad 'Praktisch' onder het kopje 'Accommodatie en transport' meer informatie over de overnachtingen. Onder het tabblad 'Accommodaties' kun je foto's zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.
7. Moet ik een slaapzak, een lakenzak of een slaapmatje meenemen?
Een slaapzak en slaapmatje zijn niet nodig. Een lakenzak kan wél handig zijn, zeker in de trein.
8. Hoe reizen we in Mongolië?
Twee weken lang met de beroemde Transsiberië Express door de natuurpracht van Siberië en Mongolië, een afstand van maar liefst 7865 kilometer in totaal!
9. Is er Wifi in Mongolië?
De meeste hotels in Ulaan Baatar bieden Wifi aan. Heb je geen bereik in de hotelkamer dan is dat wel het geval in de hotellobby. Internetcafés zijn er volop in Ulaan Baatar. Houd er wel rekening mee dat de verbindingen over het algemeen niet erg snel en stabiel zijn.

Meer informatie over de beschikbaarheid van Wifi tijdens deze reis vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.
10. Heb ik een wereldstekker nodig?
Voor het gebruik van een wereldstekker in Mongolië verwijzen we je graag naar de volgende website, waar je kunt zien welke stekkers je nodig hebt: http://www.wereldstopcontacten.nl
11. Hoeveel uur tijdsverschil is er in Mongolië?
In West-Mongolië is het tijdens onze wintertijd 6 uur later, tijdens onze zomertijd is het 5 uur later dan in Nederland en België.

In Centraal- en Oost-Mongolië is het tijdens onze winterijd 7 uur later, tijdens onze zomertijd is het 6 uur later dan in Nederland en België.
12. Kan ik pinnen in Mongolië?
In Ulaan Baatar kun je geld opnemen met je creditcard (Visa en Mastercard), maar niet met je pinpas. Ook kun je cash euro's, US Dollars en Russische Roebels omwisselen bij wisselkantoren of banken.
13. Kan er vegetarisch gegeten worden in Mongolië?
Het is te doen als vegetariër in Mongolië, maar het eten tijdens je reis zal geen culinair hoogtepunt worden.
14. Moet ik een koffer of een backpack meenemen op reis?
We raden je aan om een zachte reistas mee te nemen. Dat kan een backpack zijn of bijvoorbeeld een zachte reistas op wieltjes. Het liefst geen harde koffer, want daarvoor is niet veel ruimte in de minibusjes.
15. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips
16. De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:

- Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
- Hoe zit het met de betaling van mijn reis
- Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
- Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
- Hoeveel bagage kan ik meenemen?

Lees hier de veelgestelde vragen