Reiszoeker

Groepsreis Cyprus

Het land van Aphrodite

Boek v.a. € 1.499,-
GROEPSGROOTTE: 6-24 | 8 DAGEN

Groepsreis Cyprus

  1. Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Cyprus?
  2. Welke inentingen heb ik nodig voor Cyprus?
  3. Wat is de beste reistijd voor Cyprus?
  4. Hoe overnachten we in Cyprus?
  5. Hoe reizen we in Cyprus?
  6. Kan er rekening worden gehouden met mijn allergieën?
  7. Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?
  8. Is er Wi-Fi in Cyprus?
  9. Gaat er een reisbegeleider mee tijdens mijn reis?
  10. Heb ik een wereldstekker nodig voor Cyprus?
  11. Kan ik pinnen in Cyprus?
  12. Kan er vegetarisch gegeten worden in Cyprus?
  13. Wat is handig om mee te nemen naar Cyprus?
  14. Moet ik een koffer of backpack meenemen op reis?
  15. Kan ik voordat ik boek al zien wat de groepssamenstelling is?
  16. Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?
  17. Kan ik mijn reis verlengen?
  18. Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?
  19. De feiten op een rij

Welke reisdocumenten heb ik nodig voor Cyprus?

Internationaal paspoort of identiteitskaart (ID-kaart):
Wij adviseren je om op reis te gaan met een internationaal paspoort of ID-kaart dat bij terugkeer van je reis nog minimaal zes maanden geldig is.

Visum
Voor deze bestemming is er voor reizigers met een Nederlandse of Belgische nationaliteit geen visum nodig.

Als je afwijkend reist van de groepsreis raden wij je aan om je goed te laten informeren over of je een visum nodig hebt. Onze partner Visa4Travel helpt je graag verder en is telefonisch bereikbaar via 085 0218180. Visa4Travel is een gespecialiseerde visumdienst voor Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Kijk op de website van Visa4Travel voor meer informatie: visa4travel.nl/shoestring

Aanvullende informatie is ook terug te vinden onder het tabblad ‘Praktisch’ bij iedere reis.

Reizigers die niet beschikken over de Nederlandse of Belgische nationaliteit, dienen zelf contact op te nemen met de betreffende ambassade(s) en hun eventuele visum te regelen.

Reizigers met meereizende kinderen onder de 18 jaar dienen zelf bij de betreffende ambassade te infomeren naar eventuele aanvullende toelatingseisen.

Welke inentingen heb ik nodig voor Cyprus?

Bij veel reizen die we aanbieden zijn inentingen tegen de belangrijkste ziekten noodzakelijk. Niet het meest leuke deel van je reisvoorbereiding maar wel onvermijdelijk. Wij zijn niet medisch geschoold en mogen daarom hierover geen advies geven.

Shoestring Nederland heeft in samenwerking met Thuisvaccinatie.nl een oplossing gevonden voor deze vaak tijdrovende klus. In plaats van dat jij naar de GGD of huisarts moet gaan, komt een huisarts bij je thuis op het moment dat het jou schikt om de benodigde inentingen te zetten.

De Belgische reizigers kunnen voor de meest correcte en up-to-date informatie terecht bij de huisarts en/of bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde. Welk vaccinaties je voor landen en regio's nodig hebt kan je hier raadplegen: wanda.be  

Wat is de beste reistijd voor Cyprus?

De beste reistijd voor Cyprus is van april tot en met november, in deze periode heb je aangename temperaturen rond de 25-30 graden.

Ook in de winter kun je naar Cyprus. Houd er dan rekening mee dat je aan de kust meestal lekker weer hebt, maar het in het Troodos gebergte kouder kan zijn en een enkele keer sneeuw kan vallen.  

Hoe overnachten we in Cyprus?

Je overnacht in middenklassehotels met een eigen toilet en douchegelegenheid, op basis van logies en ontbijt. In het Troödosgebergte overnacht je 4 nachten in een traditioneel guesthouse gerund door een lokale familie.

Per reis vind je onder het tabblad ‘Praktisch’ onder het kopje ‘Accommodatie en transport’ meer informatie over de overnachtingen. 
Onder het tabblad ‘Accommodaties’ kun je de foto’s zien van de door ons gebruikte hotels (onder voorbehoud van wijzigingen) voor deze reis.

Hoe reizen we in Cyprus?

De hele rondreis door het land hebben we de beschikking over een goede eigen airconditioned (mini)bus, waardoor we ook kunnen stoppen op mooie plekken in de natuur.

Meer informatie over het vervoer en de reisafstanden in Cyprus vind je onder het tabblad 'Praktisch', onder het kopje 'Vervoer'.

Kan er rekening worden gehouden met mijn allergieën?

Het is zeker mogelijk om dit door te geven aan de luchtvaartmaatschappij om bijvoorbeeld een glutenvrij, lactosevrij… maaltijden aan te vragen. Dit geef je best aan in het opmerkingenveld bij het maken van de boeking. Heb je dit niet gedaan bij het maken van de boeking kan je dit ook per mail doorgeven aan ons.

Op de bestemming zelf kunnen wij niet garanderen dat je overal glutenvrij, lactosevrij,… maaltijden kunt krijgen. We raden je aan je maaltijdvoorkeur ook ter plaatse bij de reisbegeleider kenbaar te maken, zodat deze er zoveel mogelijk rekening mee kan houden. We adviseren je zelf te zorgen voor iets te eten/snacks, mocht het voorkomen dat er niet overal rekening gehouden kan worden met je maaltijdvoorkeur. Daarnaast zou het ook een goed idee zijn om je maaltijdvoorkeuren in de lokale taal te vertalen en dit op een briefje schrijven of in je mobiel op te slaan in het geval dat de lokale bevolking geen Engels kan. 

Paspoort: wel of niet afgeven tijdens mijn reis?

Het kan zijn dat je tijdens de reis jouw internationale paspoort ter beschikking van een derde moet stellen. Met name buiten de EU is dit veelal het geval. Voor hotels geldt vaak dat zij een registratie moeten bijhouden, dit is een wettelijke verplichting, waarbij gegevens uit een identiteitsbewijs moeten worden overgenomen/ingescand.

Is er Wi-Fi in Cyprus?

Wi-Fi is voor veel reizigers prettig om (via ‘social media’) contact met het thuisfront te houden. Tegenwoordig is het vaak mogelijk om binnen de EU gebruik te maken van je eigen telefoonabonnement met internetbundel. Controleer bij jouw provider of Cyprus hier ook onder valt.

Meer informatie over de Wi-Fi beschikbaarheid per hotel vind je onder het tabblad 'Accommodaties'.

Gaat er een reisbegeleider mee tijdens mijn reis?

Deze reis wordt begeleid door een zogenaamde lokale (Engels sprekende) 'station guide'. De station guide begeleidt zoals gewoonlijk de reis. Het enige verschil met een reguliere reisbegeleider, is dat de station guide gedurende de reis niet in hetzelfde hotel als de groep verblijft. Omdat Cyprus niet heel groot is, kan de station guide aan het einde van de dag gewoon terug naar zijn of haar eigen huis reizen.

Op reisdagen en dagen dat er excursies staan gepland, gaat elke keer dezelfde station guide mee. In geval van nood is de station guide evenals onze lokale agent uiteraard 24 uur per dag bereikbaar.

Heb ik een wereldstekker nodig voor Cyprus?

Voor het gebruik van een wereldstekker in Cyprus verwijzen we je graag naar de volgende website waar je kan zien welke stekkers je nodig hebt www.wereldstopcontacten.nl

Kan ik pinnen in Cyprus?

In bijna elke grotere of toeristische plaats staan pinautomaten waar je met je bankpas met Maestro logo kunt pinnen. Het is wel handig om voor de zekerheid wat cash euro's mee te nemen, mocht een pinautomaat defect zijn.

In winkels en restaurants kan je vaak met je pinpas of creditcard betalen. 

Kan er vegetarisch gegeten worden in Cyprus?

De Cypriotische keuken is een mix van de Turkse en Griekse keuken. Er wordt op Cyprus veel vlees gegeten, maar als vegetariër kan je hier ook goed terecht. Denk aan overheerlijke Halloumi of een vegetarische moussaka. Ook wordt er in restaurants veel gekookt met feta of kolokasia (zoete aardappel).

Wat is handig om mee te nemen naar Cyprus?

Wat betreft je kleding raden we je aan om vooral praktische kleding mee te nemen, die je gemakkelijk kunt combineren of in laagjes over elkaar kunt aantrekken. Verder sandalen en goed ingelopen sneakers of wandelschoenen. 

Meer informatie over bagage en kledij vind je bij Landinformatie onder het tabblad 'Praktisch'.

Moet ik een koffer of backpack meenemen op reis?

Wij raden onze reizigers aan om te reizen met een zachte reistas, maar dit is niet verplicht. Dit kan een backpack zijn, maar bijvoorbeeld ook een zachte koffer of weekendtas op wieltjes. Wij raden het af om te reizen met een harde koffer gezien de vaak beperkte bagageruimte.

Meer informatie over bagage en kledij vind je bij Landinformatie onder het tabblad ‘Praktisch’.

Kan ik voordat ik boek al zien wat de groepssamenstelling is?

De groepssamenstelling van de reis wordt zichtbaar bij de vertrekdatum zodra er in totaal 3 reizigers een optie of een boeking op de reis hebben, en/of wanneer de reis een gegarandeerd vertrek heeft. Mocht de groepssamenstelling nog niet zichtbaar zijn dan kan je altijd even contact met ons opnemen.

Wanneer heeft mijn reis een gegarandeerd vertrek?

Je reis krijgt een gegarandeerd vertrek op het moment dat het minimumaantal reizigers voor de reis is behaald. Het minimumaantal reizigers om de doorgang van de reis te garanderen, kan per reis verschillen. Je vindt het minimumaantal deelnemers terug bij iedere reis. 

Wanneer andere reizigers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimumaantal reis heeft. De gegarandeerd vertrekgarantie kan dan vervallen, totdat het minimumaantal reizigers weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. 

Vanaf 3 reizigers tonen wij de groepssamenstelling op de website.

Kan ik mijn reis verlengen?

Het is mogelijk je reis te verlengen. Het wijzigen van je vlucht kost €50,- per dossier, plus eventuele meerkosten voor het ticket.

Wanneer je afwijkend van de groepsreis je reis voor- of achteraf wilt verlengen óf een voorkeur hebt voor een vliegtuigmaatschappij en/of directe vlucht, dan is dat mogelijk op aanvraag. Graag zien we je aanvraag middels het invullen van het boekingsformulier tegemoet. Dit is de enige manier om van ons een prijsopgave te krijgen.

Bij de optie "Ik wens op een andere datum te vliegen en/of een hotel arrangement bij te boeken" kun je je wensen vermelden. Je boeking komt binnen, maar zal niet direct bevestigd worden. Na het uitzoeken van je wensen, komen we per mail bij je terug met een voorstel en vernemen we graag je reactie. Kortom, het blijft een boeking onder voorbehoud. Pas wanneer jij akkoord geeft, wordt de boeking bevestigd.

Wat kan jij doen om je voetafdruk te verkleinen tijdens de reis?

Steeds meer mensen reizen en steeds vaker zijn de effecten van toerisme lokaal voelbaar. Maar je reis draagt ook op een positieve manier bij! Denk aan werkgelegenheid wat een boost geeft aan de algehele economie, bescherming van de natuur door het creëren van nationale parken of UNESCO-Werelderfgoed, bijzondere ontmoetingen met andere mensen en daardoor het waarderen en leren van andere culturen, etc.

Wij proberen de (negatieve) effecten zoveel mogelijk voor jou terug te dringen, maar wat zou je zelf kunnen doen (of laten) tijdens jouw reis? Graag geven we je wat praktische tips om ook tijdens de reis zo duurzaam mogelijk te zijn.

Bekijk hier de praktische tips

De feiten op een rij

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over hoe wij onze reizen organiseren. Daarom hebben wij voor de belangrijkste onderwerpen een speciale pagina samengesteld met daarop de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen als:
- Wanneer gaat mijn reis gegarandeerd door?
- Hoe zit het met de betaling van mijn reis?
- Ik kan bij jullie mijn eigen vlucht kiezen. Hoe werkt dat?
- Kan ik voor vertrek een specifieke stoel in het vliegtuig reserveren?
- Hoeveel bagage kan ik meenemen?

Lees hier de veelgestelde vragen